Black Friday, som etter endt shoppinghelg blir til Cyber Monday, har blitt årets høydepunkt for e-forhandlere. Presset øker fra alle kanter, noe som setter bedrifter på prøve på mange måter når det gjelder markedsføring, distribusjon, IT mv. Vi har delt tidligere forberedelser for Back Friday, en guide for vellykket e-postmarkedsføring, og de avgjørende Black Friday-automatiseringene. I dette innlegget går vi gjennom våre samlede, beste tips til hvordan du legger opp en god strategi for Black Friday i form av en sjekkliste over hva du bør sørge for å ha på plass før angrepet 24/11. Hvor mange av punktene kan du krysse av?
Målbare mål og KPIer
Når du setter opp en kampanjestrategi for perioder som Black Friday og Cyber Monday, starter du med å spesifisere målene dine for kampanjeperioden. Hva ønsker vi som selskap å oppnå? Hva ønsker vi egentlig å oppnå? Det er viktig å ha en eller flere tydelige KPIer, det vil si målbare mål på plass, for å kunne vurdere etter endt kampanje om det var en vellykket kampanjeperiode eller ikke.
Samle kontaktene dine på kontoen din
Få så mange kontakter som mulig inn på kontoen din før Black Week og Cyber Monday. Du kan samle kontaktinformasjon på nettstedet ditt via nyhetsbrev og påmeldingsskjemaer. En annen fin måte å samle medlemmer til nyhetsbrevet ditt er å samle påmeldinger via Facebook Lead Ads. I Rule er det en ferdig tilkobling som automatisk samler inn dine leads slik at du kan behandle dem direkte via Marketing Automation og nyhetsbrev. Jo flere kontakter du har på kontoen din, jo flere kan du nå med tilbudene dine.
Marked på tvers av flere kanaler med omnikanal
Ved å kommunisere med kunden der de er, øker sjansene for et kjøp betraktelig og det viktigste er at kanalene dine er synkroniserte med hverandre. Med det mener vi at når du lanserer en kampanje i nettbutikken din, bør du sørge for at den vises i andre kanaler samtidig og er basert på hvilken kanal kunden er i. Med en omnikanalstrategi på plass fremstår ikke bare virksomheten din mer profesjonell, men du skaper også en sømløs handleopplevelse for kunden.
Klipp gjennom støyen med SMS
At SMS kanalen er effektiv er ingen nyhet. Hvis du ønsker å nå en person med noe som haster, sender du en e-post eller en SMS ? Jeg antar at du svarte på SMS . I løpet av få minutter har nesten 100 % av de som mottok SMS en din lest den. SMS gjør underverker når det gjelder å skape en følelse av at det haster som fører til salg, spesielt i kampanjeperioder som Black Friday. Sørg derfor for at du planlegger SMS markedsføring i Black Friday-strategien din.
PS. Har du ikke kommet i gang med SMS ennå? Begynn å sende tekstmeldinger i dag for å oppleve den magiske effekten selv! Koble til SMS i din eksisterende Rule konto eller kom i gang med SMS i Rules frittstående SMS tjeneste , selv om du bruker en annen plattform for annen kommunikasjon.
Sørg for at du har automatiseringen på plass
For å skape en mest mulig friksjonsfri og samtidig personlig handleopplevelse for kundene, er det viktig å sørge for at automatiseringene dine er oppdatert og på plass. I stressende kjøpsperioder som Black Friday når kunder ofte bestiller på flere nettsider samtidig, er det spesielt viktig at kommunikasjonen mellom bedrift og kunde flyter.
Det skal være raskt for kunden å motta sin ordrebekreftelse, sine digitale kvitteringer, lagerstatusoppdateringer og påminnelser om forlatte handlekurver. Med Rules Marketing Automation- verktøyet kan du automatisere kommunikasjonen din langs hele kundereisen. Det vil øke både kundetilfredsheten og kjøpsraten.
Bruk dataene dine for personalisering
For å øke kjøpsviljen og engasjementet litt ekstra under Black Friday og Cyber Monday, anbefaler vi at du bruker personalisering i din kommunikasjon. Du kan for eksempel øke mersalget via produktanbefalinger basert på data som viser tidligere kjøp. Skreddersy din markedsføring basert på det kunden tidligere har vist interesse for og bygger kundelojalitet som vil resultere i gjentakende kunder.
Ha en lojalitetsplan på plass
Å ha et lojalitetsprogram på plass er viktig av mange grunner. Både for å vite hvordan du skal behandle dine eksisterende og lojale kunder, men også de nye kundene som kommer inn i kampanjeperioden. Under Black Friday kan du nesten regne med at det blir et stort press i flere deler av prosessene, noe som kan påvirke handleopplevelsen. Sørg derfor for å få kundene dine til å føle seg viktige også under Black Friday, ved for eksempel å invitere dine mest lojale kunder til «first pass» til salget og avslutte kampanjeperioden med å gi dem en unik «ekstra rabatt» på salget .
