Marketing Automation er et kraftig og effektivt verktøy for å levere riktig innhold, til rett tid, til riktig mottaker. En varm takk, en høflig bekreftelse og en automatisk forlatt handlekurve-e-post er alle eksempler på hva som kan utgjøre forskjellen mellom en fornøyd kunde og en tapt kunde. Så lenge de automatiserte e-postene er relevante, godt timet og gir merverdi til mottakeren, kan trigger-e-poster spare store mengder tid og være en veldig god måte å engasjere kundene dine på.
Nedenfor har vi samlet noen enkle tips om automail som vil gjøre arbeidet ditt mer effektivt og forhåpentligvis gi deg litt inspirasjon til Marketing Automation-innhold.
1. Velkomst-e-posten
Velkomstmailen er enkel og «straight-forward». Bare velkommen dine nye medlemmer og takk for at de har registrert seg. Forklar i enkle trinn hvordan tjenesten/produktene dine fungerer og gi noen enkle tips til hvordan de kan komme i gang. Dette er også en gylden mulighet for et tilbud! Sørg for å ha oversiktlige registreringsskjemaer på alle sider, da det ikke er sikkert at den besøkende lander på hovedsiden.
2. Oppfølgings-e-posten
Oppfølgingsmailen sendes vanligvis 2-3 dager etter registrering. Den kan også brukes til å kommunisere med kunder som ikke har begynt med ditt produkt/tjeneste. Oppfølgings-e-posten fungerer også perfekt én eller noen dager etter at kunden din har bestilt en vare. Si takk og vis at du setter pris på forholdet ditt og benytt anledningen til å anbefale lignende produkter.
3. Bursdagshilsen eller feire jubileet
Ta vare på forholdet til kundene dine ved å anerkjenne bursdagen deres med en bursdagshilsen eller årsdagen for deres første kjøp. Inviter trafikk tilbake til nettsiden eller nettbutikken med et tidsbestemt tilbud eller verdisjekk. Jubileums-e-posten er en veldig liten investering i retur for en gjentakende kunde. Send en bursdagshilsen i form av en automatisk bursdags-SMS og nå kunden med meldingen din, i løpet av få sekunder.
4. Takke-e-posten
En takkemail kan sendes i forbindelse med en ordrebekreftelse og det er en god anledning til å be kunden vurdere produktet/kjøpet. Det er en e-post som kunden ofte forventer og leser – dermed en potensielt svært effektiv kommunikasjon. Utløste takke-e-poster kan også brukes til å drive kunder tilbake til nettstedet og skaffe informasjon om kunden som kan brukes til å tilby ytterligere produkter i fremtiden.
5. E-postbekreftelsen
Ingen liker å vente dag etter dag på at pakken kommer, og lurer på om bestillingen virkelig ble levert og om varen var på lager. Tilby kunden høyest mulig servicenivå ved å sende en bekreftelsesmail så snart pakken har forlatt lageret! Gjør e-posten personlig med en oppsummerende ordrebekreftelse inkludert bilder av produktene. Gi råd om egnede produkter og andre typer mersalg. Fant du ikke en vare på lager? Her kan du lese om hvordan smart back in stock notifications, også kalt back in stock, øker konverteringen.
Er du usikker på om du trenger en MA-løsning? Les da innlegget Når vet vi om vi trenger Marketing Automation som støtte? Ønsker du også å utdype markedsføringsautomatiseringsarbeidet gjennom automatiserte trigger-e-poster? Registrer deg for en gratis prøvekonto eller kontakt oss så forteller vi deg mer!