Et bilde sier mer enn tusen ord, så hva gjør en GIF? GIF-formatet, eller Graphics Interchange Format som det kalles, er gjentatte animerte bilder uten lyd. Den har eksistert siden 1987 og var opprinnelig den eneste måten å animere bilder for nettet på. GIF-animasjoner er populære blant markedsførere selv i dag, spesielt innen e-postmarkedsføring hvor de har muligheten til å live opp innhold og gjøre det mer engasjerende.
Så hvorfor liker vi GIF-formatet så mye?
- Det menneskelige øyet trekker seg tilbake og merker raskt bevegelse. Derfor er animasjoner, i motsetning til statiske bilder, en bedre måte å fange leserens oppmerksomhet.
- En GIF er enkel å lage, men kan også finnes ferdiglaget på ulike nettsider.
- De er billige typer animasjoner.
- En GIF spiller automatisk og er derfor veldig effektiv. Leseren trenger ikke å klikke eller følge noen lenker, i motsetning til innebygde videoer i e-post.
- GIF-er er mobilvennlige.
- Via en GIF kan du formidle meldinger og informasjon, uten å måtte bruke mye tekst.
- De fleste e-postklienter støtter GIF-er.
Med en GIF kan du raskt gjøre e-posten din mer dynamisk og energisk. Hvis du lager en e-post med enkelt innhold og inkluderer en morsom og uttrykksfull GIF, kan du effektivt øke CTR med opptil 73 % .
I hvilken type utsendelse er en GIF best egnet?
1. Når du annonserer for et nytt produkt
Med en GIF kan du vise frem et nytt produkt fra forskjellige vinkler og kanter, samt alle tilgjengelige farger. En GIF gir deg også muligheten til å vise frem produktets funksjonalitet direkte i utsendelsen.
2. Instruksjoner
Ved demonstrasjon av et produkts funksjonalitet eller under for eksempel en registreringsprosess, passer en GIF perfekt. Også til ulike pedagogiske formål, hvor du enkelt kan forklare brukeren hvordan noe gjøres ved hjelp av bilder og tekst eller trinnvise instruksjoner.
3. Demonstrasjon av varer direkte i en forsendelse
Med en GIF kan du demonstrere flere av produktene dine i én og samme animasjon, uten å måtte lage en lang utsendelse med masse bilder og unødvendig tekst.
4. Rapportering av data
Med en GIF kan du enkelt presentere dataendringer direkte i utsendelsen. Det kan for eksempel være i form av bevegelige diagrammer, hvor du kan se hvordan indikatorer endret seg over tid. Gjennom en GIF vil denne typen informasjon være mye enklere og morsommere å ta inn. På denne måten kan du fange leserens interesse og forhåpentligvis konvertere dem til nettstedet ditt, hvor det er mer å lese.
5. Fang leserens oppmerksomhet
Ved å plassere en GIF-animasjon som hovedbanner, kan du umiddelbart fange leserens oppmerksomhet når de åpner utsendelsen din. Du kan også prøve å animere en collage eller illustrere forskjellige deler av tekstinnholdet i e-posten din for å lage dynamisk og interessant innhold.
6. Skap en følelse av at det haster
Hvis du for eksempel vil skape en følelse av at det haster, kan du legge til en animert nedtellingstidtaker i meldingen. Det kan dreie seg om alt fra rabatter og deres utløpsperiode eller nedtelling til en samlingsslipp, uavhengig av dette vil effekten forsterkes betydelig.
7. Visualisering av hendelse
Det er flott å visualisere ulike typer hendelser med en GIF. Det kan for eksempel være et fyrverkeri i en jubileumspost, eller en animasjon til høytider og bursdager. En GIF vil sette stemningen i utsendelsen og øke engasjementet til leseren.
Hvordan få en GIF?
Det er et stort antall ferdiglagde GIF-er på Internett i dag, en av de største sidene er GIPHY. Vi anbefaler imidlertid å lage dine egne GIF-filer. Det vil hjelpe deg med å reflektere merkevarens personlighet og stil, men også gi deg en mulighet til å vise frem produktene dine. Når du lager GIF-er i forskjellige programmer, får du en unik URL for hver GIF, som gjør disse filene enkle å dele. Du kan enkelt sette inn en GIF i en e-post, akkurat som alle andre bildeformater. I Rule kan du sette inn bilder på opptil 2 MB.
