Hva er Marketing Automation?
Marketing Automation er en forhåndsprogrammert prosess som lar bedrifter automatisere sin markedskommunikasjon og automatisk levere personlig markedsføring, ved hvert kundekontaktpunkt. Marketing Automation hjelper med:
- å generere nye leads
- konvertere kundeemner
- skape sterke og lojale kunderelasjoner.
Det er mange fordeler med å automatisere din digitale markedsføring og i stedet svært få ulemper med automatisering. Ved å erstatte manuelle prosesser med automatiserte sparer du tid, øker effektiviteten og utnytter mulighetene som Marketing Automation åpner for. Det kan dreie seg om alt fra e-postmarkedsføring og kundepleie til en mer personlig opplevelse for din e-handel.
Hva er automatisering og automatisering?
Automatisering eller automatisering fungerer akkurat som navnet sier, noe skjer automatisk. Du lar ganske enkelt en maskin eller en teknologi gjøre en jobb. Automatisering erstatter manuelle prosesser ved å la teknologi håndtere arbeidet. Du kan sette opp en automatisering med et Marketing Automation-verktøy. Du kan for eksempel sende automatiske meldinger via:
- SMS
- Epost markedsføring
- Landingssider
- Sosiale medier
Vi tilbyr et verktøy for Marketing Automation på svensk og engelsk for alle bedrifter, uavhengig av digital modenhet. For at kundene skal kunne maksimere resultater, gir vi også salgsstøtte i form av CSM-møter, hvor vi svarer på spørsmål om CRM og gir støtte i hvordan øke salget på lang og kort sikt.
Verdifull kundedata
Når du integrerer Marketing Automation-plattformen din med andre systemer og plattformer som bærer verdifull kundedata, kan du målrette digital markedsføring mot kunder basert på:
- aktivitet
- kjøpshistorie
- oppførsel på nettstedet ditt
- preferanser
Ut fra det kan du så skreddersy digital kommunikasjon og markedsføring og levere det til kunden til rett tid, via rett kanal. Det handler med andre ord om å identifisere kundene dine, fange interessen deres og deretter beholde dem, samtidig som det øker selskapets inntekter. Uansett om du er e-forhandler eller har en annen type nettside.
Hvordan fungerer Marketing Automation?
Marketing Automation kan brukes på et ekstremt bredt spekter av måter. Men det mange savner er å utnytte det fulle potensialet til et Marketing Automation-verktøy , delvis på grunn av uvitenhet, men også fordi mulighetene er så mange. Men hvordan fungerer automatisert markedsføring egentlig i praksis og hva kan man oppnå ved hjelp av automatisering? Vi forklarer det nedenfor.
Lead nurturing - pleie dine kunderelasjoner
Når prospekter og besøkende har oppgitt kundedata, kan bedrifter bruke Marketing Automation til å begynne å bygge et forhold til kunden ved å bruke automatisert velkomstkommunikasjon. Når en potensiell kunde, en lead, har blitt en kunde, lar teknologien bedrifter automatisk pleie forholdet gjennom relevant kommunikasjon. Samt «vinne tilbake» kunder som selskapet taper. Dette gjør din interaksjon med kunden både rikere og mer lønnsom, flott ikke sant! Lead nurturing handler om å kommunisere med våre leads med relevant innhold gjennom hele kjøpsprosessen, fra første kontakt med dem til gjennomført kjøp.
Samler kundenes digitale fotavtrykk
Marketing Automation fungerer som et innsamlingssystem. Systemet er dermed basert på informasjon og lagrer kundenes adferd og aktivitet på nettet. Hver gang en kunde begynner å abonnere på et nyhetsbrev, for eksempel og legger igjen e-posten, kjøper noe fra en butikk eller klikker på en annonse, gir de bort verdifull informasjon i form av digitale fotavtrykk. Jo lenger en besøkende blir på nettsiden, jo mer informasjon etterlater den seg. Det Marketing Automation da gjør er å samle inn all data og lagre den. Basert på den informasjonen kan MA-systemet da sende ut såkalte automatisk trigger-e-post til kunder som har registrert e-posten sin på et tidspunkt.
