Marketing Automation, hva er det? På denne siden har vi samlet alt du trenger vet for å komme i gang med marketing automation. DeDet snakkes mye om «Marketing Automation tools», men hva gjør et slikt verktøy eller system faktisk? Vi finner ut hva begrepet «Markedsføringsautomatisering» betyr, hvorfor det gagner din bedrift og hvordan Rules programvare for MA kan hjelpe deg med å automatisere kommunikasjon gjennom hele kundereisen. La oss gå, hva er Marketing Automation?
Marketing Automation – et system for automatisering
Marketing Automation er en forhåndsprogrammert prosess som lar bedrifter automatisere sin markedskommunikasjon og automatisk levere personlig tilpasset markedsføring, ved hvert kundekontaktpunkt. Marketing Automation hjelper med:
- å generere nye leads
- konvertere kundeemner
- skape sterke og lojale kunderelasjoner.
Det er mange fordeler med å automatisere din digitale markedsføring og i stedet svært få ulemper med automatisering. Ved å erstatte manuelle prosesser med automatiserte sparer du tid, øker effektiviteten og utnytter mulighetene som Marketing Automation åpner for. Det kan dreie seg om alt fra e-postmarkedsføring og kundepleie til en mer personlig opplevelse for din e-handel.
Hva er automatisering og automatisering?
Automatisering eller automatisering fungerer akkurat som navnet sier, noe skjer automatisk. Du lar ganske enkelt en maskin eller en teknologi gjøre en jobb. Automatisering erstatter manuelle prosesser ved å la teknologi håndtere arbeidet. Du kan sette opp en automatisering med et Marketing Automation-verktøy som for eksempel regler. Vi tilbyr et verktøy for Marketing Automation på svensk og engelsk for alle bedrifter, uavhengig av digital modenhet. For at kundene skal kunne maksimere resultater, gir vi også salgsstøtte i form av gratis CSM-møter, hvor vi svarer på spørsmål om CRM og gir støtte i hvordan øke salget på lang og kort sikt.
Verdifull kundedata
Når du integrerer Marketing Automation-plattformen din med andre systemer og plattformer som bærer verdifull kundedata, kan du målrette digital markedsføring mot kunder basert på:
- aktivitet
- kjøpshistorie
- oppførsel på nettstedet ditt
- preferanser
Ut fra det kan du så skreddersy kommunikasjon og digital markedsføring og levere det til kunden til rett tid, via rett kanal. Det handler med andre ord om å identifisere kundene dine, fange interessen deres og deretter beholde dem, samtidig som det øker selskapets inntekter. Uansett om du er e-forhandler eller har en annen type nettside.
Les mer om vår Marketing Automation- plattform.
Hvordan fungerer Marketing Automation?
Lead nurturing - pleie dine kunderelasjoner
Når prospekter og besøkende har oppgitt kundedata, kan bedrifter bruke Marketing Automation til å begynne å bygge et forhold til kunden ved å bruke automatisert velkomstkommunikasjon. Når en potensiell kunde, en ledning, blir en kunde, lar teknologien bedrifter automatisk pleie forholdet gjennom relevant kommunikasjon. Samt «vinne tilbake» kunder som selskapet taper. Dette gjør din interaksjon med kunden både rikere og mer lønnsom, flott ikke sant!
Lead nurturing handler om å kommunisere med våre leads med relevant innhold gjennom hele kjøpsprosessen, fra første kontakt med dem til gjennomført kjøp.
Samler kundenes digitale fotavtrykk
Marketing Automation fungerer som et innsamlingssystem. Systemet er dermed basert på informasjon og lagrer kundenes adferd og aktivitet på nettet. Hver gang en kunde begynner å abonnere på et nyhetsbrev, for eksempel og legger igjen e-posten, kjøper noe fra en butikk eller klikker på en annonse, gir de bort verdifull informasjon i form av digitale fotavtrykk. Jo lenger en besøkende blir på nettsiden, jo mer informasjon etterlater den seg. Det Marketing Automation da gjør er å samle inn all data og lagre den. Basert på den informasjonen kan MA-systemet da sende ut såkalte automatisk trigger-e-post til kunder som har registrert e-posten sin på et tidspunkt.
