fbpx

Gradsrapport om tilgjengelighet i nyhetsbrev

Rule Communication jobber for tiden med å gjøre nyhetsbrev mer tilgjengelig for mottakerne. Dette prosjektet ble startet i 2014 med gradsjobb og hele gradsrapporten med resultater kan leses i lenken på denne siden. Arbeidet fortsetter og skal etter planen være ferdig sommeren 2015.

Vi takker Simon for et virkelig godt gjennomført gradsprosjekt og gratulerer ham med sivilingeniøren.

Sammendrag fra oppgaven

Store mengder informasjon publiseres i dag via ulike kanaler uten hensyn til tilgjengelighet. Ved å ikke aktivt gjøre informasjon tilgjengelig utelukkes store grupper av individer fra å kunne ta del i den, noe som er et problem både for disse individene og for de som ønsker å formidle informasjonen. I dag finnes det en rekke hjelpemidler som i noen tilfeller kan gjøre informasjon tilgjengelig i etterkant, men det er en stor fordel å kunne gjøre den tilgjengelig fra starten.

Denne oppgaven tar for seg de tilgjengelighetsproblemene som personer med dysleksi og autismespekterdiagnoser kan oppleve når de bruker ulike typer nyhetsbrev. Nyhetsbrev kan på mange måter sammenlignes med nettsider, derfor er tilgjengelighet på nett og til tekster områder som berøres i undersøkelsen. Gjennom en rekke kvalitative intervjumetoder i form av fokusgrupper og dybdeintervjuer sammen med brukertester av utviklede prototyper er det utviklet en rekke nøkkelfaktorer for kognitiv tilgjengelighet til nyhetsbrev. Disse er konkretisert i form av funksjoner i to prototyper som er utviklet; en for mottakere av nyhetsbrevet og en for redaktørene.

Konklusjonen er at det er mulig å gjøre nyhetsbrev mer kognitivt tilgjengelig for målgruppene i prosjektet ved å gi dem mulighet til individuelt å kunne tilpasse enkelte nøkkelfaktorer for presentasjon av tekst og grafisk design. Undersøkelsene har også vist at det må legges et visst ansvar på redaktørene for å lage tilgjengelig innhold. Kombinasjonen av tilgjengelig innhold og individuelle tilpasningsmuligheter for mottakerne gjør det mulig for målgruppene i prosjektet å kognitivt kunne ta til seg informasjonen.
Nøkkelord: Nyhetsbrev, Autismespekterforstyrrelse, dysleksi, kognitiv tilgjengelighet.

Ta en titt på hele oppgaven her .

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
Social proof

Hva er sosialt bevis, og hvordan kan du bruke det i markedsføringen din?

Når vi daglig bombarderes med valgmuligheter, spiller sosiale bevis en avgjørende rolle når det gjelder å bygge tillit og påvirke beslutninger. Men hva er egentlig ...
Read More
rule 2024

Rule Dette er 2024

Når vi ser tilbake på året, kan vi med stolthet si at 2024 har vært et år preget av fremgang, innovasjon og uforglemmelige øyeblikk. Bli ...
Read More
jul med rule

Markedsføringstips til jul

Julen er en spesiell og viktig høytid for både bedrifter og forbrukere, over hele verden. En av de mest positive aspektene ved høytiden er at ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .