Hva er sammenhengen mellom e-post og SEO?
Det er lett å se hvordan digitale strategier som innholdsmarkedsføring og SEO utfyller hverandre, men det har også vist seg at e-postmarkedsføring og SEO går hånd i hånd på mange måter. Nedenfor viser vi hvordan du kan gjøre e-postene dine SEO-vennlige.
Bruk søkeordrike ord
Som vi har påpekt flere ganger, trenger ikke e-poster være proppet med unødvendig tekst og ikke-meningsfulle bilder. Som oftest er en gjennomtenkt tekst nok til å formidle tankene dine med e-posten. Her kan du også bruke søkeordrike ord for å optimalisere din e-post og SEO.
Lag unike landingssider
Mange av e-postene dine vil inneholde spesialtilbud eller tjenester. I stedet for å lenke til generelle produktsider, kan du lage unike landingssider for hver kampanje. Det kan virke som mye arbeid bare for en midlertidig kampanje, men flere landingssider = flere muligheter fra et SEO-perspektiv, dvs. høyere rangering.
Optimaliser emnelinjen og metabeskrivelsen
I tillegg til å inkludere relevante søkeord i emnelinjene dine, kan du også bruke preheader-teksten for å styrke SEO. Test hvordan emnelinjen og startteksten din vises som tittel og metabeskrivelse i søkeresultatene. Er det mest verdifulle du ønsker å formidle vist?
Inkluder lenker til sosiale medier
Ikke bare fokuser på å prøve å få trafikk til nettstedet ditt, inkluder også lenker til sosiale mediekanaler i e-postene dine, hvis du ikke allerede gjør det. Oppmuntre mottakerne dine til å f.eks. dele innholdet ditt, lik Facebook-siden din osv. Hvis du for eksempel kjører en konkurranse på sosiale medier, oppfordre e-postabonnentene dine til å delta! Å oppmuntre til sosialt engasjement har SEO-fordeler, for eksempel økt sidetrafikk.
Segmenter merkevareambassadørene
Mens flertallet av mottakerne passivt vil konsumere e-postene dine og gjøre sporadiske klikk, er det noen som er svært engasjerte. Det er mer sannsynlig at disse merkevareforkjemperne klikker seg videre til nettstedet ditt og når de først er der, tar de visse handlinger (CTA) som å skrive en anmeldelse osv. For å få mest mulig ut av dette fra et SEO-perspektiv, bør du vurdere å segmentere denne gruppen av mottakere for å målrette mot spesifikt innhold. Du kan tilby spesielle kampanjer som belønning for deres lojalitet, og be dem utføre flere oppgaver for SEO.
Viktigheten av anmeldelser
Send e-post til dine fornøyde kunder og be dem om å vurdere bedriften eller produktene dine. Anmeldelser er ekstremt viktige for SEO, da Google vil vise informasjonen direkte ved siden av bedriftens profil i søkeresultatene. Gjennom en e-post kan du be kunder om å legge igjen en anmeldelse på Google, Yelp, på nettstedet ditt eller en annen tredjepartsplattform. Positive anmeldelser er alltid bra for SEO.
Digital markedsføring har mange bevegelige deler som jobber sammen for å levere e-posten din og oppmuntre publikum til å konvertere. Gjør e-postene dine SEO-vennlige, og det vil hjelpe deg å få mest mulig ut av det digitale markedsføring.
Prøv vår plattform gratis og oppdag hvor enkelt det er å komme i gang med smart kommunikasjon.