Finn ut hva kundene dine ser etter
Målet er derfor at besøkende på en eller annen måte skal dele informasjon om seg selv som navn, e-post, arbeidsplass og annen relevant informasjon når de besøker en nettside. Jo mer personlig og spesifikk informasjon som systemet avskjærer og samler inn om en kunde, kan den tydeligere profilen da bygges opp. Marketing Automation hjelper deg også med å finne ut hva dine kunder og besøkende ser etter for tjenester på nettstedet ditt eller din e-handel , hvordan de fant den (for eksempel via sosiale medier eller et nyhetsbrev) og hvordan du i ettertid opprettholder et godt forhold og kommunikasjon. E-forhandlere har derfor stor bruk for et Marketing Automation-verktøy og alle dets funksjoner.
Vil du komme i gang? Utforsk Rule gratis i 30 dager
Hvorfor er Marketing Automation viktig?
På en tids- og kostnadseffektiv måte kan du ved hjelp av Marketing Automation sende personlige, automatiserte meldinger til et større antall kontakter i stedet for bare én om gangen. Dette betyr at det gjør EN markedsfører i stand til å prestere minst like bra som et helt team. Hvor effektivt er det? Marketing Automation gir deg dermed muligheten for at du som bedrift kan jobbe mer produktivt, øke inntektene raskere og fokusere på andre deler av salgsprosessen .
Et MA-system hjelper deg ikke bare med å spare tid og ressurser. Det gir også kundene dine en personlig kundeopplevelse med gjennomtenkt, autentisk kommunikasjon som høres personlig og ekte ut, selv om du sender samme type melding til flere tusen kunder. Med Rules teknologi for online markedsføringsautomatisering har du muligheten til å bygge langsiktige og lojale kunderelasjoner.
Bygg tillit ved hjelp av skreddersydd kommunikasjon
Marketing Automation fungerer utmerket som et verktøy for å skape lojalitet og tillit. Ved å rette relevant innhold til kundene dine viser du at du bryr deg om dem. Jo mer du skreddersyr kommunikasjonen, jo mer vil kundene stole på at du fortsetter å levere produkter og/eller tjenester av høy kvalitet. Det finnes også andre måter å bruke automatisering på og vise lojalitet til kundene dine, for eksempel ved å sende tilbud i form av kuponger eller andre rabatter til personer eller leads som tidligere var integrert med merkevaren.
Fordeler med Marketing Automation
Bedre kundeopplevelse
Marketing Automation gir deg muligheten til å rette personlig kommunikasjon til dine kunder og dermed bygge lojalitet. Ved hjelp av målrettede og skreddersydde budskap vil kunden føle seg lagt merke til og din bedrift vil fremstå som engasjerende og pålitelig. Det er også stor sjanse for at en kunde som har fått et godt inntrykk av en bedrift også kommer tilbake til den.
Mer kvalitative kundeemner
Som bedrift kan du enkelt få innsikt i hele leadprosessen, noe som betyr at vi kan gjennomgå kundens adferd hele veien fra kanalen de konverterer fra for eksempel sosiale medier, til de avslutter en avtale. På denne måten kan man trekke konklusjoner om hvilke kanaler som fungerer best, hvilket innhold som appellerer og interesserer kunden mest, og hvilken kampanje som bør optimaliseres.
Høyere ROI
Tall viser at Marketing Automation har en svært høy ROI innen e-postmarkedsføring fremfor alt . Det åpner for muligheter for å styrke og forenkle mange ulike stadier i salgsprosessen, som genererer både høyere og raskere ROI enn markedsføring som ikke er automatisert. Ulike selskaper oppnår ulike nivåer av ROI fra Marketing Automation på grunn av ulike nivåer av modenhet i deres prosesser, systemer og ferdigheter. Det handler med andre ord om hvordan de bruker programvaren – og hvor de er i adopsjonen.
Generelt viser resultatene at:
- Bedrifter som bruker Marketing Automation får bedre kontroll over salgstrakten, har mer produktive selgere og opplever bedre inntekter.
