Dette er et gjesteinnlegg fra Martin Sandberg, CMO i Viseo .
Å få nettstedet ditt til å rangere høyt på Google kan være en utfordring hvis du er ny eller rett og slett har fokusert på andre deler av selskapet tidligere. Søkemotoroptimalisering (SEO) er i dag en svært viktig byggestein når det kommer til markedsføring for e-handlere. Hvis e-handelen din rangerer på førstesiden for bedriftens viktigste søkeord, vil det generere både mer trafikk og grønne salgstall.
Å bli SEO-ekspert tar litt lengre tid enn å gå gjennom et blogginnlegg og her kan du lese mer om hvordan du lykkes med SEO for din e-handel. Men for å komme i gang med SEO med en gang tenkte jeg å komme med noen enkle tips som du kan begynne med i dag og etter hvert vil du også kunne jobbe med SEO for din e-handel, uten å måtte være ekspert på noen av SEO eller e-handel!
Finn ut søkeordene dine
Før du starter SEO-arbeidet, er det viktig at du kjenner søkeordene dine, det vil si søkeordene du tror folk søker etter for å finne deg. Tilbyr du tjenester innen SEO, slik vi gjør hos Viseo, er «Hjelp med SEO» et typisk søkeord vi ønsker skal rangeres høyt på Google.
For å finne ut søkeordene dine kan du gjøre grunnleggende søkeordanalyse, men på bare noen få minutter kan du få en følelse av hva folk søker etter gjennom Googles søkefunksjon gratis. Er du et vegansk sminkemerke som selger veganske sminkeprodukter? Gå inn for eksempel «Vegan make-up» og få en buzz om søkeord som kan være bra for deg å rangere på Google.
Involver deretter søkeordene dine i produktbeskrivelsene dine og andre steder der du skriver tekst.
Skriv for søkemotorene – begynn å blogge
Har du en blogg på siden din? Ikke? Vurder å få! Ved å blogge og skrive lister om e-handelsnisjen din kan du få nettstedet ditt til å rangere høyere for søkeordene dine. Googles algoritmer har en preferanse for fakta, lenker til troverdige kilder og korte tekster ispedd lister og underoverskrifter. Mange bedrifter som blogger, gjør det utelukkende for SEO, noe som faktisk er veldig smart. De skriver om produkter som kunder ser etter og deres SEO-rangering forbedres.
Blogging gir også andre e-handlere som kanskje ikke er konkurrenter, men som tilbyr produkter til samme målgruppe, mulighet til å gjesteblogg. Dette kan igjen skape koblingsutveksling og med et sterkt lenkenettverk vil du kunne rangere høyere på google og etter hvert se en forskjell i Google-rangeringen din.
Bygg koblinger
Det faktum at andre nettsteder lenker til innholdet ditt resulterer i at din troverdighet og rangering øker på søkemotorene. Du trenger ikke sitte og vente på at noen skal linke til produktene eller tjenestene dine. Ta heller en titt på hvem som skriver om konkurrentene dine eller hvilke sider du eventuelt kunne gjesteblogg på og ta kontakt med nettstedets eier og tilby innhold i bytte mot en lenke.
Når det er sagt, er det tonnevis av strategier og tilnærminger for å øke rangeringen din på Google gjennom SEO og husk, det er aldri for sent å begynne!
Sammendrag – E-handel og SEO
Tipsene ovenfor er selvsagt svært omfattende, men etter min mening har du kommet langt om du gjør en god, gratis eller betalt, søkeordanalyse, lager relevant innhold og bygger gode lenker. Husk at du ikke trenger å være en ekspert for å forbedre SEO og utvide e-handelsvirksomheten din. Dette er grunnen til at 90 % av tiden din bør brukes når du jobber med SEO, enten det er søkemotoroptimalisering på svensk, engelsk eller et annet språk.
Økt salg og rekkevidde avhenger av at folk finner nettstedet ditt, og det er nettopp det søkemotoroptimalisering hjelper med. Husk å optimalisere mot søkeord som samsvarer med kundenes søkeintensjon for å forbedre rangeringen din på Google. Se SEO som et verktøy som gir deg alle muligheter til å etter hvert rangere høyest på google, innenfor ditt spesifikke felt. Og husk – du trenger ikke være en SEO-ekspert for å lykkes med å rangere bedre, alt som Google fanger opp er et skritt i riktig retning.
Lykke til!