Jack Daniel’s er whiskyen fra USA som så mange liker. Merket distribueres av The Brown-Forman Corporation og hadde over 5 millioner likerklikk på Facebook-siden. I år annonserte imidlertid sosiale medier-giganten Facebook slutt på å nå medlemmer uten å betale. Etter lenge å ha bedt bedrifter om å være på siden, har Facebook sakte begynt å begrense hvor mange av innleggene som faktisk når medlemmene. I dag når bedrifter rundt 6 % av medlemmene sine når de legger ut innhold på Facebook.
Jack Daniel’s ser imidlertid på dette som en «wake up call». Facebook har mer eller mindre bare minnet selskapet på hvor viktig det er med egne kanaler som nettside, nyhetsbrev og CRM-system. I stedet for å bare legge ut innhold via Facebook som før, har selskapet nå begynt å innse hvor viktig det er å faktisk fiske der fisken er.
Dette er selvsagt interessant for alle bedrifter og ikke bare Jack Daniels. Facebook har egne interessenter og tjener penger gjennom blant annet betalte annonser. I dag får bedrifter tilbud om å promotere innleggene sine slik at de når en større brukerbase, men dette koster bedriftene en krone.
Facebook en plattform med egne interesser
Til tross for den raske spredningen av sosiale medier, mener 67 prosent av markedsførere over hele verden at e-post er den beste kanalen for digital markedsføring. E-post er et mye større medium, det er transaksjonsbasert, gir større respons og fremfor alt forventer mottakerne nyhetsbrev fra bedrifter. Tidligere har det vært enklest å legge ut nyheter og tilbud på Facebook. Men til syvende og sist spiller Facebook etter sine egne regler ettersom det har sine egne aksjonærer å bry seg om. Det er derfor viktigere nå enn noen gang å skifte fokus og begynne å tenke på om levetiden for å nå ut via Facebook-plattformen faktisk er utløpt.
Hvordan kan jeg gjøre en bedre jobb?
Spørsmålet du nå bør stille deg selv er: Hvor mange forbrukere har du i databasene dine? Å jobbe med nyhetsbrev og innhold på egen nettside blir bare viktigere! Facebook er fortsatt en effektiv plattform for å samle inn e-postadresser, så sørg for at følgerne dine enkelt kan registrere seg for nyhetsbrevet ditt på Facebook-siden din – men ikke glem at dine egne kanaler er de viktigste, du eier dem. Når det gjelder Jack Daniel’s, var Facebooks restriksjoner på organisk rekkevidde en vekker, Jason Loehr som er ansvarlig for digitale medier hos Brown-Forman, som distribuerer Jack Daniel’s, sier:
Det Facebook til slutt har sagt er: husker du nettsidene dine – hvor viktige er de?