- Det er mer sannsynlig at selskaper som bruker Marketing Automation rapporterer raskere vekst enn brukere som ikke automatiserer markedsføringen.
- Flertallet av selskapene ser avkastning på mindre enn ett år.
Ressurseffektiv
På en tids- og kostnadseffektiv måte kan du effektivisere og tilrettelegge for din digitale markedsføring og kommunikasjon. Marketing Automation gjør det mulig å sende målrettede meldinger til et større antall kontakter, i stedet for bare én om gangen. På denne måten reduseres manuelt arbeid og det skapes i stedet rom for å optimalisere den digitale strategien.
Hvis du er et lite selskap, kan det være ekstremt dyrt å ansette heltidsmarkedsførere. I disse tilfellene er Marketing Automation et pent verktøy for å nå markedsføringsmålene uten å måtte legge for mange ressurser i det.
Detaljert bilde av kundens oppførsel
Marketing Automation gir deg muligheten til å få et mye mer fullstendig og detaljert bilde av potensielle kunders adferd enn manuelle metoder kan gi. Ved å spore kundeinteraksjoner med kommunikasjonen og markedsføringen du målretter mot dem, kan teamet ditt få en bedre forståelse av hvilke øyeblikk og taktikker som fungerte best under kundereisen. Læringen av denne innsikten kan deretter brukes på fremtidige aktiviteter.
Vil du komme i gang? Utforsk Rule gratis i 30 dager
Automatisert markedsføring gjennom hele kundereisen
Ved hjelp av verdifull kundedata og kraftig teknologi kan du levere tilpasset automatisert markedsføring gjennom hele kundereisen med merkevaren din.
Tenk på kundereisen som et veikart som beskriver hvordan en kunde blir bevisst på merkevaren din, deres interaksjon med merkevaren din, og hvordan kunden handler deretter. I stedet for å se på bare én del av en prosess eller en enkelt hendelse, dokumenterer kundereisen hele opplevelsen av å være kunde og visualiserer prosessen kunden går gjennom for å bli:
- klar over (selskap/produkt/tjeneste)
- vurdere og vurdere
- samt å bestemme om du skal kjøpe et nytt produkt eller en ny tjeneste.
Hver kunde er unik
Noen kunder kan virke like i sin oppførsel, men ingen kunder er identiske, hver kunde er unik! Når det er sagt, bør deres kundereise med merkevaren din også være det. Det finnes verktøy som hjelper deg med å bygge serier av relevante e-poster som er automatiserte og også tilpasset de ulike fasene kunden er i under kundereisen.
1. Samhandle og tiltrekke kunden fra starten
Første steg i kundereisen er å vekke den potensielle kundens interesse. Her er målet å prøve å overbevise den potensielle kunden til å engasjere seg i din bedrift. Internett er stort, og det samme er konkurransen, men det betyr ikke at du må prøve å tiltrekke omtrent alle som er på nett. Hovedmålet er at du ønsker å utvide antallet personer som tilhører din målgruppe og få dem til å besøke nettsiden din.
For å tiltrekke dem kan det være greit å bygge en strategi hvor fokuset er på å fange leads gjennom for eksempel et gratis prøvetilbud, nedlastinger og e-postmarkedsføring som kan gjøre disse besøkende til kunder. Tanken er å få forbrukeren interessert nok til å dele informasjon, spesielt e-postadressen deres. Det er ved å samle viktig informasjon om den potensielle kunden du vil kunne bygge videre på og skape en relasjon, som er et avgjørende øyeblikk i kundereisen.
Hvis en besøkende på nettstedet ditt viser interesse for det du tilbyr og for eksempel registrerer seg for å abonnere på ditt nyhetsbrev, så er det på tide å vekke kundens nysgjerrighet ved å sende en automatisk velkomstmelding, såkalt onboarding-post. I din velkomst e-post kan du introdusere deg selv, uttrykke din glede over at akkurat denne personen har funnet deg – og gi dem en grunn til å bli hos deg. Derfor kan du også med fordel inkludere et velkomsttilbud i mailen for å øke sjansene for et kjøp og samtidig konvertere kunden til nettsiden. Du kan enkelt sette opp denne typen automatisering med Rules Marketing Automation-verktøyet.
