Personalisering i digital markedsføring har utviklet seg. Konstante forbedringer gjøres for å forbedre og optimalisere personalisering. De siste årene har den neste personaliseringsbølgen tatt form av «hyper-personalisering».
Enten du er interessert i å ta din personaliseringsstrategi til et nytt og høyere nivå eller bare er nysgjerrig på hva hyperpersonalisering er, deler dette innlegget innsikt som kan brukes på din nåværende digitale strategi. Så la oss dykke inn i den neste bølgen av personalisering.
Hyper-personalisering er prosessen med å engasjere individuelle brukere ved å bruke avansert kundeinnsikt, fra atferd og sanntidsdata. Enkelt sagt tar det personaliseringsteknikker og strategier ett skritt videre.
De fleste bedrifter i dag er klar over kraften ved å bruke personalisering. Kunder i dag tar hensyn til bedriftskommunikasjon hvis den adresseres personlig med for eksempel navn eller fødselsdag. Men det er der personalisering er begrenset. For å kunne engasjere seg med kunder på et dypere nivå, må bedrifter begynne å lage og levere hypertilpassede markedsføringskampanjer.
Personalisering vs. hyper-personalisering
Hyper-personalisering betyr at bedrifter er mer involvert i kundeatferd, teknologien er mer kompleks og mer effektiv enn personalisering. Det er en markant forskjell mellom personalisering og hyperpersonalisering:
Personalisering er begrenset til for eksempel å adressere kunder med fornavn i en push-varsling eller i emnelinjen i en e-postkampanje. Mens hyperpersonalisering utnytter brukerspesifikke data for å gå ett skritt videre i punktsikker kommunikasjon. Dette muliggjør mer kontekstuell kommunikasjon og øker sjansen for høyere konvertering. Basert på brukernes interaksjoner med disse kampanjene, kan bedrifter identifisere subtile detaljer om kunden som tradisjonell personalisering og kundeprofilering savner.
Hyper-personalisering hjelper deg med å levere svært relevante og personlig tilpassede meldinger som personlige produkter/tjenester, rabatter, tilbud og strategisk innhold. Meldingene leveres til rett kunde, til rett tid, med rett innhold, gjennom rett kanal.
Eksempler på hyper-personalisering
Merker som Amazon, Starbucks og Spotify bruker prediktiv personalisering, med AI og maskinlæring som grunnlag for deres individuelle anbefalingsmotorer som vanligvis fungerer automatisk via et Marketing Automation- verktøy. La oss ta en titt på hvordan de enkelte merkene bruker hyperpersonalisering.
Amazon
Over 35 % av Amazons konvertering kommer fra deres utviklede anbefalingsmotor. Amazon skaper en unik, hyperpersonlig opplevelse for hver kunde. E-posten nedenfor ble sendt til en bruker som søkte etter ‘Olivengrønne joggesko’, men som deretter avbrøt søket uten å kjøpe:
Mens mange «vanlige» personlig tilpassede e-poster inkluderer mottakerens navn, tar denne e-posten personaliseringen et skritt videre. Amazon har tilgang til et bredt utvalg av datapunkter som inkluderer (men er ikke begrenset til) følgende:
- Søk
- Tid brukt på leting
- Tidligere kjøpshistorikk
- Bla gjennom kategorier
- Gjennomsnittlig forbruksbeløp
Ved å bruke viktig informasjon kan Amazon opprette brukerprofiler og lage svært relevante e-poster som i dette tilfellet legger vekt på ‘Olivengrønne Puma-sko’ (Denne kunden hadde tidligere kjøpt Puma-sko.)
Starbucks
Starbucks har utviklet sin personaliseringsstrategi ved å bruke AI og sanntidsdata for å sende hundrevis av varianter av hyper-personlige meldinger . Hvert tilbud er unikt for den spesifikke brukerens preferanser, basert på tidligere demonstrert aktivitet i appen.
Starbucks engasjerer også sine lojalitetsmedlemmer med personlig tilpassede spill på e-post og mobil. De informerer mobilappbrukere om butikker i nærheten som aksepterer mobilbestilling-og-betal-alternativet. Resultatene fra kampanjen inkluderer 24 % av de totale transaksjonene som kommer fra mobilappen.
Spotify
Spotify implementerer hyper-personalisering i sin markedsføringsstrategi gjennom funksjonen «Oppdag ukentlig». Funksjonen tar hensyn til individuelle musikkvalg, analyserer de viste preferansene til brukere som hører på de samme sangene og lager en svært personlig musikkliste for hver bruker.
Spotify har også en Live-konsertfunksjon, som sender e-post om live-arrangementer sammen med muligheten til å kjøpe billetter. Funksjonen er personlig tilpasset basert på individuelle musikkpreferanser.
Derfor er hyperpersonalisering en vinnende strategi
- Flere ferske undersøkelser viser at et flertall mener det er greit at merkevarer bruker dataene sine til å tilpasse tilbud, så lenge det er relevant.
- Komplekse algoritmer kan analysere all data for å skape bedre innsikt i kunden og deretter tilpasse tilbud. Sammenlignet med massemarkedsføring har et skreddersydd tilbud en mye større sjanse for å føre til et kjøp.
- Mange bedrifter bruker i dag algoritmer basert på kundens tidligere atferd som grunnlag for personlig tilpasset kommunikasjon. Det neste naturlige trinnet for markedsførere er å utvikle den nåværende personaliseringsstrategien.
Overgang fra personalisering til hyperpersonalisering
Hyper-personalisering er den neste store fasen i utviklingen av digital markedsføring. Kunder forventer i økende grad tilpassede opplevelser og svært kontekstuelle tilbud. Det er ingen fast definisjon av hyper-personalisering, men det varierer fra merke til merke. Analyser gjeldende personaliseringskampanjer, legg merke til dataene som ikke blir fanget og vær oppmerksom på mulighetene knyttet til å samle inn disse dataene. Dette kan muliggjøre hyper-personlig tilpassede kundeopplevelser i kanaler som SMS , nyhetsbrev og i e-postmarkedsføringen din, som er den neste bølgen av personalisering og den neste store investeringen for Rule .
Har du ennå ikke en Rule konto og ønsker å komme i gang med datadrevet markedsføring ?