Finn ut hva kundene dine ser etter
Målet er derfor at besøkende på en eller annen måte skal dele informasjon om seg selv som navn, e-post, arbeidsplass og annen relevant informasjon når de besøker en nettside. Jo mer personlig og spesifikk informasjon som systemet avskjærer og samler inn om en kunde, kan den tydeligere profilen da bygges opp. Automatisert markedsføring hjelper deg også med å finne ut hva dine kunder og besøkende ser etter tjenester på nettstedet ditt eller din e-handel, hvordan de fant det (for eksempel via sosiale medier eller et nyhetsbrev) og hvordan du i ettertid opprettholder et godt forhold og kommunikasjon. E-forhandlere har derfor stor bruk for et Marketing Automation-verktøy og alle dens funksjoner.
Hvorfor er Marketing Automation viktig?
På en tids- og kostnadseffektiv måte kan du ved hjelp av Marketing Automation sende personlige, automatiserte meldinger til et større antall kontakter i stedet for bare én om gangen. Dette betyr at det gjør EN markedsfører i stand til å prestere minst like bra som et helt team. Hvor effektivt er det? Marketing Automation gir deg som bedrift muligheten til å jobbe mer produktivt med markedsføring og salg, øke inntektene raskere samtidig som du kan fokusere på andre deler av salgsprosessen .
Skape langsiktige kunderelasjoner
Et MA-system hjelper deg ikke bare med å spare tid og ressurser, selv om det alene er en ekstrem lettelse i seg selv. Det gir også kundene dine en personlig kundeopplevelse med gjennomtenkt, autentisk kommunikasjon som høres personlig og ekte ut, selv om du sender samme type melding til tusenvis av kunder. Med Rules teknologi for online markedsføringsautomatisering har du muligheten til å bygge langsiktige og lojale kunderelasjoner.
Bygg tillit og lojalitet
Marketing Automation fungerer utmerket som et verktøy for å skape lojalitet og tillit. Jo mer du skreddersyr kommunikasjonen, jo mer vil kundene stole på at du fortsetter å levere produkter og/eller tjenester av høy kvalitet. Du kan også bruke automatisering på andre måter og vise lojalitet til kundene dine ved for eksempel å sende tilbud og rabatter til folk eller kundeemner som tidligere var integrert med merkevaren.
Lag automatiserte flyter med Rules Marketing Automation-plattformen
Det er viktig å huske at hver kunde er unik, noe som betyr at deres kundereise med merkevaren din også bør være det. Det finnes verktøy som hjelper deg å bygge serier med relevante Marketing Automation-e-poster tilpasset de ulike fasene kunden er i under kundereisen. Forhåndsbygde e-postflyter, også kalt Marketing Automation-flyt, gjør det enda enklere å komme raskt i gang.
En glemt handlekurv kan enkelt fanges opp med en automatisk påminnelse. Ved å sette opp automatiske påminnelser kan du effektivt øke stengefrekvensen. Et tips er å ta med bilder av produktene som blir liggende i handlekurven og ha en tydelig link tilbake.
Mange e-handlere tilbyr sine besøkende muligheten til å overvåke varer, hvis et produkt er utsolgt. Gjennom vår utviklede Tilbake på lager-funksjon i vårt Marketing Automation-verktøy, sendes det automatisk en Tilbake på lager e-post eller SMS til kunden når ønsket vare er tilbake på lager.
Automail er et av de beste verktøyene innen digital markedsføring. Det er post som er satt opp som en automatisering og som utløses av kundens oppførsel eller aktivitet og sendes ut automatisk. Marketing Automation- verktøyets automail-funksjon reduserer manuelt arbeid og sikrer at du alltid er et skritt foran.
Bare fordi en kunde ikke har handlet eller vist interesse for virksomheten din på en stund, betyr det ikke at kunden er tapt. Du trenger bare å gi kunden en grunn til å komme tilbake og ved hjelp av Win back-e-post kan du gjøre nettopp det.
