Proteinselskapet - vekst og tilbakekjøp
Hvordan beholder vi kundene vi kjempet så hardt for å skaffe?
Kundens reise slutter ikke når et kjøp er gjort, det er da reisen med din bedrift starter. Forutsetningene for at bedrifter skal fortsette dialogen og tiltrekke seg flere gjenkjøp er endret. På grunn av utviklede tekniske løsninger kan bedrifter nå fortsette dialogen og nå kunden til nøyaktig rett tid, med nøyaktig rett budskap. Utfordringen Proteinbolaget sto overfor var: hvordan kunne de skape et lønnsomt samspill mellom multikanaler, for å øke veksten og tiltrekke gjentatte kjøp fra sine eksisterende kunder? Siden starten med Rule kan Proteinbolaget se en økning på 120 % på Marketing Automation-kanalen og har lykkes i å lage en bærekraftig strategi for å tiltrekke sine eksisterende kunder til gjentatte kjøp.
Utfordring
Kommunikasjon fra bedrift til kunder er ikke verdifull hvis den ikke inneholder verdifullt innhold. Det handler ikke bare om å nå kunden med et tilbud, tilbudet skal være relevant for akkurat den kunden. Forbrukere blir bombardert med e-poster, SMS og annonser fra bedrifter, så det er avgjørende at bedrifter setter den enkelte først og kun leverer høyst relevante meldinger.
Proteinselskapet identifiserte at antallet nye kunder pekte oppover, men at utfordringen lå i å få kunder som hadde vist interesse til å fortsette å vise sin interesse. Den viktigste delen av kundens livssyklus er å beholde og legge strategier rundt å prøve å nå kunden gjennom riktig kanal, til akkurat rett tid, for å lokke til gjentatte kjøp. Spørsmål som dukket opp for Proteinbolaget var blant annet: Hvordan får man kunder til å handle mer enn én gang? Og hvordan øker du engasjementet med e-post- og SMS kampanjer?
Løsning
Proteinselskapet ønsket å komme i gang med mobil markedsføring og bruke en kommunikasjonsplattform med fokus på høy leveranseevne. Det var viktig for selskapet å finne en leverandør som kunne følge med på deres raske vekstreise. I tillegg til høy leveranseevne var også muligheten for individuelt tilpasset kommunikasjon avgjørende for selskapet. Ved å lage kundesegmenter og tilpassede budskap basert på disse segmentene, øker sjansen for salg og gjenkjøp.
Proteinselskapet har lagt en strategi basert på å levere spesifikk kommunikasjon basert på hvor mange kjøp kunden har gjort, hva slags produkter kunden har vist interesse for og hvor kunden befinner seg i kjøpssyklusen. Ved hjelp av Marketing Automation kan bedriften for eksempel sende Cart Abandonment -post til kunder som har lagt igjen varer i handlekurven og Win Back-post til inaktive kunder.
«Vi brukte en annen leverandør der vi var misfornøyde med leveringen av e-postene våre. Vi ønsket å bytte til en e-post- og SMS tjeneste med fokus på høy levering. Vi vokste raskt og følte at vi vokste ut av den forrige plattformen, derav byttet til Rule .»
Louise Borg, markedskoordinator, Proteinbolaget
Resultater
Ved å kombinere e-post og SMS sending har Proteinbolaget oppdaget hvilke midler som fungerer best for ulike typer kommunikasjon. Selskapet har nå funnet et samspill mellom ulike kanaler og laget strategier rundt kommunikasjon rettet mot de som ikke viste engasjement eller gjorde spesielle tiltak ved utsendelse. Selskapet tilpasser kommunikasjonen og har oppdaget fordelen med autopost . Ved å kontinuerlig evaluere resultatene av kampanjer, tørre å teste nye ting og kontinuerlig prøve å finne nye vinklinger for suksess, fortsetter selskapet å utvikle sin digitale kommunikasjon.
Proteinselskapet ser en økt vekst i omsetning og medlemmer siden selskapet ble kunde hos Rule . SMS kampanjer og automatiseringer har vist seg å være ekstra verdifulle når man skal kommunisere med kunder. Ved å prøve å forutsi hva slags budskap som appellerer til ulike kundesegmenter og ikke være redd for å teste nye metoder for å lykkes, fortsetter Proteinbolaget å bygge en vellykket kundebevaringsstrategi.