Kartlegg e-post gjennom hele kundereisen
Markedsførere er godt kjent med den klassiske salgstrakten. Trakten flytter kundeemner gjennom salgsprosessen med et sluttmål som inkluderer å fullføre et kjøp, nedlasting eller registrering. Den klassiske salgstrakten har begynt å viske ut og i stedet har folk begynt å snakke om kundens livssyklus. Dette tvinger markedsførere til å ta seg tid til å forstå livssyklusmarkedsføring og hvordan man best kartlegger e-post gjennom kundereisen. Før vi hopper inn i de nødvendige stegene, er det viktig å få et grep om hva markedsføring gjennom hele kundereisen faktisk innebærer .
Definere livssyklusmarkedsføring
Livssyklusmarkedsføring fungerer veldig likt den typiske salgstrakten . Den største forskjellen er imidlertid at Life Cycle Marketing ikke har et sluttpunkt . I stedet fungerer det slik at når et kundeemne fullfører ønsket konvertering, starter det på nytt. Du informerer kunden om nye produkter, tjenester og andre nyheter som vil føre til at de forblir engasjerte. I denne kundereisemalen ser du et typisk eksempel på de ulike stadiene i kundereisen.
E-post og livssyklusmarkedsføring henger sammen
Livssyklusmarkedsføring er nesten helt avhengig av kommunikasjon mellom deg og kundene dine . Mens kommunikasjon må formidles gjennom ulike kanaler , er en av de viktigste, om ikke den viktigste, kanalen e-post . E-postmarkedsføring har ikke bare den høyeste avkastningen sammenlignet med andre digitale kanaler , den er også den foretrukne kanalen for kommunikasjon mellom kunder og deres favorittmerker.
Hvordan kartlegge e-post best mulig gjennom hele kundereisen
Siden e-post er den kanalen forbrukerne foretrekker for kommunikasjon fra bedrifter, er det viktig at bedrifter prioriterer å sende e-post og Marketing Automation . Marketing Automation er et verktøy som lar deg sette opp automatisk e-postsending , redusere manuelt arbeid i markedsføringsteamet og holde kundene engasjert. Ikke sikker på hvordan du best kan komme i gang? Her kommer litt hjelp på traven!
1. Vekke den potensielle kundens interesse
Det første steget i kundereisen er å vekke den potensielle kundens interesse . Her er målet å prøve å overbevise ham om å engasjere seg i din bedrift. Dette kan være gjennom en e-postregistrering, nedlasting eller spesiell kampanje. Tanken er å få forbrukeren interessert nok til å dele informasjon . Spesielt e-postadressen deres. Det er ved å samle inn viktig informasjon om den potensielle kunden du vil kunne bygge videre på og skape en relasjon, som er et avgjørende øyeblikk i kundereisen.
2. Forpliktelse til omtanke
Når du har fanget opp informasjonen til den potensielle kunden, er det på tide å prøve å få dem til å utføre en handling som å laste ned noe eller foreta et kjøp. En måte å gjøre dette på er å sende en automatisk velkomst-e-post . Her kan du takke for at de meldte seg på, noe som ikke bare vil få dem til å føle seg verdsatt, men også vekke nysgjerrighet. Videre kan du gi et insentiv til å lede den potensielle kunden til nettstedet ved for eksempel å inkludere et rabatttilbud i din introduksjons-e-post.
Det valgte Incentivet kan være nok til å få den potensielle kunden til å klikke seg videre til nettsiden, men det er verdt å merke seg at dette ikke er en garanti for at de faktisk vil gjøre ønsket handling. Studier viser at 98 % av forbrukerne ikke fullfører et kjøp under det første besøket på nettsiden.
3. Hensyn til gjennomføring av kjøp
Siden sannsynligheten for et gjennomført kjøp rett etter den første velkomstmailen ikke er så stor, er det en god idé å oppmuntre til kjøp ved å minne leseren på at noe godt venter dem. Her kan det være smart å sende en Cart abandonment-e-post (hvis de har sett på et bestemt produkt på nettsiden) eller å sende noen oppfølgings-e-poster i en velkomstsløyfe.
4. Fra ett kjøp til gjentatte kjøp
Hvis du har kommet så langt på kundereisen – gratulerer! Du har offisielt gjort et prospekt til en kunde. Mens den tradisjonelle salgstrakten var avsluttet her, tar livssyklusmarkedsføring det til nye trinn og fortsetter som en syklus. Når en kunde har fullført et kjøp, bør du alltid sende en «takk»-melding . Vurder å inkludere en automatisert og godt utformet transaksjons-e-post. Psst! Du vet også at transaksjonelle e-poster har fantastiske åpningspriser, ikke sant? Og at du ved å legge til litt ekstra stil til design eller ved å inkludere produktanbefalinger – basert på kjøpet som nettopp ble gjort, kan du øke salget?
5. Gjenta kjøp til ambassadør
Etter at kunden har gjort gjentatte kjøp og du har pleiet kundeforholdet til det punktet hvor kunden har blitt en lojal kunde, er det på tide å gjøre kunden om til en merkevareambassadør. Her passer det utmerket å be om tilbakemelding i form av å be ham fylle ut et skjema eller vurdere gjennomførte kjøp/produkter . Dette viser at du virkelig bryr deg om kundens opplevelse av merkevaren din. Et annet eksempel på markedsføring i dette trinnet er å be kunden om å spre ordet til sine kjære.
6. Reisen slutter ikke her - Du må fortsette å pleie kundene dine
De fleste bedrifter vet at det koster mer å skaffe nye kunder enn å beholde eksisterende. Så ved å ta vare på kundene ved kontinuerlig å kommunisere relevante oppdateringer og tilbud, holder du engasjementet oppe. Eksempler på løpende kommunikasjon kan være skreddersydde nyhetsbrev med skreddersydd nyhetsfeed, produktoppdateringer, høytidsbasert kommunikasjon og Tilbake på lagerpost .
7. Aktiver inaktive kunder og unngå å miste dem
Det er alltid en god idé å prøve å aktivere ikke-engasjerte kunder før de blir avvist fra mottakerlisten din. Det kan du gjøre ved å analyser tidligere kjøpsatferd og engasjement. Prøv spesifikke tiltak for å oppmuntre til aktivitet. Denne kommunikasjonen kalles Win back mail . Ved å ha en gjennomtenkt kommunikasjonsplan og gjennom personlig tilpassede meldinger, reduseres sjansen for at kunden mister interessen.
Oppsummert:
Å definere livssyklusmarkedsføring og kartlegging av e-post gjennom kundereisene dine trenger ikke å være så komplisert som det kan virke. Ha følgende i bakhodet og gjør det til en prioritet å investere i å lage virkelig god e-postmarkedsføring trinn for trinn:
- Engasjer en potensiell kunde
- Ta opp relevant informasjon
- Oppmuntre til aktivitet
- Følg opp når konverteringen er fullført
- Sørg for at det blir flere kjøp ved hjelp av smart kommunikasjon
- Mål å få merkeambassadører
- Ligg et skritt foran og trekk oppmerksomhet til redusert aktivitet og snu kunden
Les også innlegget om den beste tiden å sende e-post og hva den sier om kundene dine. Har du ennå ikke en Rule konto og ønsker å komme i gang med digital kommunikasjon? Kom i gang med Rule i dag, helt gratis i ubegrenset tid.