Transaksjonelle e-poster har 8 ganger så høy åpen rate sammenlignet med tradisjonelle e-poster, noe som er verdt å merke seg. Ta med en rabatt sammen med en e-post etter et fullført kjøp, og oppmuntre kunden til å gi verdifull tilbakemelding. Eller tilby en rabattsjekk hvis du inviterer en venn til å teste en tjeneste/produkt.
Basert på kundedata i form av nettsidebesøk og ordrehistorikk kan du med Rules system for automatisert markedsføring enkelt lage personlig tilpassede e-poster bestående av målrettede spesialtilbud eller produktanbefalinger. Denne typen e-post brukes ofte i lojalitetsprogram. Det bygger kundelojalitet, holder kunden interessert og øker sjansene for gjenkjøp.
Engasjere og aktivisere potensielle kunder med Onboarding e-post
Aktiver og vekk nysgjerrigheten blant kundene dine med onboarding-e-poster som du enkelt lager med Rules verktøy for MA. Det kan være i form av en innbydende velkomstmelding, hvor du også med fordel kan inkludere et velkomsttilbud for å øke sjansene for et kjøp og samtidig konvertere kunden til nettsiden.
Fordeler med Marketing Automation
Marketing Automation gir deg muligheten til å rette personlig kommunikasjon til dine kunder og dermed bygge lojalitet. Ved hjelp av målrettede og skreddersydde budskap vil kunden føle seg lagt merke til og din bedrift vil fremstå som engasjerende og pålitelig. Det er også stor sjanse for at en kunde som har fått et godt inntrykk av en bedrift også kommer tilbake til den.
Som bedrift kan du enkelt få innsikt i hele leadprosessen, noe som betyr at vi kan gjennomgå kundens adferd hele veien fra kanalen de konverterer fra for eksempel sosiale medier, til de avslutter en avtale. På denne måten kan man trekke konklusjoner om hvilke kanaler som fungerer best, hvilket innhold som appellerer og interesserer kunden mest, og hvilken kampanje som bør optimaliseres.
Tall viser at Marketing Automation har svært høy ROI innen e-postmarkedsføring fremfor alt. Det åpner for muligheter for å styrke og forenkle mange ulike stadier i salgsprosessen, noe som gir både høyere og raskere ROI enn markedsføring som ikke er automatisert. Ulike selskaper oppnår ulike nivåer av ROI fra Marketing Automation på grunn av ulike nivåer av modenhet i deres prosesser, systemer og ferdigheter. Det handler med andre ord om hvordan de bruker programvaren – og hvor de er i adopsjonen.
Generelt viser resultatene at:
- Bedrifter som bruker Marketing Automation får bedre kontroll over salgstrakten, har mer produktive selgere og opplever bedre inntekter.
- Det er mer sannsynlig at selskaper som bruker Marketing Automation rapporterer raskere vekst enn brukere som ikke automatiserer markedsføringen.
- Flertallet av selskapene ser avkastning på mindre enn ett år.
På en tids- og kostnadseffektiv måte kan du effektivisere og tilrettelegge for din digitale markedsføring og kommunikasjon. Marketing Automation gjør det mulig å sende målrettede meldinger til et større antall kontakter, i stedet for bare én om gangen. På denne måten reduseres manuelt arbeid og det skapes i stedet rom for å optimalisere den digitale strategien.
Hvis du er et lite selskap, kan det være ekstremt dyrt å ansette heltidsmarkedsførere. I disse tilfellene er Marketing Automation et pent verktøy for å nå markedsføringsmålene uten å måtte legge for mange ressurser i det.
Marketing Automation gir deg muligheten til å få et mye mer fullstendig og detaljert bilde av potensielle kunders adferd enn manuelle metoder kan gi. Ved å spore kundeinteraksjoner med kommunikasjonen og markedsføringen du målretter mot dem, kan teamet ditt få en bedre forståelse av hvilke øyeblikk og taktikker som fungerte best under kundereisen. Læringen av denne innsikten kan deretter brukes på fremtidige aktiviteter.
