Hvordan øker du åpningsraten for e-postkampanjene dine? Kanskje målet ditt er å skape flere konverteringer til kjøp og å øke antallet gjennomsnittlige kjøp. Ved å bruke funksjonene til Rule – sammen med kundedataene du besitter – kan mirakler skje.
Analyser kundene i dybden
Jobber hele tiden videre for å la kundedataene vokse og for å gjøre den datadrevne kommunikasjonen og markedsføringen mer effektiv. Det er essensielt for organisasjoner og bedrifter som ønsker å nå ut bredt i denne tiden. Tidligere handlet det om å samle inn postadresser og gjøre masseutsendelser. Nå har det mer og mer utviklet seg til kirurgi når det gjelder å treffe riktig.
Hvis du analyserer kundene dine i dybden, kan det skapes fantastiske effekter. En kundeprofil kledd i relevant data er en gullklump når det kommer til segmentering og jo mer vi vet om menneskene som har samhandlet med organisasjonen vår på en eller annen måte, jo flere muligheter har vi til å fortsette samhandlingen på en måte som er fordelaktig for begge partiene.
En kunde på 2020-tallet er vant til å bli adressert på en personlig, men fremfor alt relevant måte. Uten å lykkes med å kommunisere på en personlig måte, vil det være vanskelig å lykkes forretningsmessig. Derfor er spørsmålet avgjørende: «Hvordan jobber vi med kundedataene våre og hvordan bruker vi dem på best mulig måte?»
Kle kundene dine i nyttige kundedata
Hvordan ser taggene dine ut når du tar en titt på Rule kontoen din? Kanskje har du samlet kontakter via et registreringsskjema og kun valgt å samle inn e-postadressen. Kanskje du har en medlemsklubb, som ble konvertert fra den analoge tiden og hvor for- og etternavn er inkludert sammen med analog postinformasjon. Kanskje har du samlet inn data fra et moderne e-handelssystem hvor mange parametere er inkludert!
Den detaljerte kunnskapen om kundebasen forklarer hva ulike kunder er interessert i og gir klare hint om hvem som er interessert i dine ulike kommunikasjonssløyfer .
For de av dere som har brorparten av kontakter kun iført e-postadresser – og ingen annen data – kan det være aktuelt å begynne å kle dem opp med konkurranser, spørreundersøkelser eller ulike lenker i utsendelsene (som kan vise hvilken interesse kundene har) mer data. En lokkende konkurranse der hver enkelt kunde må oppgi hvilket postnummer de bor i kan gi helt nye muligheter til å målrette neste tilbud eller utsendelse på en ganske personlig måte: «Hei Örebroare!», «Det er på tide igjen alle gjesterike» eller «Dalmasar» og Kullor – nå kjører vi».
Øk sannsynligheten for interaksjon
En undersøkelse, som kan føre til at kunden vinner en gressklipper, kan inneholde spørsmål hvis svar kan brukes i fremtidige utsendelser. Hvis kunden svarer at de har balkong, kan kampanjen for små parasoller seks måneder senere tilpasses ved å sende typiske balkongparasoller til dem, et cetera.
En bedrift i forbrukerelektronikkbransjen brukte mye tid på å koble sammen hvilke produkter kundene hadde vist interesse for i kontakt med bedriften over tid. Til tross for at arbeidet var omfattende og krevde en del ressurser å presse gjennom, ga det konkrete resultater. Detaljert kunnskap om hvilke produkter kundene faktisk er interessert i øker sannsynligheten for kjøp.
– Ser vi på åpningsraten har den økt med drøyt 100 prosent sammenlignet med tidligere da alle kunder fikk samme kommunikasjon. Ser vi på konvertering til kjøp, blir det også doblet. Vi ser[efter denna kartläggning] også at kundeklubbmedlemmene i dag har høyere gjennomsnittskjøp og besøker oss oftere, sier en representant for hjemmeelektronikkbedriften.
Slik kan du gjennomføre en analyse av kundene dine:
- Kvalitetssikring og analyse av allerede innsamlede interne kundedata
- Målgruppeanalyse hvor blant annet bosituasjon, interesser, livsfase, kjøpekraft og kjøpemønster er listet opp
- Segmentering av kunder i ulike målgrupper som grunnlag for e-postkommunikasjon
- Løpende analyse av kundedata og målgruppe
Hvorfor ikke bestille en Workshop with Rule for å starte – eller utdype – dette arbeidet? Ta kontakt sales@rule.se med hva akkurat din organisasjon trenger, vil vi sende mer informasjon og forslag til tidspunkter når vi kan møtes og gå gjennom dine spesifikke forespørsler.