Fordonsbolaget – Flere konverteringer og virksomhet
Hvordan Fordonsbolaget økte konverteringen i salget med Rules Blocket-funksjonen
Å kjøpe ny bil er en stor beslutning som innebærer både mange valg og penger. Når du som kunde er i ferd med å kjøpe ny bil, vil du gjerne få både hjelp og veiledning slik at du til slutt føler at du har tatt en riktig avgjørelse. Derfor er det viktig for deg som selger biler at kundens reise med din bedrift er så friksjonsfri som mulig. Rules kunde Fordonsbolaget selger både nye og brukte biler fra ulike merker under ett tak. I tillegg til utrolig service og kompetanse har de et salgsteam som hele tiden streber etter at du som deres kunde skal føle at du har gjort en god handel. Les om hvordan Fordonsbolaget ved hjelp av Rule og Blocket -funksjonen vi utviklet sammen med dem økte konverteringen i salget.
Utfordring
Bilselskapet var på utkikk etter en plattform der de kunne samle inn og administrere kundedataene sine for å kunne kommunisere med kundene til rett tid. Fordonsbolaget sto overfor en utfordring som mange andre bilforhandlere. Flertallet av potensielle kunder kommer fra andre plattformer enn deres egen. Mye av posten de får kommer fra blokken der interesserte har sett bilannonsene deres. Fordonsbolaget søkte derfor en løsning der kunden kan gi dem samtykke på nettsiden, som igjen gir dem mulighet til å kommunisere med kunden etter første interessemelding.
Løsning
For å løse utfordringen som Fordonsbolaget sto overfor, utviklet vi en Blocket-funksjon . Det fungerer på den måten at hvis du har en annonse ute på Blocket og en potensiell kjøper sender den på e-post, opprettes den brukeren i Rule . Du kan da sette opp en automatisering som for eksempel sier at en selger skal ringe den potensielle kjøperen. Det som også lagres inne i Rule er informasjon som tittelen på annonsen, bilmerke og modell. Den lar deg lage segmenter på brukere som har vist interesse for et spesifikt bilmerke eller modell. Da kan du enkelt kontakte brukere når du har nye eller lignende biler på lager.
Med Blocket-funksjonen driver vi nå trafikk inn på siden vår slik at vi eier dataene selv. Det betyr at vi «eier» kunden, vi kan kommunisere med kunden og komme rundt alle utfordringer med GDPR.
Pierre Nordström, markedsdirektør, Fordonsbolaget
Resultater
Etter at Fordonsbolaget har tatt i bruk Rule and Blocket -funksjonen som vi utviklet, får de nå mye mer kundedata som de bedre kan handle på. Dette har resultert i at de vet nøyaktig når de skal kontakte kunden for å øke konverteringen i salget og i alle ledd etter kjøpet fra dem. Ved å kommunisere med kunden til rett tid i kjøpsprosessen skaper du også lengre varige kundeforhold og sjansen for at kunden kommer tilbake til deg som bilforhandler neste gang det er tid for ny bil er stor.