Vil du komme i gang med Marketing Automation in Rule ? Utforsk Rule gratis i 30 dager
Automatisert markedsføring – gjennom hele kundereisen
Første steg i kundereisen er å vekke den potensielle kundens interesse. Her er målet å prøve å overbevise den potensielle kunden til å engasjere seg med din bedrift. Internett er stort, og det samme er konkurransen, men det betyr ikke at du må prøve å tiltrekke omtrent alle som er på nett. Hovedmålet er at du ønsker å utvide antallet personer som tilhører din målgruppe og få dem til å besøke nettsiden din.
For å tiltrekke dem kan det være greit å bygge en strategi hvor fokuset er på å fange leads gjennom for eksempel et gratis prøvetilbud, nedlastinger og e-postmarkedsføring som kan gjøre disse besøkende til kunder. Tanken er å få forbrukeren interessert nok til å dele informasjon, spesielt e-postadressen deres. Det er ved å samle viktig informasjon om den potensielle kunden du vil kunne bygge videre på og skape en relasjon, som er et avgjørende øyeblikk i kundereisen.
Hvis en besøkende på nettstedet ditt viser interesse for det du tilbyr og for eksempel registrerer seg for å abonnere på ditt nyhetsbrev, så er det på tide å vekke kundens nysgjerrighet ved å sende en automatisk velkomstmelding, en såkalt onboarding-e-post. I velkomst-e-posten din kan du presentere deg selv, uttrykke gleden over at den bestemte personen fant deg – og gi dem en grunn til å bli hos deg. Derfor kan du også med fordel inkludere et velkomsttilbud i mailen for å øke sjansene for et kjøp og samtidig konvertere kunden til nettsiden. Du kan enkelt sette opp denne typen automatisering med Rules Marketing Automation-verktøyet.
Noen ganger hender det at en kunde er i ferd med å gjennomføre et kjøp, men ikke fullfører det, for eksempel legger de noe i handlekurven, men uten å sjekke ut. Da er det viktig å oppmuntre kunden til å kjøpe ved å minne dem på hva de går glipp av. Ved å sette opp automatiske påminnelser som utløser forlatelse av handlekurven, mottar kunden en e-post som informerer dem om at de har en handlekurv til overs. For å øke sluttkursen kan du inkludere et automatisert rabatttilbud i e-posten, men også anbefale lignende varer som de kanskje liker ved å bruke kjøpshistorikken og oppførselen på nettstedet ditt.
Når du har kommet så langt i kundereisen betyr det at en kunde har gjort et kjøp – hurra! Du har nå konvertert en potensiell kunde til en kunde og det sies nå vanligvis at den tradisjonelle salgstrakten slutter her. Men her tar livssyklusmarkedsføring det til nye høyder og fortsetter som en syklus. Når kunden fullfører et kjøp, send en "takk"-melding. Ta gjerne med en automatisert og godt utformet transaksjons-e-post, som en bekreftelse på at alt gikk riktig for seg og at kundens bestilling er godt ivaretatt. Hvis du legger til litt ekstra stil til design eller kanskje inkluderer produktanbefalinger i e-posten basert på kjøpet som nettopp ble gjort, kan du øke salget enda mer!
Når du har konvertert en besøkende til en kunde og i beste fall en lojal kunde, begynner den viktigste jobben – å få dem til å ønske å bli. Nøkkelen til suksess i salg er nettopp det, for å beholde kundene dine og for det trenger du en god strategi. Totalt sett er det mer sannsynlig at forbrukere handler hos en forhandler som kjenner kjøpshistorikken og leverer relevant innhold til kunden basert på det.
