Hvordan kan du samle e-postadresser uten å bryte Amazons regelverk?
Det har lenge gått rykter om at Amazon har tenkt å etablere seg i Norden uten en klar lanseringsdato. Men i en pressemelding sendt ut i begynnelsen av august bekreftet Amazon at de hadde begynt sin etablering i Sverige.
- Hva er det? Amazon, verdens største nettbutikk
- Når er denne? Sannsynligvis i løpet av høsten
For de som bor i et land der Amazon ikke opererer, kan det være litt vanskelig å forstå Amazons storhet. Nå googler vi oss frem til det vi leter etter. Men med Amazons inntreden i Sverige vil svenskene begynne å «Amazon» seg til det de leter etter.
Hvordan bør e-handlere tenke om Amazon?
Amazons kommende inntog i Sverige har blitt mottatt med glede blandet med gru av e-handlere. Det er forbundet med både potensielle fordeler og ulemper.
Når Amazon først kommer til Sverige, vil selskaper som henger etter med digitalisering og markedsføringsstrategier måtte hamle opp med sine digitale konkurrenter mer enn noen gang, fordi Amazon akselererer den digitale utviklingen. Samtidig som markedsplassen åpner for utvidede salgsmuligheter.
Å selge gjennom Amazons markedsplass kommer også med noen forskrifter. Amazon er kjent for å ha strenge regler for kommunikasjon med Amazon-brukere. Det er derfor viktigere nå enn noen gang for e-handelsbedrifter å eie sin egen kundebase med e-postadresser og verdifull kundedata. Med Amazons inntreden i Sverige er det essensielt å samle inn kundenes e-postadresser og data via egne kanaler før de handler på Amazon. På denne måten kan du kommunisere helt fritt, oppmuntre til gjenkjøp og pleie kundeforhold.
Hva er en viktig faktor for e-handlere med Amazons inntog i Sverige
Pris og bekvemmelighet har vist seg å ha stor innvirkning på kundelojalitet i markedene Amazon har eksistert en stund. For å kunne konkurrere med Amazon må svenske e-handlere og forhandlere fokusere på å gi kundeopplevelser utover det vanlige.
Det handler om å bruke dataene og innsikten som er samlet inn for å vise at de virkelig forstår kundene sine som individer, kan tilføre verdi og oppleves som relevante. Forbrukerdata, fra egen bedrift og fra andre kilder, gjør det enklere å planlegge, måle og gjennomføre markedsføringstiltak samtidig som man når rett målgruppe via rett kanal.
De som kan trekke ut verdier fra dataene sine for å gi personlig tilpassede og relevante opplevelser, uten å plage eller irritere kundene sine, vil lykkes i årene som kommer. Kunstig intelligens (AI) vil bli et av de viktigste verktøyene for dette. AI kan hjelpe med flere viktige deler: identifisere mønstre, gi innsikt, gi informasjon om hvordan du presenterer innhold og gi personlige opplevelser.
Hvordan kan du samle e-postadresser uten å bryte Amazons regelverk?
Det er mot Amazons TOS å dirigere kunder fra Amazons territorium til et annet nettsted. Det er heller ikke tillatt å sende markedsføringskommunikasjon av noe slag til Amazon-kunder. Nøkkelen er altså å samle inn e-postadresser før en potensiell kunde når Amazon. Hvorfor er dette ok? Vel, fordi hvis du samler inn en e-postadresse utenfor Amazon, teller den ikke som en Amazon-kunde. For å bygge en e-postliste uten å få problemer med Amazon, kan du huske på følgende kriterier:
- Samle adressen utenfor Amazon
- Samle adressen før et salg foretas på Amazon
Metoder for å samle e-postadresser
- Skjema på nettsiden
Den enkleste måten å samle inn e-postadresser på er sannsynligvis gjennom skjemaer på nettsiden. Her er det smart å tilby et insentiv som en rabattkode for å få den besøkende til å melde seg som abonnent.
- FOMO
Ved å formidle en følelse av at den besøkende ikke vil gå glipp av de absolutte siste nyhetene eller kundeklubbbelønningen, øker du sjansen for å få den besøkende til å gi fra seg e-postadressen sin.
- Rabatt ved påmelding
En effektiv metode for å samle inn e-postadresser, oppmuntre til kjøp på Amazon og fritt kunne kommunisere med kunden etter at kjøpet er gjort, er å tilby rabatt på Amazon dersom kunden registrerer seg som abonnent.
Lojalitet blir spesielt viktig med Amazons inntreden i Sverige
Hvordan bør du ta vare på e-postadressene du samler inn? Ja, gjennom en gjennomtenkt Marketing Automation- strategi. Med Amazons inntreden i Sverige vil det bli enda viktigere å ha en effektiv kommunikasjonsstrategi som øker kundelojaliteten . Tid er penger – så ved å redusere manuelt, tidkrevende arbeid og i stedet automatisere så mye som mulig sparer du tid. Tid du i stedet kan bruke på å optimalisere den digitale kommunikasjonsstrategien og øke salget.
Eksempler på effektiv markedsføringsautomatisering
Bruk velkomstsløyfen til å sette tonen for merkevaren din og informere dem om hva de kan forvente av kommunikasjonen din. Velkomst-e-poster er flotte for å fortelle merkevarens historie og begynne å bygge et forhold til den nye mottakeren.
2. Rabatttilbud – epost
Denne er ganske enkel og elsket av mottakerne. Ta med en rabattkode i velkomstsløyfen for å oppmuntre til engangssalg. Eller tilby dine mest lojale kunder eksklusive belønningstilbud.
3. Henvisnings-e-post
Du kan få dine eksisterende kunder til å hente inn nye kunder. Men ikke bare send en e-post på et tidlig stadium og spør om denne tjenesten. Denne typen kommunikasjon bør sendes til kunder som har bygget et forhold til selskapet og er fornøyde. Henvisningskampanjer bør være en del av en godt planlagt loop bestående av flere e-poster.
4. Gjenta kjøp
Kunder som allerede har gjennomført et kjøp hos deg betyr større sjanse for at de vil gi mer inntekter til selskapet sammenlignet med de som ikke har kjøpt noe ennå. Ifølge en rapport via Monetate bruker eksisterende kunder nesten dobbelt så mye som nye kunder. Effektiv markedsføringsautomatisering er basert på å sende automatisert og målrettet kommunikasjon til eksisterende kunder, for å oppmuntre til gjentatte kjøp.
5. Reaktiverings-e-post
Hensikten bak reaktiverings-e-poster er å oppmuntre kunder til å vise interesse for merkevaren din igjen. Hvis en kunde ser ut til å ha mistet interessen, er det på høy tid å gjenerobre dette. Ved å sende strategiske e-poster med målrettet innhold kan du reaktivere inaktive kunder.
Marketing Automation er en fin måte å bygge relasjoner med kunder, holde dem engasjert og øke salget. Amazon-selgere kan utvide virksomheten og merkevaren ved å samle e-postadresser. Hvis du samler inn e-postadresser før en kunde når Amazon, kan du bruke dem til markedsføringsformål uten å bryte Amazons vilkår for bruk.
Har du ikke en konto ennå og ønsker å komme i gang med Marketing Automation?