I dag tar mange av oss digitale kanaler for gitt. Som normalt. Men det har ikke alltid vært slik. Ikke veldig lenge egentlig. Det kan føles litt skummelt (forandringshastigheten er utrolig høy), men fremfor alt spennende. Hva blir den neste kanalen å spre meldinger gjennom? Er vi nå inne i et paradigmeskifte?
"Den nye funksjonen SMS "
Det har vært mye snakk om smarthøyttalere de siste årene. Og mest av alt har det blitt spredt videoer der disse nye produktene og tjenestene har gjort feil og sagt morsomme ting. Er dette området som tar oss inn i et nytt kommunikasjonsmiljø?
Et tilbakeblikk: Jeg kjøpte min første mobiltelefon i 1995. Ja, det var på slutten av forrige årtusen. Et fast månedlig abonnement. Seks kroner i minuttet å ringe innenfor Sverige.
Og så var det en funksjon som het SMS . Hadde ingen anelse om hva det var, men tilsynelatende ville det være mulig å bruke telefonens taster til å klikke bokstaver, som skapte ord. Ord som kan sendes til andre mobiltelefoneiere.
En helt vanlig biltelefon
Problemet, i 1995, var at ikke mange i en tenårings bekjentskapskrets brukte mobiltelefoner. De fleste var fornøyd med gamle bakelittvarianter som ble festet til en snor i elevgangen eller i foreldrehjemmet.
Sommeren nærmet seg og jeg skulle jobbe noen uker under friidretts-VM i Gøteborg. Naz! Men sommeren ble lang og samtidig som den sporty feriejobben dukket opp, fikk jeg sjansen til noe annet interessant.
En eksporterende industribedrift i det dypeste Småland trengte å få gjort en markedsrapport. Gjerne på akademisk nivå. Og oppdraget innebar en rundtur i Europa for å møte kunder og konkurrenter.
Fikk telefonnummeret til selskapets administrerende direktør og prøvde å nå ham. Hele tiden det samme: «Nei, han er dessverre ikke på kontoret, men kom tilbake i morgen…». Etter noen dager med ringing nevnte den hyggelige resepsjonisten at jeg kanskje skulle prøve å ringe konsernsjefens «BILTELEFOON». (Vel, dette var i en tid da mobiltelefoner fortsatt ble kalt biltelefoner, siden det i utgangspunktet var nødvendig med en bil for å ta med senderstasjonen). Jeg fikk mobilnummeret hans og testet der.
Signalene gikk igjennom. Men ikke noe svar. Helt til han plutselig en dag svarte og vi snakket gjennom oppgaven. Samtalen endte med at han spurte hvilken dag jeg kunne komme innom kontoret i Småland for å gå nærmere gjennom vårt kommende samarbeid. Jeg lovet å komme tilbake til deg med en date.
Slett SMS !
Prøvde noen dager senere å ringe igjen. Men samme show: ikke noe svar. Og så tenkte jeg på den » SMS greien». Siden både meg selv og min fremtidige sjef hadde moderne telefoner ville det være hensiktsmessig å bruke denne nye moderne funksjonen!?
Klarte å finne ut hvordan du tastet inn en melding og kom ut:
«Hallo! Jeg kan komme til deg 14. april etter lunsj. Ser deg da! Hilsen Fredrik».
Det tok en halvtime. Så ringte telefonen. Og jeg svarte. Noen knurret i den andre enden:
«HVA HAR DU GJORT? JEG SITTER I MØTE OG SKAL BRUKE TELEFONEN – MEN DET STÅR ‘FRA FREDRIK’ OVER HELE SKJERMENE!!!!»
Min fremtidige sjef var ikke så glad. Jeg så det internasjonale sommerprosjektet mitt luske avgårde i periferien.
«Hrmpfh…» sa jeg. «Det er en SMS og du kan lese meldingen jeg sendte av…». Jeg hadde ikke tid til å si mer fordi sjefen fortsatt var i et digitalt delirium.
«FJERN TEKSTEN SOM ER PÅ HELE SKJERMENE MIN» gjentok han kraftig.
Jeg svarte stille:
«Bare klikk bort den der det står SLETT».
Min potensielle klient la på telefonen og kom tilbake til styremøtet sitt.
Fortsett å skjerpe e-poster og SMS
Kanskje er vi i et paradigmeskifte igjen. Den kanskje nye kanalen som vi snart må mestre – for å nå våre viktigste mottakere – er smarthøyttalere og digitale stemmeassistenter. Kanskje denne kanalen blir viktig neste år – eller ikke før i 2028.
Inntil da: Hva med å gjøre e-postene dine tilgjengelige for funksjonshemmede brukere? Og bruker du allerede mangfoldig innhold for å skape mer inkluderende opplevelser for alle? Hva med å fokusere på grunnleggende ting som riktig segmentering eller å levere rett budskap til rett tid? Det er fortsatt mye å jobbe med for at dine utsendelser via e-post og SMS skal nå et høyere nivå av perfeksjon.
Og vi i Rule hjelper selvsagt gjerne til!
PROLOG : Ja, det var en sommer på veien i noen uker i Europa. Møter med kundene til industribedriften Småland ga en rapport som tok selskapet inn i en lys fremtid. Og etter at den sendte meldingen bleknet begynte den 55 år gamle sjefen å skryte foran vennene og kollegene på hans alder ved å sende SMS mens de forklarer effektiviteten til den nye teknologien. Dette kan også føre til et paradigmeskifte.