Du har vel ikke glemt at det nærmer seg morsdagen? Dagen da vi får overøse mødrene våre med kjærlighet, gester og gaver. Det er også handelens sjuende viktigste salgsarrangement . Gitt den nåværende økonomiske situasjonen er det spesielt viktig som markedsfører å informere kundene dine om at morsdagen nærmer seg – og også være klar med de beste morsdagsgavene. Hvis du ikke har begynt å planlegge din morsdagsmarkedsføring ennå, skal vi hjelpe deg med å komme i gang ved å dele noen kreative og vellykkede markedsføringstips.
La morsdagen stå i sentrum på nettstedet ditt
For at ingen skal gå glipp av at det snart er morsdag, er et tips å pynte nettsiden din med dine beste gaveideer. Hvis du ikke vil ta opp hele hjemmesiden for det, kan du lage en landingsside som du linker til fra hjemmesiden, hvor du samler dine beste morsdagsgaver. Her har du mulighet til å fremheve konkrete produkter som er nye, kanskje ellers ikke selger så godt eller som du har en midlertidig kampanje på. Ved å dekorere nettsiden din minner du både kunden på at det snart er morsdag og sjansen for økt salg er stor.
Lag en e-postserie for morsdagen
Med e-postmarkedsføring du kan enkelt holde kundene oppdatert. Derfor anbefaler vi å lage en serie med e-poster før morsdagen, for å minne publikum på å begynne å lete etter den perfekte gaven i tide. Men hva skal disse e-postene inneholde? Vi lister noen eksempler på e-poster som kan inkluderes i en e-postserie for morsdagen:
- Først av alt, start med å sende ut en påminnelse om at det nærmer seg morsdagen, inkludert produktanbefalinger
- Spesielle morsdagstilbud eller tilbud en unik rabattkode
- Frist for bestilling, siste bestillingsdag for garantert levering før morsdag
- Vis frem bestselgende morsdagsgaver på nettstedet ditt
- Siste liten tilbud, for eksempel uken før morsdag
- Påminnelse om forlatt handlevogn
Digital vekst med en eksklusiv giveaway
Konkurranser og giveaways har generelt alltid et høyt engasjement. En idé er å lage en giveaway som du både kan promotere via e-post, men også på nettsiden din eller i sosiale medier. Vilkårene for å delta kan for eksempel være at du oppgir din e-postadresse og/eller telefonnummer. Det gir deg også muligheten til å utvide kundebasen din ved å fange opp alle disse e-postadressene. Når du så velger en vinner i din giveaway på en sikker måte, kan du bruke smarte verktøy som Rules Raffles-funksjonen. Vil du vite mer om Rules sin utlodningsfunksjon, er du velkommen til å kontakte vår support!
Spre konkurransene dine i sosiale medier
Du kan med fordel dele konkurransene dine på sosiale medier og oppfordre kundene dine til å dele sine morsdagsopplevelser med din bedrift ved å bruke hashtags eller gjennom en utlodning hvor du kan vinne premier (hvis du deler budskapet ditt på dine egne kanaler). Dette skaper engasjement og sprer merkevarens budskap ytterligere.
Lag en rød tråd med omnikanalmarkedsføring
For at din morsdagskampanje skal være så effektfull og vellykket som mulig, må den oppfattes som enhetlig og ha en tydelig rød tråd gjennom alle dine kanaler. Ved å bruke en omnikanalstrategi, kan du levere personlig kommunikasjon på tvers av flere kanaler og skape en sømløs handleopplevelse for kunden. Dette vil igjen resultere i økt kundelojalitet og salg.
Få frem budskapet ditt umiddelbart med SMS
De aller fleste kjøper gaver helgen før morsdag, mange enda senere enn det. Når det begynner å stramme seg og du raskt vil nå ut til publikum, bør du kommunisere med dem via SMS. Via SMS utsendelser når du kunden umiddelbart og får en enestående åpningsrate på dine utsendelser. I løpet av få minutter vil nesten 100 % av de som mottok SMSen ha lest meldingen din. Dette betyr at du raskt kan nå kundene dine med budskapet ditt og kan konvertere dem til nettstedet ditt. Et tips er å lenke til din morsdagskampanjeside, direkte i SMS.
Ikke la kundene dine bli sittende fast, gi dem en gaveguide
Mange bruker utallige timer på å surfe på nettet og lete i butikker etter den perfekte gaven. Hjelp kundene dine med å spare noen timer på gavejakten ved å gi dem en gaveguide for morsdag. Guider er en utmerket måte å markedsføre produktene dine på hvor du kan fremheve akkurat det du ønsker og samtidig tilby sårt tiltrengt inspirasjon til dine kunder. Bare husk å målrette mot ulike typer mødre i guiden din og ta med både rimelige, men også litt mer luksuriøse produkter, det bør passe alle budsjetter. En guide er en fin måte å bygge tillit, øke konverteringen og øke salget.
Morsdagen er en viktig dag for bedrifter og mennesker over hele verden. Sørg derfor for å planlegge kampanjene dine i god tid. Sett opp en strategi for å tiltrekke nye kunder, men også for hvordan du kan pleie og beholde dine eksisterende. Selv om kommersielle høytider som morsdagen har en stor sjanse for digital vekst, er det også mange måter å skape på kundelojalitet på, for eksempel gjennom unike VIP-tilbud.
Som Rule kunde har du mulighet til å booke et møte eller en workshop for å få hjelp til din digitale strategi. Kontakt oss og vi hjelper deg med å maksimere resultatene!