Når en kunde kommer seg helt til kassen bare for å finne ut at produktet hun hadde tenkt å kjøpe er utsolgt, er det skuffende for både forhandleren og kunden. Men du vil ikke fjerne utsolgte varer fra nettstedet ditt. De kan fange forbrukerens interesse og resultere i fremtidige kjøp.
Å holde varelager er utvilsomt en stor utfordring for forhandlere. Forhandlere taper anslagsvis 590 milliarder SEK i salgsinntekter hvert år fordi varene ikke er på lager. Gjennom smarte «tilbake på lager»-varslinger kan du drive engasjement, gjenvinne tapte inntekter, øke konverteringsfrekvensen og til slutt øke salget. Kort sagt, disse varslene er en svært effektiv markedsføringstaktikk som øker kundens levetidsverdi. Varslingen kan generere så mye som SEK 40 i retur per sendt e-post.
Hvordan fungerer tilbake på lager-varsler?
Tilbake på lager-varselet, også kalt tilbake på lager-e-post, sendes når en kunde prøver å kjøpe en vare som ikke er på lager. Hun mottar en melding om å bli varslet når produktet er tilbake på lager, hvor hun skriver inn e-postadressen sin. Når produktet er tilbake på lager, mottar kunden en automatisk e-post med en oppfordring til handling, som gjør det enkelt å gå tilbake til siden og gjennomføre kjøpet. Kunden vil forvente e-posten, noe som betyr at åpningsraten er svært høy. Det er også stor sannsynlighet for at kunden kommer tilbake til nettbutikken for å gjennomføre kjøpet – kanskje kjøper hun til og med et tilleggsprodukt.
En smart påminnelse som ofte tiltrekker seg kjøp
Varslingen gir automatisk beskjed til kunden når ønsket produkt er tilbake på lager. Det er en smart påminnelse som ofte lokker deg til å kjøpe. Meldingen kan også sendes dersom returen av produktet til lageret tar lengre tid enn forventet eller hvis produktet er helt utsolgt. Deretter kan du sende en tilpasset automatisert e-post med lignende produkter som er på lager, noe som muliggjør høyere konvertering. Den åpenbare fordelen er at denne varslingen kan spare salg. I stedet for å ikke fullføre kjøpet i det hele tatt, eller enda verre, gå til en konkurrents side, holder varslingen kunden på nettstedet ditt.
Andre fordeler med tilbake på lager-varsler
Tilbake på lager-varslingen gir en god mulighet til å samle ytterligere e-postadresser til nyhetsbrev, som lar deg nå ut til nye abonnenter med relevant innhold. Det fremmer også markedsføringsautomatiseringsarbeidet ditt.
Kom i gang med Marketing Automation og Automail in Rule . Har du ennå ikke en Rule konto og ønsker å komme i gang med digital kommunikasjon? Kom i gang med Rule , helt gratis i ubegrenset tid.