E-post eller sosiale medier: hva er bedre og mer effektivt?
Med så mange forbrukere på sosiale medier i disse dager, lurer du kanskje på om e-postmarkedsføring fortsatt er effektiv. I dette innlegget deler vi e-postmarkedsføring vs sosiale medier statistikk og prognoser. Det er klart at sosiale medier er verdt å utnytte. Faktisk sier 83 % av markedsførerne at sosiale medier er viktige for virksomheten deres. Markedsførere har til og med begynt å vurdere om sosiale medier vil erstatte e-post? svaret er nei.
En liten oversikt:
I diagrammet nedenfor har vi oppsummert effektiviteten til e-postmarkedsføring kontra sosiale medieplattformer Facebook og Twitter. De høyeste resultatene for målingene er plassert i den grønne kolonnen til venstre.
E-post har ikke bare den største brukerbasen totalt sett, den har også den største brukerbasen etter aldersgruppe.
Konklusjon: Flertallet av e-postabonnenter er mellom 25-34 år, men e-post har flest brukere av alle aldersgrupper.
E-post vs. bruk av sosiale medier
Undersøkelser rapporterer at flertallet av forbrukerne sjekker e-postinnboksen først før noe annet på nettet.
«E-post-først-personer» er mer sannsynlig å nærme seg nettinteraksjoner med mål om å finne rabatttilbud, kampanjer eller ny produktinformasjon.
Disse forbrukerne mener at sosiale medier som Facebook og Twitter er mer egnet for underholdning og for å vise støtte til merkevarer, mens e-post er mer egnet for tilbud og transaksjonsmeldinger.
Hva har størst rekkevidde: E-post eller sosiale medier?
E-post når 79 % av personene du sender den til, dvs. mottakere (global, gjennomsnittlig innboksplasseringsfrekvens). Facebooks organiske rekkevidde har sunket til rundt 1-6 %, avhengig av antall fans. Dette betyr at bare 1-6 % av Facebook-fansen din faktisk ser innleggene dine!
Hvorfor er det sånn? Det har med sosiale medier algoritmer å gjøre. Brukere ser ikke hvert eneste innlegg, tweet og pin fra personene og bedriftene de følger, fordi det rett og slett er for mange oppdateringer til å passe på en gjennomsnittlig nyhetsstrøm. På Facebook kan du for eksempel regne med at rundt 6 % av «Fanbasen» din ser hva du legger ut.
Ikke undervurder kraften til sosiale medier
Men du skal selvfølgelig ikke undervurdere kraften eller mulighetene til sosiale medier når det kommer til for eksempel deling. Hvis noen deler innholdet ditt, vil et visst antall av følgerne deres også se det. Noen ganger kan det føre til mye mer eksponering enn du ville fått via e-post. Men for at et innlegg skal bli «Social media viral» er det ikke lett å gjøre, mens med e-post er det selvsagt også mulighet for å dele og dermed nå et ekstremt stort publikum. Det kombinert med å følge tips om å unngå at ens e-post havner i spam som vi har samlet her.
E-postmarkedsføring ROI vs sosiale medier ROI
På spørsmål om hva som er den viktigste beregningen for å måle effektiviteten til en bestemt kanal, kan de fleste markedsførere være enige om at den totale avkastningen på investeringen (Return on Investment) er den viktigste. En grunn til at e-post har høyere ROI og er flinkere til å generere potensielle kunder kan delvis være fordi kunder anskaffet via e-post har lengre levetid enn de som er skaffet via sosiale medier.
I gjennomsnitt åpnes én av fem markedsføringsmeldinger med en klikkrate på 3,57 %, mens man på Facebook kan forvente en klikkrate på 0,07 %. Median ROI for e-post er 122 %. Sosiale medier kommer i et fjernt sekund, med en avkastning på 28 %. Hvis du prøver å markedsføre så effektivt som mulig, er e-post helt klart veien å gå.
Så er det dette angående eierskap
Til slutt, ingen diskusjon om e-postmarkedsføring vs sosiale medier ville være komplett uten å nevne det viktige poenget: eierskap.
Med e-postmarkedsføring eier du fullstendig kundelisten din. Men med Facebook, Twitter eller en hvilken som helst annen sosial medieplattform kan listen din fjernes fra deg når som helst. Hvis du leser vilkårene for bruk av Facebook og Twitter , vil du oppdage at kontoen din kan avsluttes når som helst ettersom de ønske det.
Å oppsummere:
Akkurat nå er både markedsføring på sosiale medier og e-postmarkedsføring vel verdt tiden din og innsatsen din. Hvis du må velge den ene fremfor den andre, vil e-postmarkedsføring være det bedre valget – den når ut til flere mennesker, genererer flere konverteringer og har høyere avkastning enn markedsføring på sosiale medier.
(Men heldigvis trenger du ikke velge mellom de to). Den beste online markedsføringsstrategien akkurat nå er en godt avrundet strategi. Fokuser mesteparten av energien din på e-postmarkedsføring, men bruk sosiale medier og andre strategier for å utfylle innsatsen din, promotere merkevarebildet ditt og utvide medlemsbasen din. Medlemsbasen som deretter brukes som grunnlag for din e-postmarkedsføring.
Enkelt sagt bør du bruke sosiale medier for å lede besøkende til nettstedet ditt, hvor du kan konvertere de besøkende til abonnenter.
Getaresponse.com, State of email marketing (2016), Nøyaktig mål: Den digitale morgenen.
Trenger du hjelp med din e-postmarkedsføring? Kontakt oss . Kom i gang med Rule i dag, helt gratis i ubegrenset tid.