Basert på data som viser hva som settes pris på av kundens målgruppe, kan det lages personlig tilpassede e-poster med unike tilbud. Det holder kundens interesse levende og sjansen for at de gjør et gjenkjøp er stor. Hos de fleste e-handlere kan du overvåke en vare som ikke er på lager. Hvis du har forhåndsprogrammert en tilbake på lager-funksjon, vil en automatisk tilbake på lager-e-post bli sendt til kunden når produktet er tilbake på lager. Kunden har da en sjanse til å kjøpe produktet og du får en sjanse til å øke konverteringsraten og øke salget. Vinn, vinn!
Når kunden har gjort gjentatte kjøp, går de fra å være kunde til å bli en lojal kunde – så nå er tiden inne for å gjøre denne kunden om til en merkevareambassadør. På dette stadiet er det ideelt å oppmuntre kunden til å spre ordet til sine kjære gjennom et henvis-en-venn-tilbud. Du kan også be kunden om tilbakemelding på gjennomførte kjøp i form av å be dem enten vurdere produktene eller fylle ut et skjema. På denne måten viser du et genuint engasjement for kundens opplevelse med ditt merke.
Med kunder som ikke har vært i kontakt med deg på en stund, kan du sende e-post med vinn tilbake. Bare fordi en kunde ikke har handlet eller vist interesse for virksomheten din på en stund, betyr det ikke at kunden er tapt. Her handler det om å gi kunden en grunn til å komme tilbake ved å minne dem på de fantastiske tingene de så eller kjøpte på nettsiden din.
Hvis du derimot har rettet kommunikasjon mot en spesifikk kunde over en lengre periode for å prøve å vinne dem tilbake men uten fremgang, så er det viktig å finne ut årsaken bak kundens avbrudd. Deretter kan du sende en spørreundersøkelses-e-post med en vedlagt lenke som fører til en rask spørreundersøkelse. På denne måten kan du få verdifull tilbakemelding fra kundene dine og samtidig vise at du er opptatt av å forstå kundeadferd.
Nøkler i Marketing Automation
Sett klare mål
Det kan være greit å starte med først å sette seg konkrete mål for hva man ønsker å oppnå med markedsføringen man jobber med. Ved å sette mål og milepæler kan du hele tiden måle suksessen din underveis i prosessen. Det forhindrer deg også i å gå glipp av viktige avgjørende øyeblikk. Når du har satt deg klare mål, kan du deretter implementere MA i markedsføringsstrategien din som et verktøy for å nå målene, se Marketing Automation som et nyttig verktøy. På denne måten kan du effektivisere strategiene dine og samtidig måle fremgangen din.
Identifisere repeterende oppgaver
Før du velger å begynne å jobbe med automatisert markedsføring, er det greit å identifisere de mest repeterende markedsføringsaktivitetene som din bedrift har. Eksempler på typiske oppgaver som mange markedsavdelinger utfører manuelt, men som kan automatiseres:
- Oppretting av kampanjer
- Nyhetsbrev
- Utdannings-/seminarinvitasjoner
- Oppdatering av kontakter i CRM/Salgsstøtte
- Segmenter målgrupper
- Svar/bekreftelse på e-post
- Kundelister for selgere
- Import og eksport av kontakter mellom ulike systemer og kanaler
Segmentér målgruppen din
Marketing Automation er mest effektivt når det er så målrettet som mulig. Hvordan du bør målrette kundene dine bestemmes av kundebasen din, kundenes historie og engasjement. Hvis du ikke blir kjent med mottakerne dine, risikerer du at meldingen som sendes ut via ditt Marketing Automation-system blir sendt feil. Denne feilen kan skape irritasjon mot bedriften og kundene, som igjen blir negativ for merkevaren. Så, for en vellykket automatisering er segmentering A og O, så ta deg god tid med det.
Oppholde seg menneskelig!
