Vinotecas suksess med RCS i Rule
«Vi valgte ut en spesifikk gruppe kunder som tidligere hadde kjøpt en bestemt vinsort. Ved å vise en ny årgang av den samme vinen via RCS oppnådde vi en åpningsrate på 69 %.»
– Markedsdirektør, Vinoteket

- Hva er RCS?
RCS endrer måten du kan kommunisere med kundene dine på. Det er ikke bare en oppgradering av SMS – det er en helt ny kanal, i den samme meldingsappen. RCS kombinerer de beste funksjonene i SMS, som varslinger og direktemeldinger, med nye funksjoner som bilder, videoer og interaktive knapper og lenker. Selv om RCS-meldinger vises i samme app som SMS, er det en helt egen markedsføringskanal. RCS bør derfor ses på som et utmerket supplement som kan brukes sammen med SMS for å maksimere kundeengasjementet.
- RCS - Casestudie av Vinoteket
Hvorfor komme i gang med RCS?
RCS tilbyr en rekke fordeler som hjelper deg med å nå ut til kundene dine på en effektiv og engasjerende måte:
- RCS-meldinger har en gjennomsnittlig åpningsrate på 72 % – betydelig høyere enn tradisjonell e-post.
- En RCS-melding tilsvarer i gjennomsnitt 3 SMS konverteringer.
- RCS er kostnadseffektivt og har 14 ganger lavere kostnad per klikk enn tradisjonelle kanaler.
- Troverdighet i innboksen med bekreftelsesikonet og din egen logo blir et trygt valg for mottakeren.




- RCS - Vinoteket Kundecase
Hvorfor velge Rule som din RCS-partner?
Rule gjør det enkelt og effektivt å komme i gang med RCS. Vi tilbyr blant annet
- En enkel og trygg verifiseringsprosess: Det kan være komplisert å bli verifisert hos Google, men vi på Rule veileder deg gjennom hele prosessen. Vi sørger for at du får verifiseringsikonet og din egen logo for å øke troverdigheten i innboksen din.
- Avansert segmentering: Med Rule kan du lage målrettede kampanjer og sende RCS til akkurat den rette kundegruppen, slik at du får best mulig resultat.
- Brukervennlig grensesnitt: Plattformen vår er enkel å bruke, slik at du kan opprette og sende engasjerende RCS-meldinger uten problemer.
- RCS - Vinoteket Kundecase
Vingården er et strålende eksempel på RCS i praksis
Vinoteket er en av de første til å teste RCS i hele Norden via Rule, og de har sett imponerende resultater. Takket være RCS-kanalen kunne de:
- Engasjere inaktive kunder – Ved å målrette RCS-meldinger til kunder som ikke hadde vært aktive på lenge, oppnådde de en åpningsrate på hele 59 %, betydelig – betydelig høyere enn de tidligere hadde oppnådd med SMS.
- Forsterk produktanbefalingene – De valgte ut en vin som en bestemt kundegruppe hadde kjøpt tidligere. Ved å vise en ny årgang av den samme vinen via RCS oppnådde en åpningsrate på 69 %.
- Engasjerer engangskjøpere på nytt – Ved å vise et attraktivt bilde av en vinkartong i tre og samtidig fremheve andre lignende produkter, oppnådde de en imponerende åpningsrate på 72 %.


Hvordan Vinoteket opplevde starten med RCS via Rule
Når vi snakker med Vinoteket i etterkant, forteller de oss at de satte spesielt stor pris på hvordan vi hjalp dem med å navigere gjennom hele prosessen med å sette opp RCS og bli verifisert som avsender. Denne prosessen kan være litt komplisert, men vi var til stede og støttet Vinoteket trinn for trinn, noe som gjorde prosessen smidig og effektiv, ifølge Vinoteket.
Med Rule kunne Vinoteket også enkelt segmentere kundegruppene sine og lage målrettede kampanjer som ga gode resultater. Kombinasjonen av vår brukervennlige plattform og de interaktive mulighetene i RCS gjorde det mulig for Vinoteket å nå ut til kundene på en mer personlig og engasjerende måte. Vinoteket ser nå på RCS som en komplementær kanal til SMS, der begge kanalene har sine unike styrker og kan brukes strategisk til ulike formål.