Branntest epost, nettside og nettbutikk
Black Friday tester ikke bare bedrifters markedsføringsevner, det er også en stor utfordring for IT-infrastrukturen å sikre at den holder – fra besøk til gjennomført kjøp, både på mobil og datamaskin. For å unngå at nettstedet ditt krasjer, kan du starte med å teste ytelsen. Se på hvordan statistikken så ut året før, og bruk denne innsikten til å estimere mengden trafikk du kan få i år og andre scenarier. Test også at e-postserverne dine fungerer som de skal og er godt forberedt på høyt press for å skape en sømløs handleopplevelse fra start til slutt.
Forbered deg og planlegg i god tid
Forbered utkast og planlegg alt som kan planlegges. Det er allerede travelt som det er rundt Black Friday, og ved å planlegge noen kampanjer allerede nå, skaper du rom for å kunne handle på uforutsette hendelser. Du sørger også for at markedsføringen din sendes ut som den skal, når tiden er inne.
Bygg forventning til økt engasjement
Varm opp kunder for Black Friday. Bygg forventning ved å sette opp en serie med e-poster for å «holde deg på topp» med dem. På denne måten har du sjansen til å skille deg ut i kundens innboks allerede før det flommer over av andre tilbud. Prøv å inkludere nedtellingsfunksjonen for regler i utsendelsene dine for å skape en følelse av at det haster. I løpet av Black Friday-sesongen bør du heller ikke være redd for å sende litt mer kommunikasjon enn vanlig. Det viktigste er at budskapet ditt skaper verdi for mottakeren.
Nedenfor kan du se et eksempel på hvordan du kan legge ut e-postene dine før og under Black Friday og Cyber Monday.
- På 18.00 7 dager før – Black Friday-teaser
- På 07.00 3 dager før – Nedtelling til Black Friday
- På 07.00 26. november – Gå live med Black Friday-tilbudet
- På 12.00 Black Friday – Black Friday-påminnelse
- På 18.00 Black Friday – Black Friday sluttspurt
- På 10.00 Dagen etter Black Friday – Black Friday-oppfølging + Cyber Monday-teaser
- På 07.00 Cyber Monday – Introduksjon Cyber Monday-tilbud
- På 12.00 Cyber Monday – Cyber Monday påminnelse
- På 18.00 Cyber Monday – Sluttsprint Cyber Monday
- På 07.00 Dagen etter Cyber Monday – Oppfølging Cyber Monday + Teaser før jul
A/B-test og eksperimenter med overskriftene
Hvordan kommer du deg gjennom støyen i mottakerens innboks under årets største shoppingfest når konkurransen er som størst? Det er forskjellige måter å skille seg litt ekstra ut på. Prøv å leke litt med overskriftene i e-postene dine. Arbeid med emojier og bruk ord som skaper en følelse av FOMO hos mottakeren. Vi anbefaler alltid våre kunder å A/B-teste utsendelsene deres for å vite hvilket innhold som resonerer best med kundene dine. Og det er spesielt viktig å gjøre det i store shoppinghelger som Black Friday og Cyber Monday, da det kan være helt avgjørende for salget.
Her kan du se noen eksempler på overskrifter:
- NÅ begynner Black Friday!
- GÅ IKKE GLIPP – Vær klar for Black Friday-salg!
- Black Friday: Du får 25% på ALT!
- Unikt Black Friday-tilbud akkurat nå!
- Black Friday starter på nytt: tre, to, en..
- Siste sjanse! Rabatt à la Black Friday
- Det blir ikke bedre enn dette!
- Følg med – Cyber Monday-avtalen din er klar!
- Kryss av takk! Cyber Monday-tilbud avsluttes snart.
- Siste sjanse nå: Din Cyber Monday-rabatt venter på deg
Hvordan unngå spamfilteret
Nå som du har sørget for at alt ovenfor er på plass, gjenstår det egentlig bare å begynne å kommunisere. Da ville det vært synd om utsendelsene dine skulle mislykkes på grunn av noe så dumt som å bli sittende fast i mottakerens spamfilter, er du ikke enig? Så for å unngå det, er det et par ting du kan gjøre for å sikre at leveringen av utsendelsene dine går som planlagt og når mottakeren.
- Sørg for at medlemslistene dine er oppdatert og fjernet for feil og søppelpostadresser. Vær også forsiktig med å bare sende kommunikasjon til de som har samtykket til det.
- Sjekk at du har satt opp de riktige innstillingene for SPF, DKIM & DMARC på domenet ditt. Med disse innstillingene på plass forteller du mottakerens servere at nyhetsbrevet ditt sendes fra Rules e-postservere, noe som direkte reduserer risikoen for at nyhetsbrevet ditt blir flagget som spam.
Hvis du er en Rule som ikke har satt opp disse innstillingene ennå, kan du gjøre det her .
Klar ferdig gå!
Vi håper at du nå føler deg i rute for Black Friday og har en oversikt over hva som må på plass før det store angrepet 24/11 (og til og med før det for de av dere som starter Black week). Er du ikke allerede kunde hos Rule , men ønsker å begynne med digital markedsføring? Bestill en demo for å lære mer om Rule og hvordan du kan maksimere salget under store kjøpsfester med automatisert og personlig kommunikasjon.