Selv om Marketing Automation er viktig og effektivt når du kjører store kampanjer, er det enda viktigere at personene som er involvert i det blir møtt med personlig og genuin kommunikasjon. Det er hovedsakelig viktig fordi menneskelig kontakt fortsatt er nødvendig for å ha et sterkt og lojalt forhold til kunden. Forbrukere kan umiddelbart se forskjellen mellom personlige meldinger kontra meldinger som tydelig sendes til en hel mottakerbase. Så husk at ved hjelp av punktene ovenfor, spesielt segmentering og analyse av kundeatferd, kan du nå kunden din på en menneskelig måte uten å bli oppfattet som en robot.
Alt du trenger å vite om markedsføringsautomatisering – sammendrag
Øk merkekjennskapen
Nå ut til potensielle kunder
Selg mer til både eksisterende og nye kunder
Vi pleier å si at i utgangspunktet handler Marketing Automation om enhver bedrifts jakt på tre-trinnsraketten som du kan se ovenfor. Kort fortalt hjelper Marketing Automation deg å styrke kunderelasjoner, generere leads og øke inntektene ved hjelp av forhåndsprogrammert og målrettet kommunikasjon basert på kundens digitale fotavtrykk. Hvis du ser på Marketing Automation som en måte å jobbe på og ikke en enkelt tjeneste, forstår du de uendelige mulighetene som Marketing Automation tilbyr. Vi håper at vi nå har rettet ut konseptet Marketing Automation, alle tilhørende Marketing Automation-termer og gjort fordelene tydelige for deg slik at du kan begynne å jobbe med verktøyet som Marketing Automation-spesialist.
Med vår Marketing Automation-programvare og segmenteringsverktøy kan du segmentere kommunikasjonen din og nå spesifikke kunder med skreddersydde meldinger, til nøyaktig rett tid, gjennom den beste kanalen. Utforsk vår Marketing Automation-plattform gratis i 30 dager.
FAQs
Kort fortalt er Marketing Automation et verktøy som lar deg sende rett budskap til rett person til rett tid. Et MA-verktøy hjelper deg med å automatisere aktiviteter som e-post, SMS , arrangementer og administrasjon av eksisterende og potensielle kunder.
Marketing Automation betyr at du lar teknologi gjøre jobben for deg. Et system og programvare brukes til å automatisere markedsføringsaktiviteter og effektivisere prosesser.
Å sette opp en automatisering i Rule er veldig enkelt. Du trenger bare å følge noen få enkle trinn:
Gratulerer - nå er du ferdig med din første automatisering!
Når du setter opp en automatisering i Rule , vil den samle inn alle dataene som er registrert når den spesifikke automatiseringen utløses. De dataene lagres så i Rules sitt system og du kan enkelt se komplett statistikk som konverteringer, åpningsrate og salg.
Marketing Automation er det mest kostnads- og tidseffektive verktøyet innen markedsføring. Ved å automatisere manuelle prosesser kan din bedrift i stedet bruke tid på å optimalisere salgsprosessen mens programvaren tar seg av konvertering, leads og salg for deg.
Marketing Automation er et verktøy som markedsførere bruker til å planlegge, koordinere og måle sine markedsføringskampanjer, både online og offline. Det brukes ofte i forbindelse med livssyklusmarkedsføring for å administrere og pleie potensielle kunder, med mål om å konvertere potensielle kunder til kunder.
Rule tilbyr et Marketing Automation-verktøy med funksjoner for e-handlere som ønsker å kunne nå sine kunder med rett budskap, til rett tid, i alle stadier av kundereisen. Ved å sette opp en flyt av autopost som automatisk utløses av kundens oppførsel eller aktivitet, kan du som e-forhandler sikre at du ikke går glipp av noen mulighet til å kommunisere med kunden. Dette vil igjen føre til økt salg, digital vekst og tillit.
Med automatisert markedsføring kan bedrifter målrette kunder via automatiserte meldinger som e-post, SMS, landingssider og sosiale medier. Meldinger sendes automatisk ut ved hjelp av prosesser kalt arbeidsflyter som du setter opp i et Marketing Automation-system som for eksempel regler. Ved å automatisere markedsføringen din øker du din synlighet og skaper en bedre forståelse av dine potensielle kunders reise med merkevaren din.