Innovasjonsbyrået Vinnova støtter det svenske selskapet Rule Communication i jakten på en mer klimasmart verden. Rapporter og sammenstillinger viser at utslippene fra den stadig mer voksende netthandelen øker på grunn av mer målrettet transport. Med nye muligheter innen digital kommunikasjon ønsker Rule å gjøre netthandel grønnere. Vi undersøker mulighetene til AR-teknologi.
Alle deler av netthandel må fungere sammen
Det som før var levering til butikklager er i dag massevis av vareforsendelser til ulike utleveringssteder eller direkte hjem til kunden.
– Dette fikk oss til å spørre oss selv, vi som jobber i den første fasen av netthandel, hva vi kan gjøre, sier Rule Communications administrerende direktør og gründer Sam Jahanfar. Hvordan kan vi som utvikler e-handelskommunikasjonsplattformen bidra til å redusere utslippene i stedet for å øke dem?
De mange returene fører til et enormt sløsing med ressurser med unødvendig transport, logistikk, pakking, ompakking og pakking. Estimater viser at disse avkastningene, bare i USA, koster 260 milliarder dollar årlig.
Ny AR-teknologi kan være den avgjørende forskjellen
– Med Augmented Reality , koblet til Rules eksisterende plattform, ønsker vi å redusere behovet for forbrukere til å bestille varianter av en vare og deretter returnere det som ikke passet. Naturtro 3D-visualisering ved hjelp av AR-teknologi gjør at de i stedet kan se og samhandle med mange virtuelle variasjoner og få et bedre kjøpsgrunnlag, beskriver Sam Jahanfar ideen som Vinnova har valgt å investere i. For Rule er det et naturlig steg å ligge i forkant av digital kommunikasjon og ser frem til å være en del av bransjens neste nivå.
Rule utvikler sin teknologi i Stockholm
– Vi kan ikke fortsette å bestille unødvendige varer som vi returnerer fordi vi synes fargen, formen eller størrelsen var feil. Nå må netthandelen nå et mer modent nivå, der det første målet kan være å ha samme avkastningsprosent som fysiske butikker – 8 til 10 prosent – i stedet for de nærmere 30-40 prosentene som enkelte netthandlere rapporterer i dag.
– Vi ønsker å skape insentiver for bedrifter til å redusere miljøpåvirkningen gjennom digitale tjenester som gir betydelige fordeler gjennom ny, forretningskritisk funksjonalitet, enkel logistikk, og lavere kostnader. AR-teknologien som vi investerer i å utvikle i samarbeid med Vinnova kan være avgjørende for å nå det målet: minimalt antall returer ved kjøp på nett.
Den nye teknologien utvikles ved Rules hovedkvarter i Stockholm sentrum.
Rule synes det er viktig at diskusjonen om bærekraftig handel generelt og netthandel spesielt fortsetter. Vi tar gjerne imot samtaler og ideer som kan spres og hvor vi gjør en forskjell for klimaet – på en positiv måte.
Kom i gang med Rule i dag, helt gratis i ubegrenset tid.