3. Fra vederlag til kjøp – fange opp forlatte handlekurver
Noen ganger hender det at en kunde er i ferd med å gjennomføre et kjøp, men ikke fullfører det, for eksempel legger de noe i handlekurven, men uten å sjekke ut. Da er det viktig å oppmuntre kunden til å kjøpe ved å minne dem på hva de går glipp av. Ved å sette opp automatiske påminnelser som utløser forlatelse av handlekurven , mottar kunden en e-post som informerer dem om at de har en handlekurv til overs. For å øke sluttkursen kan du inkludere et automatisert rabatttilbud i e-posten, men også anbefale lignende varer som de kanskje liker ved å bruke kjøpshistorikken og oppførselen på nettstedet ditt.
4. Oppmuntre gjentatte kjøp med produktanbefalinger
Når du har kommet så langt i kundereisen betyr det at en kunde har gjort et kjøp – hurra! Du har nå konvertert en potensiell kunde til en kunde og det sies nå vanligvis at den tradisjonelle salgstrakten slutter her. Men her tar livssyklusmarkedsføring det til nye høyder og fortsetter som en syklus. Når kunden fullfører et kjøp, send en «takk»-melding. Ta gjerne med en automatisert og godt utformet transaksjons-e-post, som en bekreftelse på at alt gikk riktig for seg og at kundens bestilling er godt ivaretatt. Hvis du legger til litt ekstra stil til design eller kanskje inkluderer produktanbefalinger i e-posten basert på kjøpet som nettopp ble gjort, kan du øke salget enda mer!
5. Hold dialogen i gang med relevant kommunikasjon
Når du har konvertert en besøkende til en kunde og i beste fall en lojal kunde, begynner den viktigste jobben – å få dem til å ønske å bli. Nøkkelen til suksess i salg er nettopp det, for å beholde kundene dine og for det trenger du en god strategi.
Totalt sett er det mer sannsynlig at forbrukere handler hos en forhandler som kjenner kjøpshistorikken og leverer relevant innhold til kunden basert på det. Det er en veldig god måte å opprettholde dialogen med en kunde samtidig som du bygger tillit som forhåpentligvis fører til at du klarer å beholde kunden.
Basert på data som viser hva som settes pris på av målgruppen kunden tilhører, kan det lages personlig tilpassede e-poster bestående av målrettede spesialtilbud. Det holder kundens interesse levende og sjansen for at de gjør et gjenkjøp er stor. Et MA-system kan derfor hjelpe deg med denne typen målrettet kommunikasjon.
Hos de fleste e-handlere kan du overvåke en vare som ikke er på lager. Hvis du har forhåndsprogrammert en tilbake på lager-funksjon, vil en automatisk tilbake på lager-e-post bli sendt til kunden når varen er tilbake på lager. Det betyr at kunden da har en sjanse til å kjøpe produktet som de tidligere har vist interesse for, og du får en sjanse til å øke konverteringsraten og øke salget. Vinn, vinn!
6. Fra gjentatt kjøp til en merkevareambassadør
Når kunden har gjort gjentatte kjøp, går de fra å være kunde til å bli en lojal kunde – så nå er tiden inne for å gjøre denne kunden om til en merkevareambassadør. På dette stadiet er det ideelt å oppmuntre kunden til å spre ordet til sine kjære gjennom et henvis-en-venn-tilbud. Du kan også be kunden om tilbakemelding på gjennomførte kjøp i form av å be dem enten vurdere produktene eller fylle ut et skjema. På denne måten viser du et genuint engasjement for kundens opplevelse med ditt merke.
7. Vinn tilbake inaktive kunder med Win back-post
Med kunder som ikke har vært i kontakt med deg på en stund, kan du sende tilbakemelding . Bare fordi en kunde ikke har handlet eller vist interesse for virksomheten din på en stund, betyr det ikke at kunden er tapt. Her handler det om å gi kunden en grunn til å komme tilbake ved å minne dem på de fantastiske tingene de så eller kjøpte på nettsiden din.
