Det koker ned til en massiv shoppingtur. Her finner du syv tips som vil gjøre det enklere for deg å fullføre arbeidet ditt i Rule under Black Friday. Jo tidligere du starter forberedelsene, jo bedre.
Gjør Black Week til en fargerik opplevelse
I lønnsuken i november er det tid for det som i e-handelssammenheng er en av årets topper. Black Friday, som har vokst til en hel uke, betyr store muligheter for de som er forberedt.
I 2017 leverte Rule nærmere 80 millioner e-poster med kampanjer, tilbud og siste liten sjanser under Black Week. Noe som ikke bare påvirker mottakerne av meldingene, men også de digitale systemene som skal levere, på postklienter som skal håndtere presset og på deg og dine kollegaer som skal produsere kampanjer og selge ideer.
For at uke 47 skal bli en positiv opplevelse for alle involverte ønsker vi i Rule å gi noen solide tips. Da blir den svarte uken et fargerikt og vellykket arrangement (sikkert med svarte tall som mål til slutt… men du skjønner!).
Sjekkliste for jevnt arbeid i Rule :
1. Importer lister – Start all import av nye adresser i god tid før Black Week for å sikre at alle dataene dine er oppdatert når uken starter.
2. Lag filtre – Sjekk at filtrene du har er riktige og hvis du trenger å lage nye, gjør det før Black Week. Slipp kreativiteten løs og tenk på hvilke filtre som kan fungere best i denne høytiden. Se på fjorårets statistikk – kan du få ledetråder derfra om hvordan kundene dine opptrådte da? Kan du filtrere etter tidligere kjøp og aktivere kunder som ikke har handlet på en stund før Black Friday? Eller hvorfor ikke belønne VIP-kundene dine litt ekstra med et PITCHBLACK- tilbud!
3. Husk at e-posten tar litt lengre tid å bli sendt ut – Husk at det kan ta litt lengre tid før e-postene dine kommer frem under Black Week. Dette skyldes ikke minst systemene til de store postklientene. Når du har sendt en e-post fra Rule til en mottaker som for eksempel har en Gmail-adresse, er det Google som bestemmer når e-posten skal slippes – og hvis det er millioner av andre som sender til forskjellige Gmail-adresser på det tidspunktet kan ta en stund.
4. Forbered «backup-kampanje» – Hva gjør du hvis ditt eget system skulle krasje? Hvis nettet ditt er overbelastet med besøkende som er ivrige etter å kjøpe. Hvis du ved et uhell sletter kampanjen som var ment for dine beste kunder. Rule anbefaler at du allerede oppretter én eller to reservekampanjer som du kan sende ut hvis alt annet mislykkes. Ikke glem å forhåndsvise alle kampanjene dine slik at de ser bra ut i mottakernes innbokser. Test dem på kollegenes private adresser, og du vil ha tid til å finne ut om noe ser rart ut. Sørg for at plugin-moduler, for eksempel Grammarly, ikke forårsaker problemer i utsendelsene dine, og sørg for at malene dine er riktige.
5. SMS , sett opp stoppord – En SMS kan være en god måte å nå ut i støyen under Black Week. Kanskje for å få ekstra teft i kampanjene ved å kombinere Mail med SMS . Hvis du trenger å bestille et stoppord, husk at det tar noen dager å få det på plass!
6. Spre ut – Hvis du sender flere kampanjer, sørg for å spre utsendelsene til ulike tider på døgnet og ukedager. Noen hevder at sending på onsdager gir best resultat – men på den annen side, hvis for mange sender på onsdager, så er kanskje andre dager bedre for kunden å reagere på akkurat din utsendelse…
7. Kontaktruter – Rule vil være på stand by under Black Week med energisk og uthvilt personell innen både support og kommunikasjon samt utviklings- og teknisk personell. Støter du på en patrulje sender du saken din til support@rule.se – da vil saken bli prioritert og behandlet så raskt som mulig. I hastesaker er det Rules hotline hvor du kan ringe hvis ting virkelig brenner: 08-525 075 80.
Det er ikke noe som heter en «perfekt utsendelse», men hvis du unngår de største feilene og bruker tiden som trengs for å optimalisere innhold og leveringsevne, vil du raskt se positive resultater. Denne sannheten gjelder for Black Week så vel som andre uker.
I del 3 fokuserer vi på viktige tips utenfor Rule og hvordan du kan lage din helt egen suksessoppskrift før Black Friday.