Vi legger snart 2022 bak oss – et mildt sagt begivenhetsrikt år. Politisk uro og en resesjon som rammet både bedrifter og forbrukere. Nå er 2023 rundt hjørnet og mange sosioøkonomiske usikkerhetsmomenter gjenstår. Det betyr at det blir tøffere krav til bedriftene og du må sette inn et nytt gir for å beholde kundene dine. Skjerp markedsføringsstrategien din ved å holde deg oppdatert på de nyeste trendene og hvordan de kan utvikle virksomheten din. For å hjelpe deg på vei har vi satt sammen en liste over interessante trender innen digital markedsføring for 2023.
1. Flytte innhold i sosiale medier
Korte sosiale medier-videoer fortsetter sin suksessreise og vil bli en enda større aktør innen digital markedsføring i 2023! Bevegelig innhold gir markedsførere en unik mulighet til både å visualisere budskapet sitt og skape følelser, samtidig som de fanger oppmerksomheten til seerne. I tillegg kan videoformatet brukes til ulike formål, i alle bransjer. Uansett om du er en B2B- eller B2C-bedrift kan du med fordel inkludere flyttemateriell i markedsføringen.
PS På Facebook, Instagram og TikTok kan du lage korte klipp direkte i appen, for å visualisere budskapet ditt og maksimere markedsføringen din.
2. Micro Influencers er det nye!
En annen innsikt for 2023 er at influencer-markedsføring vil fortsette å vokse, noe som kanskje ikke er så uventet. Men basert på innsikt fra våre kunder og hvordan markedet ser ut i dag, er vår gjetning at bruken av mikro-influencer vil øke. Hovedsakelig fordi jungeltelegrafen-fenomenet, der folk deler gode råd og meninger med hverandre, har vist seg å være svært effektivt når det kommer til salg av produkter.
At forbrukerbedrifter og e-forhandlere bruker influencer marketing er vanlig i dag, men det er vanligvis i form av «tradisjonell influencer marketing». Med det mener vi at du før en kampanje aktiverer en eller to større profiler med et stort antall følgere. Gjennom dem får du en stor rekkevidde, men engasjementet er desto lavere fordi innholdet ikke oppleves som personlig. Det er her mikro-influensere er kraftigere, ettersom de skaper mer troverdighet hos kundene.
Influencer Marketing på Instagram i dag
Den «tradisjonelle» formen for influencer-markedsføring var tidligere effektiv da det var gratis distribusjon på Instagram. I dag er det i stedet engasjementet på innleggene som avgjør om du vises i følgernes feeds. Dette gjør det vanskelig for influencere å nå samme rekkevidde og engasjement som før. I flere studier har man sett at markedsføringen blir kraftigere og engasjementet er høyere med mikro-influencers, til tross for at man når ut til færre potensielle kunder.
Psst mikro-influencers er også billigere enn de store skaperne.
3. E-postmarkedsføring på nytt
Epost markedsføring er absolutt ikke noe nytt, men vår gjetning er at denne kanalen vil bli viktigere enn noen gang i 2023. E-postkanalen gir deg muligheten til å kommunisere med dine kunder direkte i deres private innboks, noe som er en svært effektiv måte å nå dem på. Med nøyaktige meldinger og personlig tilpassede utsendelser kan du enkelt komme nærmere kundene dine og dermed øke konverteringene.
4. Personlig innhold i alle kanaler
I 2023 vil det være viktigere enn noen gang å være relevant for kundene og stadig minne dem om at du bryr deg om dem. Forbrukere ønsker å handle fra merker som kjenner dem godt nok til å gi dem en personlig handleopplevelse. Det er også bevist at de fleste kunder er villige til å betale mer med et selskap som tilbyr en personlig opplevelse. Studier viser også at 60 % av forbrukerne gjør gjentatte kjøp etter en personlig handleopplevelse.
Som bedrift bør du benytte deg av dataene som kundene gir fra deg og bruke personalisering i deres kommunikasjon. Da vil mest sannsynlig engasjementet og lojaliteten til kundene øke. Det vil si at hvis du ikke skreddersyr innholdet for kundene dine i alle kanaler, er det en risiko for at du mister dem til merkevarer som investerer i å forstå dem.
Tips: Bruk en Marketing Automation verktøy kan du som markedsfører spare tid og energi ved å la verktøyet jobbe for deg. På denne måten kan du automatisk sende personlige meldinger til kundene dine hele veien kundereisen . Dette inkluderer e-post og SMS .
5. Interaktivt innhold i markedsføringen din
Ved å inkludere interaktivt innhold i markedsføringen din kan du raskt nå kundene dine og komme nærmere dem. Interaktivt innhold på siden skaper engasjement og får kundene til å ønske å bli hos deg. Dette er fordi de besøkende får sjansen til å påvirke innholdet selv, og hvordan de ønsker å samhandle med det. Det gir deg også en mulighet til å måle effekten av innholdet på nettstedet ditt, da du kan se hvor lenge brukere har interagert med det. I tillegg kan du også samle inn viktige data fra de besøkende, for eksempel e-postadresser ved å bruke interaktivt innhold på stedet.