Her viser vi noen programmer du kan bruke:
- Grafikkredigerere som Canva , Adobe Photoshop for enkle GIF-er som består av en sekvens av rammer, og Adobe After Effects for kompleks animasjon.
- Programvare for å ta opp og lagre skjermen direkte i animerte GIF-filer: ScreenToGIF og LiceCap .
- Spesielle GIF-apper: gips, GIF-animator for Windows, GIF bryggeri for Mac, Instagram-innlegg, Toolson
- Mobilapper: GifYou , GifCamera og ImgPlay
- Programmer for å lage en GIF på nettet: Sminke-gif, GIF-produsent, GIPHY, Ezgif, Animatron, imgflip, Video til gif.
Våre 9 beste GIF-tips
1.
GIF-formatet støttes av alle e-postklienter, unntatt Outlook 2007-2019. Det kan også være slik at brukeren har en svak internettforbindelse når han mottar utsendelsen din. Vurder derfor å plassere den viktigste informasjonen i det første bildet av GIF-en din.
2.
Målrett målgruppen din og tilpass deretter. For eksempel kan du vekke nostalgiske følelser hos det eldre publikummet, ved å minne om gamle spill eller ting i GIF-er. Hvis målgruppen din i stedet er ung, prøv å lage trendy GIF-animasjoner for å vekke interessen deres.
3.
Når du lagrer GIF-animasjonen din, kan kvaliteten på bildet noen ganger forringes. Et tips er å jobbe med høyoppløselige bilder i GIF-ene dine. Formater som fungerer bra er PNG og TIFF. Grafikken kan variere mellom ulike skjermer, så den optimale bredden for å lage et responsivt GIF-banner er opptil 300 piksler.
4.
Jo større en GIF-fil er, desto tregere vil den lastes inn for abonnentene dine. Vi anbefaler derfor å beskjære GIF-en din, redusere antall bilder og farger som brukes i den, og ikke animere hele bildet, men bare en del av det. Den ideelle filstørrelsen for en GIF er ikke mer enn 300 KB.
5.
Hvis GIF-en din inneholder for mange bilder og bildefrekvensen er for høy, vil det ødelegge helhetsinntrykket. Informasjonsinnholdet går også raskt bort og det kan i stedet oppstå irritasjon hos leseren. Vurder derfor å gjøre animasjonen din så lettlest som mulig. Du bør imidlertid ikke gjøre GIF-en din for treg, slik at brukeren i stedet må vente på å se hele GIF-en.
6.
Bruken av GIF-er i utsendelsene dine bør ikke være for hyppig, da det kan ha motsatt effekt og i stedet irritere abonnentene dine. Hvis du bruker for mange GIF-er i utsendelsene dine, vil brukeren slutte å forvente noe spesielt fra e-postene dine og kan melde seg av. Så bruk GIF-er sparsomt og bruk dem mer som en måte å pynte på utsendelsen din.
7.
Sørg for at GIF-ene dine har en klar melding, som henger sammen med innholdet i e-posten din. GIF-filer skal først og fremst brukes til å utfylle historien du vil fortelle. Hvis animasjonen ikke har et klart formål, er det bare en distraksjon. Dette gjelder også hvis du bruker for mange bilder og for sterke farger, så unngå det.
8.
Du kan også prøve å lage en Cinemagraph, som er en type GIF-animasjon. Der animerer du bare en liten del av bildet og resten forblir statisk. Du kan si at det er en blanding av et statisk bilde og en GIF. Disse animasjonene er veldig lette og irriterer ikke øynene med konstant bevegelse.
9.
Vær forsiktig når du laster ned GIF-er fra nettet som ikke er dine egne. Det er lovlig å bruke animerte GIF-er fra internett, så lenge du bruker dem riktig. Du kan alltid sjekke lisens (som en Creative Commons- lisens) for en GIF, hvis den skal brukes til kommersielle formål.
Som du ser er GIF-animasjoner en enkel og god måte å skape dynamikk og variasjon i nyhetsbrevene dine. Uavhengig av selskap og bransje, må utsendelsene dine inneholde sterke visuelle elementer for å øke interessen, tiltrekke oppmerksomhet og informere leserne dine. Vi håper du nå er fullastet med massevis av inspirasjon og allerede har en idé om hvordan du kan bruke en GIF i din neste utsendelse!