Vi erkjenner alle at farger kan ha ulike effekter på humøret vårt og er noe som markedsførere har brukt siden starten av yrket. I dette innlegget vil vi undersøke farger og dens psykologiske sammenheng, samt hvordan farge påvirker mottakeren og til og med leveringsdyktigheten til e-postene dine.
Det som fanger mottakerens oppmerksomhet når de åpner en e-post er ikke teksten, men de visuelle elementene. Eksempler på slike er farger, design og bilder. Det er spesielt fargevalgene og fargekombinasjonen som kan vekke interesse eller omvendt kutte den ved roten, dersom fargekombinasjonen ikke fungerer bra.
For å hjelpe deg med din e-postmarkedsføringsstrategi og for at du skal bruke de perfekte fargekombinasjonene for å nå dine mål, har vi utarbeidet noen bilder med eksempler på ekte e-poster og meldingene og følelsene som hver farge formidler til mottakeren.
Rød energi
Fremkaller sterke følelser og setter i gang adrenalinnivået vårt. Vekker sult og skaper en følelse av at det haster. Vi forbinder også denne fargen med lidenskap og romantikk.
Gul moro!
Gult er kjent for å være stimulerende, glad og oppløftende. Det brukes ofte for å stimulere spontane kjøpere. Det er også den mest lysende fargen, så ved mye bruk kan den være belastende for øyet.
Blå selvtillit
Skaper en følelse av at noe er rolig og pålitelig når det gjelder å bygge relasjoner, spesielt innen markedsføring. Forbundet med lojalitet. Det er den mest brukte fargen blant litt mer konservative merker.
Grønn vekst
Representerer natur, vekst og avslapning. Utløser en følelse av harmoni og balanse i hjernen. Formidler en viss følelse av at det haster når det kommer til beslutningstaking. Fra et forretningsperspektiv på grunn av «$»-symbolet kan vi også se sammenhengen mellom grønt og penger.
Lilla kreativitet
Er vanligvis forbundet med rikdom og visdom. Fargen stimulerer også den delen av hjernen som er ansvarlig for problemløsning og kreativitet. Antas å øke fantasien din, fjerne opplevde hindringer, roe konfrontasjoner og oppmuntre til å lære nye ting
Svart eleganse
Representerer kraft, autoritet, eleganse og stabilitet. Har imidlertid en viss tilknytning til ondskap og død. Svart kan være en kraftig nyanse å bruke, hvis den brukes i riktig mengde, til riktig publikum.
Hvit-renslighet
Symboliserer at noe er rent, trygt og sikkert. Representerer ny begynnelse, et blankt ark og stimulerer til nye ideer. Siden hvitt gir lite stimulering til sansene, kan overbruk av det oppleves som kaldt og kjedelig.
Ting du bør vurdere når du bruker farger i e-postmarkedsføring
Når du vurderer bruken av visse farger i e-postkampanjer, er det første du bør vurdere dens forbindelse til merkevaren. Å beholde integriteten til merkevaren er det viktigste, etter det kan du begynne å tenke på signalet og stemningen som fargene vil formidle til publikum. Etter å ha vurdert målgruppen din, er neste trinn å tenke på konvertering. Hvilke farger vil invitere deg til å utføre bestemte handlinger?
Det du bør lære er at selv om du gjør litt research, bør du alltid teste kampanjene dine. Hver kunde er forskjellig og deres respons på hver farge kan variere avhengig av ulike årsaker som humør, plassering, enhet, valg av fargekombinasjon og mye mer.
Bruk av farge og dens innvirkning på leveringsevnen
Som du kanskje vet, er det en rekke nøkkelfraser som Internett-leverandører ikke liker, noe som betyr at hvis disse frasene brukes, vil e-posten med stor sannsynlighet gå rett til spam.
Dessverre avslører ikke ISP-er (internetttjenesteleverandører) nøyaktig hva som utløser spamfiltre, men gjennom det samme samarbeidet for å finne ut hvilke ord som utløser dem og hvilket tekst-til-side-forhold som skal brukes, har vi forstått at omfattende bruk av røde tekster er en medvirkende årsak til at post havner i spam.
Rødt er kjent som en «skrikefarge», så utstrakt bruk av det innenfor tekst eller bakgrunn betyr vanligvis at vi virkelig prøver å få mottakerens oppmerksomhet. Det samme prinsippet brukes for store bokstaver, store tekster og symboler som utropstegn. De fleste SPAM-filtre fungerer med et poengsystem. Hver av egenskapene nevnt ovenfor har en maksimal poengsum. Jo høyere totalpoengsum du har, desto mer sannsynlig er det at e-postene dine havner i SPAM.
Noen siste tanker om farger i e-postmarkedsføring
Psykologien bak farge i e-postmarkedsføring kan tilnærmes fra forskjellige vinkler. Neste gang du utformer e-postkampanjen din, bør du vurdere disse punktene:
- Utfyller fargekombinasjonen min av tekst, bilder og bakgrunn merkevaren min?
- Har jeg overdrevet det med «prangende» farger?
- Brukte jeg for lite maling?
- Hvilken stemning prøver jeg å skape med dette budskapet og valget av farger?
- Har jeg laget en A/B-test ?
Prøv vår plattform gratis i 30 dager og oppdag hvor enkelt det er å komme i gang med smart kommunikasjon.