Hvis du derimot har rettet kommunikasjon mot en spesifikk kunde over en lengre periode for å prøve å vinne dem tilbake men uten fremgang, så er det viktig å finne ut årsaken bak kundens avbrudd. Deretter kan du sende en spørreundersøkelses-e-post med en vedlagt lenke som fører til en rask spørreundersøkelse. På denne måten kan du få verdifull tilbakemelding fra kundene dine og samtidig vise at du er opptatt av å forstå kundeadferd.
Vil du komme i gang? Utforsk Rule gratis i 30 dager
Nøkler i Marketing Automation
Start med å sette deg mål
Det kan være greit å starte med først å sette seg konkrete mål for hva du ønsker å oppnå med markedsføringen. Da kan du implementere MA i markedsføringsstrategien din som et verktøy for å nå målene, se Marketing Automation som et nyttig verktøy. På denne måten kan du effektivisere strategiene dine og samtidig måle fremgangen din.
Identifiser repeterende oppgaver
Før du velger å begynne å jobbe med Marketing Automation, er det greit å identifisere de mest repeterende markedsføringsaktivitetene som din bedrift har.
Eksempler på typiske oppgaver som mange markedsavdelinger utfører manuelt, men som kan automatiseres:
- Oppretting av kampanjer
- Nyhetsbrev
- Utdannings-/seminarinvitasjoner
- Oppdatering av kontakter i CRM/Salgsstøtte
- Segmenter målgrupper
- Svar/bekreftelse på e-post
- Kundelister for selgere
- Import og eksport av kontakter mellom ulike systemer og kanaler
Marketing Automation er mest effektivt når det er så målrettet som mulig. Hvordan du bør målrette kundene dine bestemmes av kundebasen din, kundenes historie og engasjement. Hvis du ikke blir kjent med mottakerne dine, risikerer du at meldingen som sendes ut via ditt Marketing Automation-system blir sendt feil. Denne feilen kan skape irritasjon mot bedriften og kundene, som igjen blir negativ for merkevaren. Så for en vellykket automatisering er segmentering A og O, så ta deg god tid med det.
Vær human!
Selv om Marketing Automation er viktig og effektivt når du kjører store kampanjer, er det enda viktigere at personene som er involvert i det blir møtt med personlig og genuin kommunikasjon. Det er hovedsakelig viktig fordi menneskelig kontakt fortsatt er nødvendig for å ha et sterkt og lojalt forhold til kunden. Forbrukere kan umiddelbart se forskjellen mellom personlige meldinger kontra meldinger som tydelig sendes til en hel mottakerbase. Så husk at ved hjelp av punktene ovenfor, spesielt segmentering og analyse av kundeatferd, kan du nå kunden din på en menneskelig måte uten å bli oppfattet som en robot.
Alt du trenger å vite om Marketing Automation - Sammendrag
Vi pleier å si at i utgangspunktet handler Marketing Automation om enhver bedrifts jakt på tretrinnsraketten , nemlig at:
- Øk folks bevissthet om merkevaren
- Nå ut til potensielle kunder
- Selg mer
Kort fortalt hjelper Marketing Automation deg å styrke kunderelasjoner, generere leads og øke inntektene ved hjelp av forhåndsprogrammert og målrettet kommunikasjon basert på kundens digitale fotavtrykk. Hvis du ser på Marketing Automation som en måte å jobbe på og ikke en enkelt tjeneste, forstår du de uendelige mulighetene som Marketing.Automation tilbyr.
Vi håper at vi nå har rettet ut konseptet Marketing Automation, alle tilhørende Marketing Automation-vilkår og gjort fordelene tydelige for deg.
Utforsk vår Marketing Automation-plattform gratis i 30 dager.
Med vår Marketing Automation-programvare og segmenteringsverktøy kan du segmentere kommunikasjonen din og nå spesifikke kunder med skreddersydde meldinger, til nøyaktig rett tid, gjennom den beste kanalen. Trenger du hjelp til å komme i gang med Marketing Automation? Ikke nøl med å kontakte oss . Har du ikke en Rule konto ennå? Utforsk Rule gratis i 30 dager! Opprett en konto via knappen nedenfor.