PS. Quiz, meningsmålinger og chatbots er alle gode eksempler på interaktivt innhold som kan skape en unik brukeropplevelse.
6. Mobilvennlige opplevelser
Å ha en mobilvennlig nettside er i dag essensielt, men i 2023 tror vi det vil bli enda tøffere krav til ikke bare å mobiltilpasse nettsiden din, men hele handleopplevelsen.
Dels fordi den første interaksjonen med bedrifter ofte skjer fra mobiltelefonen og skal være friksjonsfri, men det er flere årsaker. Nedenfor lister vi noen av dem:
- I følge Statista kommer 71 % av detaljtrafikken fra mobile enheter og genererer 61 % av alle nettkjøp.
- Generasjon Z, som har vokst opp med mobiltelefoner, får stadig mer kjøpekraft, noe som stiller krav til mobiloptimerte kundeopplevelser.
- Etter hvert som influencer-markedsføringen blir større, er det viktig å sørge for å ha en mobilvennlig nettside. Dels fordi når forbrukere blir eksponert for influencere, er de på mobilen, og i mange tilfeller tilbys de en lenke som leder dem direkte til et produkt eller landingsside.
7. Omnikanal – Fortsett å trives i 2023.
Netthandel har virkelig hatt sin beste tid under pandemien, men nå lengter forbrukerne etter å handle i fysiske butikker igjen. I dag bruker nesten 75 % av forbrukerne mer enn én kanal før de bestemmer seg for å foreta et kjøp. Det betyr at kundereisen kan starte på nettsiden din, og deretter ende i butikk. Dette skyldes dels at forbrukere sammenligner priser mellom merkevarer og selskaper, men også fordi forbrukere ønsker å se eller prøve produktet før de foretar et kjøp.
Det er mange ulike parametere som taler for hvorfor det er viktig å jobbe med en omnisk strategi, det viktigste er å sikre at kvaliteten på kundeopplevelsen er den samme – uavhengig av hvor kunden er. Derfor bør man passe på å skape en så friksjonsfri og enhetlig handleopplevelse som mulig mellom den digitale og fysiske butikken.
Et tips: Invester i AR, utvidet virkelighet, for å skape en mer visuell online shoppingopplevelse. Da har kunden en sjanse til å oppleve produktet på nett, på en så ekte måte som mulig.
8. SEO er kommet for å bli
Interessen for søkemotoroptimalisering ser ut til å vokse i 2023 også. SEO er ikke noe nytt, men etter hvert som Googles algoritmer utvikler seg, blir SEO-strategier mer avanserte. Vår anbefaling er da at du i løpet av 2023 investerer i SEO-arbeid for å generere trafikk til nettsiden din, på kort og lang sikt.
De fleste bedrifter har nok en visjon om å rangere topp 3 på Google, men få vet hvordan de skal komme seg dit. Svaret er at du gjør det ved å holde nettstedet ditt og innholdet ditt så oppdatert og relevant som mulig. Det er viktig at nettsiden er optimalisert for å matche søkehensikten og svarer på spørsmålene kunden søker etter. Nedenfor har vi listet opp noen eksempler på hvordan du kan optimalisere nettsiden din i 2023.
- Å være relevant for besøkende er fortsatt det viktigste av alt – sørg derfor for å oppdatere materialet som er tilgjengelig slik at informasjonen er oppdatert. Det kan for eksempel være greit å gjennomgå gamle blogginnlegg o.l.
- Kombiner SEO-strategien din med UX. SEO handler om å møte behovene til dine besøkende, og for å lykkes med det må du sette den besøkende i fokus.
Nettsiden bør derfor ikke bare inneholde relevant informasjon, men også være brukervennlig for ikke å miste den besøkendes interesse. Sørg derfor for at nettsiden er innbydende, visuelt attraktiv, lett å navigere i og møter kundens behov. - Gjør en solid søkeordanalyse. Finn ut hva kundene dine søker etter og optimaliser nettstedet ditt med innhold som reagerer på det.
2023 - Nå kjører vi!
Digital markedsføring er i stadig endring og trender kommer og går. Hvis du ønsker å lykkes med din digitale markedsføring i 2023, må du holde deg oppdatert og tilpasse deg de siste trendene. Hvis du gjør det, vil du ha et forsprang på konkurrentene dine og kunne nå flere kunder.
Et spennende og fartsfylt år venter og vi gleder oss til å se hva 2023 har å by på. Vi håper du føler deg like tagget som oss og at du kan dra nytte av vår trendspeiding. Hvem vet, de kan bli sentrale i markedsføringen din i 2023? Kom i gang nå!