Hvilke trender kan du forvente for resten av 2018?
I fjor handlet det hovedsakelig om personalisering, automatisering og interaktivitet. På slutten av året spådde vi 7 e-postmarkedsføringstrender for 2018 . Hvor annerledes vil e-postverdenen være de neste månedene? Ikke så annerledes, men la oss dykke inn!
1. Klarhet
Et av grunnprinsippene i GDPR er åpenhet. Dette gjelder ikke bare for dine abonnementsskjemaer eller personvernreglene, men også for e-postkommunikasjonen din. Fremover vil det alltid være viktig å få frem budskapet ditt så klart og nøyaktig som mulig, slik at kundene dine vet nøyaktig hva som forventes av dem og hva du vil at de skal gjøre. Det forbrukerne alltid streber etter er en så enkel og oversiktlig opplevelse som mulig.
2. Humanisering
Vi har snakket om personalisering mange, mange ganger. Fremover vil vi se flere e-poster der det føles som hver e-post er relevant for mottakeren som individ – dette er menneskeliggjøring. «Hvordan skal det oppnås?» Svaret er nøyaktig profilering av dataene dine og smartere segmentering, der segmentene blir mindre og mindre.
3. Interaktivitet som legger til rette for opplevelsen
Interaktive funksjoner som produkttilpasning i e-posten kan bidra til å lette opplevelsen for forbrukeren og tilby en annen dimensjon til de statiske e-postene dine. Fremover håper vi å se markedsførere støtte nye teknologier og legge til flere lag i e-postene deres med fokus på forbrukervennlighet.
Transaksjonelle e-poster kan være så mye mer enn noe du mottar etter at du har fullført et kjøp. De har 8 ganger så høy åpen rate sammenlignet med tradisjonelle e-poster. Så hvorfor ikke ta vare på dem? For eksempel ved å tilby rabatt sammen med en e-post etter et gjennomført kjøp hvor du oppfordrer kunden til å gi verdifull tilbakemelding. Eller tilby en rabattsjekk hvis du inviterer en venn til å teste en tjeneste/produkt.
Resten av 2018 vil nok ikke by på ekstreme transformasjoner i e-posttrender, men mer om å maksimere trendene som har startet, fokusere på åpenhet og fortsette å gjøre det enklest mulig for forbrukeren å ta en avgjørelse. Ettersom forbrukere nå har lidd av «Choice Overload», forventer de interaktiv kjøpsbeslutningsstøtte og anbefalinger fra merkevarer.
Trenger du hjelp med din digitale strategi? Kontakt oss så hjelper vi deg! Har du ikke en Rule konto ennå? Utforsk Rule gratis i 30 dager.