De fleste er begeistret for sommerens ankomst og fint varmt vær, men én sektor foretrekker regn når det kommer til markedsføringen.
Netthandelen trives når været er dårlig. Folk har en tendens til å bli inne og handle på nettet. Fra mai måned ser mange i varehandelen en naturlig nedgang i nettrafikken da mange velger å rusle rundt i de solfylte fysiske butikkene i stedet. Men det er noen nyttige tips for å øke nettsalget når det kommer til e-postmarkedsføring i disse sommermånedene.
Lag "Lyn"-arrangementer
En følelse av at det haster er en fin måte å skape spenning og øke engasjementet hos nettpublikummet ditt. Hvis du er ute etter et kort, men effektivt løft i salget så bruk e-post for å markedsføre en til f.eks. 48 timers flash-kampanje. Ikke glem å sende en e-post 24 timer før kampanjen avsluttes for å advare mottakerne om hva de vil tape hvis de ikke handler raskt. Post i siste liten er en effektiv måte å gjenopplive et fall i salget.
Løft eksklusive produkter kun på nett
Markedsfør eksklusive nettprodukter via e-post for å generere interesse og friste mottakere med begrenset tilgjengelighet. Et smart grep er å understreke at enkelte produkter kun er å finne via nettsiden eller å tilby en spesiell belønning når du handler på nett i stedet for i den fysiske butikken. Eksklusive produkter kun på nett er en fin måte å lede mottakere til nettstedet for å få tilgang til noe de ikke har tilgang til andre steder.
Ta vare på og støtt butikkopplevelsen
En kunde som kjøper på tvers av flere kanaler vil bruke mer. Hvis du vet at noen uker med nedgang i nettsalg er foran deg, bruk e-postmarkedsføring for å fremme opplevelsen i butikken. En god måte å gjøre dette på er gjennom kampanjer og rabatter som er skreddersydd for butikken. Det er stor sjanse for at kunden bruker mye mer enn verdien av et gavekort.
Dataene er fortsatt verdifulle
Vi har forklart at lavere tall i e-postmarkedsføringen din er ganske naturlig i juli og august. Men det betyr ikke at dataene du har ikke er verdifulle – de må bare segmenteres litt annerledes i sommerperioden. En måte å gjøre dette på er ved å identifisere lojale abonnenter versus «bortfalt».
Over en gitt periode (si de siste 6 månedene), se på det totale antallet nye abonnenter sammenlignet med antallet nye abonnenter som viste aktivitet. Aktivitet kan bety ganske enkelt å åpne e-posten, og mer meningsfylt oppførsel som klikkfrekvens. Ved å segmentere basert på nyere atferd har du nå to segmenter hvor markedsføring kan målrettes ulikt i løpet av sommeren. For de «bortfallne» abonnentene kan det være lurt å for eksempel lage e-poster som inviterer dem til ditt produkt eller tjeneste med det lille ekstra insentivet av spesialrabatter eller tilbud som kun gjelder i sommerperioden.