Vi går mot lysere tider og påsken nærmer seg. Derfor er det på høy tid å begynne å planlegge for en fargerik påskekampanje. Påsken er en perfekt høytid for bedrifter å kommunisere med kundene sine, og det er mange salgsområder å dekke. Påskeegg skal fylles med godteri eller gaver, påskekort skal sendes, bord skal dekkes og mat skal lages. Noen kler seg eller kler seg ned og da må garderoben som regel fylles med noe. Mulighetene for salg er uendelige, bruk fantasien til å lage best mulig påskekampanje for din bedrift.
Ikke legg alle eggene dine i én kurv
For å kunne kommunisere med kundene dine på en mest mulig vellykket måte i påsken, anbefaler vi deg å bruke en flerkanalsstrategi. Det betyr at du kombinerer flere kanaler i løpet av kampanjen. Noen meldinger kan formuleres med noen få ord, mens andre krever både tekst og bilder. Når du ønsker å nå dine kunder med noe som haster, for eksempel «Vi er nå live med årets påskeeggjakt på nettsiden!» er SMS den rette kanalen å gjøre det via. SMS har en ekstremt høy åpningsrate, 90 % av SMS meldingene leses innen 3 minutter. Skulle du i stedet gi kundene dine tips om gaver til påskeegget i kombinasjon med rabatt, så er det bedre å gjøre det via e-post, hvor du kan inkludere mer tekst og også visuelt materiell. Sørg derfor for å bruke en flerkanalsstrategi for å nå dine kunder med riktig budskap, via riktig kanal og samtidig maksimere resultatene dine i påsken.
Vi deler våre 5 beste markedsføringstips for både nettside, SMS sending og e-postmarkedsføring . Det blir vårt påskeegg for deg, vær så snill å åpne det!
1. Plukk ut påskepynten – nettsiden skal pyntes
Vi starter med å plukke ut påskepynten. Det skal ikke være mulig å gå glipp av at det er påske på nettsiden din når kunder kommer inn der. Oppdater bannere med påskefarger og bytt ut, alternativt dekorer kampanjebilder med påskepynt som egg, hare eller høner. Et tips kan være å fronte med påskerelaterte produkter på hjemmesiden, klær, mat eller interiør som kan assosieres med påsken via farge eller form. Den binder sekken sammen. Ved å sette kunden i påskestemning oppmuntrer du dem til å ta del i alt det påsken har å by på – og også det du har å tilby.
2. Pynt utsendelsene dine til påske
Det er ikke bare nettstedet ditt som skal dekoreres, det gjør også utsendelsene dine. Bytt ut farger og bilder i din nyhetsbrev med dekorasjoner som vanligvis forbindes med påske. Inkluder farger som gul, oransje og lilla. Legg til søte påskeharer, små kyllinger og selvfølgelig påskeegg. Hvorfor ikke bestille en tilpasset nyhetsbrev mal i fullt påsketema for å imponere abonnentene dine litt ekstra? Når du lager din påske SMS du kan enkelt inkludere en lenke som leder kunden til en påskepyntet landingsside. Husk at SMS er en tekstkanal som er for kortere meldinger. Benytt derfor anledningen til å pynte litt ekstra på språket i SMS en din, for eksempel med en morsom og påskeintroduksjon som «Hva er det som sprekker».
3. Påskeeggjakt med attraktive tilbud
Noen butikker er stengt i påsken og mange reiser bort for å tilbringe tid med familie og venner. I tillegg er vi midt i en pågående pandemi og frarådes fysisk å besøke butikker og kjøpesentre. Så hva kan da være bedre enn en påskeeggjakt på nett? Konseptet er ekstremt engasjerende og givende for alle parter, så du bør ikke gå glipp av denne utrolige muligheten til å oppmuntre både potensielle og eksisterende kunder til nettstedet ditt. Tanken er å gjemme påskeegg som inneholder rabatter eller andre tilbud, på forskjellige sider og steder på nettsiden din. Denne fenomenale ideen vil ikke bare hjelpe deg med å øke trafikken til nettstedet ditt, men vil også oppmuntre besøkende til å utforske flere sider og oppdage mer av nettstedets sortiment.
4. Hva skjuler seg i påskeegget? Åpen for å se!
Et klassisk og svært vinnende konsept er tilbud knyttet til høytiden. Skriv en SMS der du for eksempel sier at påskeharen har lagt igjen et påskeegg og ber mottakeren «åpne egget», som i dette tilfellet er en lenke. Kunden vil bli tatt til nettsiden via lenken, hvor de vil bli møtt av et personlig tilbud, for eksempel 15 % på et helt kjøp. Dette er en veldig god måte å raskt konvertere kunder til nettsiden, da kunden vet at de har noe å forvente når de klikker på lenken. På akkurat samme måte kan du presentere det i en e-post. Der kan du også benytte anledningen til å legge litt ekstra pudder på det visuelle og inkludere et «fysisk» egg som kunden åpner ved å klikke/tappe på det.
5. Tips til hva du skal fylle påskeegget med
En tradisjon som hører spesifikt til påsken er å gi bort påskeegg til noen du liker. Oftest er det fylt med godteri, men mange liker å gi noe ekstra og gjemme en gave i påskeegget. Som et forslag kan du legge til en kinobillett, et gavekort, et hudpleieprodukt eller hvorfor ikke et smykke. Også her er mulighetene uendelige og du kan oppfordre kundene dine til å fylle påskeeggene sine med produkter du tilbyr. Lag en påskeeggguide som du enten inkluderer i en utsendelse eller publiserer på nettsiden. Front nettbutikkens hjemmeside med «Påskeegg-vennlige» produkter og hvorfor ikke samtidig tilby en kvantumsrabatt som bidrar til mersalg, da vanligvis mer enn ett påskeegg må fylles
Avslutningsvis ønsker vi å dele vårt mest verdifulle tips. Begynn å planlegge og kommunisere i tide! Sørg for at du er godt forberedt til påskeferien og har lagt opp en flerkanalsstrategi for hvordan kommunikasjonen med kundene skal gå. Lag allerede nå e-poster og tekstmeldinger som du planlegger og som derfor sendes ut automatisk via en Marketing Automation verktøy. Det sparer bedriften for mye tid og ressurser som i stedet kan brukes på å optimalisere strategien ytterligere, det er alltid rom for forbedring. Vi i Rule står alltid til tjeneste dersom du trenger hjelp med din digitale strategi før påske, det er bare det kontakt oss så hjelper vi deg!
Ikke kommet i gang med SMS i Rule ennå? Akkurat nå har vi en kampanje hvor vi tilbyr våre kunder som ønsker å komme i gang med SMS 2000 gratis SMS sendinger.