VK Media - Interaksjon mellom på og utenfor stedet
Hvordan kan mediehus som VK Media møte sine leseres krav i et stadig mer digitalisert marked?
Forventningene til innholdet som leveres av medieselskaper i dag har skutt i været. Lesere i dag ønsker kun å bli presentert med medieinnhold basert på deres eksakte preferanser. I et stadig mer mobilt og digitalisert marked ligger utfordringen for mediehus i å bli kjent med leserne sine godt nok til å levere svært personlig tilpasset innhold til hver unike leser. For å kunne gjøre det, en vellykket omnikanalstrategi med fokus på personalisering , som tillater en sømløs interaksjon mellom på og utenfor stedet, dvs. forskjellige kontaktpunkter.
Utfordring
Norrlands største publisist, VK Media er en lokalavis i Nord-Sverige med høyt fokus på relevans. Bladet deres er først og fremst digitalt. Målet med Rule og digital markedsføring er å konvertere så mange kunder som mulig til betalende abonnenter. Akkurat som for de fleste andre mediehus, ligger den største utfordringen innen digitalisering i et stadig mer mobilt marked.
Frida, CRM og kampanjeansvarlig i VK Media forklarer at: «Tidligere kunne en kunde være abonnent på papirmagasinet vårt i 30 år, men i dag er kundene betydelig mer illojale».
Antall kanaler øker, strømmetjenester blir mer vanlig og konkurransen har tiltatt. VK Media mener derfor at det største målet med Rule er å bygge lojalitet og drive engasjement.
Tidligere kunne en kunde være abonnent på papirmagasinet vårt i 30 år, men i dag er kundene betydelig mer illojale.
Frida Adolfsson, CRM og kampanjeansvarlig, VK Media
Løsning
«Segmentering er alt, og den største fordelen med Rule er at du kan gjøre mye selv, uten å måtte være utvikler eller koder,» sier Frida.
Ved å bruke Rules Newsfeed-funksjon hentes artikler fra VK Medias nettsted og med Rules nye Journey Builder-plattform kan de også automatisere planleggingen av utsendelser. På denne måten kan VK Media sende repeterende kampanjer som ukens nyheter, helt automatisk. Artiklene i ukens nyheter er også personaliserte og tilpasset de ulike mottakerne, avhengig av hva deres interesser er.
«Vi får den formen for data og innsikt via Rules partner, Triggerbee,» fortsetter Frida.
Journey builder gir oss muligheten til å skape unike kundereiser. Det er enkelt å bruke og vi kan enkelt bygge e-poster basert på hvilke pakker og tjenester kunden har hos oss. Verktøyet er viktig for våre planlagte automatiske nyhetsbrev. Vi blir også mer relevante ettersom vi kan veve inn målrettede budskap. Med Journey Builder kan vi også lage en unik e-post for hver kunde slik at de ikke trenger å motta flere e-poster fra oss på samme dag. Dette reduserer risikoen for avregistreringer.
Frida Adolfsson, CRM og kampanjeansvarlig, VK Media
Resultater
Siden VK Media startet med Journey Builder in Rule , har de lykkes med å bygge et system for både leadgenerering, målrettede utsendelser og lojalitetsbygging. Løsningen for å møte abonnentenes tøffe forventninger ligger i en godt planlagt strategi basert på automatisert og personlig kommunikasjon gjennom alle stadier av kundereisen.
«Vi ønsker heller ikke å sende for mange e-poster. Ved hjelp av Rules Journey Builder får kundene mer relevant innhold, uten å motta flere e-poster», avslutter Frida.
Ved hjelp av verdifull innsikt og data leverer VK media i dag relevante og nøyaktige budskap til sine kunder, via Journey Builder-plattformen. Gjennom en avansert omnikanalstrategi på plass med fokus på personalisering, har VK Media skapt et sømløst samspill mellom aktivitet på nettsiden og dens digitale kommunikasjon.