Det nyhetsbrevet er en ekstremt effektiv markedsføringskanal er ikke noe nytt. Med Rules nyhetsbrevtjeneste kan du holde kontinuerlig kontakt med målgruppen din og dermed komme nærmere dem. Dessverre blir mange nyhetsbrev aldri lest og havner i søpla. Årsaken til det kan skyldes ulike årsaker. I dette innlegget vil vi liste opp 5 tips og triks til hvordan du unngår nettopp det og hvordan du kan lage stilige nyhetsbrev som når helt til kundens innboks.
1. Ikke spar på verdien, kom til det viktigste først
Det at en kunde har tatt grep og åpnet ditt nyhetsbrev er en seier i seg selv, da en god åpningsrate er mellom 18-23%. Derfor er det viktig å ikke kaste bort leserens tid og risikere å miste den, før de i det hele tatt har hatt en sjanse til å oppleve verdien av nyhetsbrevet ditt. Før du lager ditt nyhetsbrev bør du sette deg ned og tenke gjennom hva målet med brevet er for deg som sender det, men også hvilken verdi det har for kunden som skal lese det. Når du har funnet ut av det, sørg for at du raskt kommer til poenget i utsendelsen når du lager flotte nyhetsbrev.
Når du har bestemt deg for hva formålet med nyhetsbrevet ditt er, er det viktig at det går en rød tråd gjennom det. Dels for å skape gjenkjennelse, men også for å integrere det med resten av markedsføringen din. Et usammenhengende nyhetsbrev med spredte meldinger vil både forvirre og irritere leseren, noe som igjen kan føre til at mottakeren velger å melde seg av. Sørg derfor for å strukturere nyhetsbrevet ditt riktig slik at det oppleves som gjennomtenkt. Et enkelt triks er å allerede bestemme et tema for nyhetsbrevet eller kampanjeutsendelsen. Når du senere lager nyhetsbrev, vil det da være lettere å vite hva slags innhold, både skriftlig og visuelt, du kan ta med for å binde alt sammen.
3. Fang leseren med emnelinjen
Det er ønsketenkning at alle som har mottatt nyhetsbrevet ditt også skal åpne det. Det som er helt avgjørende for om mottakeren vil velge å åpne den, er emnelinjen. En fengende, lokkende og interessert emnelinje vil skape nysgjerrighet hos kunden, som igjen vil føre til at ditt nyhetsbrev åpnes. Du kan for eksempel bruke personalisering i emnefeltet og skriv ting som «Slik så 2021 ut» eller «En gave til deg». Alle meldinger som er skreddersydd og personlig har som regel større innvirkning på leseren, da innholdet føles både mer relevant og viktig for dem.
4. Lag nyhetsbrev og A/B-test dem
For å unngå å ta sjansen på det du tror kundene dine er mest interessert i, kan du faktisk finne ut av det gjennom A/B-testing i Rules nyhetsbrevverktøy . Det betyr at du sender to ulike versjoner av kampanjen din til en liten del av målgruppen din, for å se hvem av dem som engasjerte mottakeren mest. Noen ting du kan A/B-teste er:
- Emnelinjen
- CTA-knapper
- Bildeinnhold
- Overskrifter
- Tid/dag
- Tekstinnhold
Når du følger opp nyhetsbrevene dine, vil du legge merke til at noen har prestert bedre enn andre. Noen vil ha en høyere åpningsrate mens andre en høyere CTR. Denne statistikken bør tas vare på. Ved å analysere resultatene av dine tidligere nyhetsbrev kan du faktisk spare både tid og ressurser ved å gjenbruke materialer og konsepter som tidligere ble satt pris på av kunder. På den måten trenger du ikke alltid tenke utenfor boksen for å lage unikt og nøyaktig innhold. Da har du i stedet en god idé om hva kundene dine blir inspirert av og kan ta utgangspunkt i det når du lager nyhetsbrev.
Holde jevnlig kontakt med kunder
Det er en fin linje mellom å sende nyhetsbrev for sjelden og deretter risikere å bli glemt, men også for ofte og deretter bli oppfattet som søppelpost. Det er heller ingen generell regel for hvor ofte du skal lage og sende nyhetsbrev, men som en tommelfingerregel kan du prøve å ha en slags kontinuitett. For eksempel en gang i uken, en gang i måneden osv. Da vil ikke kunden bli forstyrret av å se dine utsendelser i innboksen til enhver tid, men er i stedet forberedt på når de vil nås av din kommunikasjon. Så kommer det selvfølgelig an på hvilken bransje du er i og fremfor alt, hvor ofte du har noe viktig å si til kundene dine.