Ved å teste deg selv for å finne ut hva som fungerer best for akkurat din målgruppe, kan du øke konverteringen og maksimere resultatet av dine kampanjer og nyhetsbrev. Vi ønsker å hjelpe deg i gang, men først må vi finne ut hva en A/B-test faktisk er og hvordan den fungerer.
Hva betyr det å A/B-teste?
En A/B-test innebærer å teste to versjoner av en kampanje mot en tilfeldig valgt del av målgruppen for å finne ut hvilken versjon som konverterer best. I e-postmarkedsføring handler det som regel om hvilken versjon som har best åpningsrate eller flest klikk . I stedet for å ta sjansen på hvilken emnelinje som får mottakerne til å åpne e-posten, kan du teste en rekke forskjellige på en mindre gruppe og la vinnerversjonen gå skarpt ut til de resterende mottakerne. Det som gjør A/B-testen så kraftig er at du tester deg selv til det beste resultatet med din målgruppe. Ingen tips, råd, undersøkelser eller bransjestatistikk kan sammenlignes med de faktiske svarene som en A/B-test vil gi deg.
Lag en langsiktig plan
A/B-testene dine vil ha størst effekt hvis du setter opp en langsiktig plan og tester fremgangen din bit for bit. Da er det viktig å utnytte resultatene og bruke dem i fremtidige kampanjer. Når du nettopp har tatt deg tid til å lage et nyhetsbrev, kan det føles overveldende å også begynne å tenke på A/B-testing. For å lette og hjelpe deg i gang har vi derfor listet opp de vanligste faktorene som effektivt kan testes i e-postkampanjer.
Optimaliser kampanjene dine ved å teste:
- Dager i uken – Hvilken dag har best åpningsfrekvens
- Tider – morgen-, dag- eller kveldstid, avhengig av hva som gir best åpningshastighet
- Avsender – Hvilken avsender gir best åpningsrate
- Emnelinjer / Pre-header – Hvilken emnelinje og pre-header som gir best åpningsrate
- Tekster / Innhold / Farger – Hva påvirker klikkfrekvensen
- Knapper – Hvilken formulering gir best klikkfrekvens
- Tilpasninger – Prøv å veve inn fornavn og personlig innhold (selv i emnefeltet)
- Tilbud – Hvilke tilbud har høyest klikkfrekvens
– Legg ut en plan. Hva bør testes og i hvilken rekkefølge.
– Bestem om resultatet skal måles i flest antall åpninger eller klikk.
– Test én ting om gangen og gjenta testen for å sikre utfallet.
A/B-test e-postkampanjene dine i RuleMailer
I RuleMailer har alle brukere tilgang til vår A/B -testfunksjon. Du bestemmer enkelt hvor mange av mottakerne som skal inkluderes i testgruppen, hvor lang tid testen skal ta og hva som avgjør vinner, beste åpning eller klikkrate. Det tar ikke mer enn noen få sekunder å sette opp. Lykke til!
Trenger du hjelp med A/B-testing? Kontakt oss så hjelper vi deg! Har du ikke en Rule konto ennå? Utforsk Rule gratis i 30 dager.