Jo flere som bruker e-handel, jo høyere krav stilles det til en fungerende infrastruktur når det gjelder logistikk, miljøhensyn og juss. Og ikke minst delen der Rule er din perfekte partner: digital kommunikasjon!
Netthandel har tatt over all vekst
HUI , PostNord og Svensk digital Handel publiserer e-barometeret en gang i kvartalet. Grunnlaget er basert på et utvalg på rundt 1 500 bedrifter med salg over internett og er supplert med en forbrukerundersøkelse rettet mot 1 000 forbrukere.
Å bruke et fleksibelt og teknologisk godt utviklet system som Rule – når det gjelder å nå kunder på riktig segmentert måte og ved hjelp av kvalitative integrasjoner mot CRM og logistikksystemer – kan være avgjørende for organisasjonen eller bedriften som ønsker å lykkes på nett. Og dette uavhengig av bransjen du opererer i.
I sammenstillingen for 2018 viste e-barometeret at e-handelen har tatt over all vekst i handelen. De som har det verst er de fysiske butikkene, som nok vil merkes enda mer for menigmann i nærmeste fremtid. Butikker som legges ned, lengre køer i små, trange pakkeleveringskiosker og færre medmennesker på farten i tidligere stappfulle kjøpesentre.
Mat og interiør vokser mest akkurat nå
På fjorårets barometer er Mat den store vinneren, pluss 27 %. En av de mest modne næringene vokser minst: nettbøker: pluss 6 %.
Svenskene handlet for 77 milliarder på nett i 2018. Dette tilsvarer en økning på 15 %. Etter maten kommer som en god andreplass interiør og på tredjeplass kommer sporten. Den kategorien som selger mest er fortsatt forbrukerelektronikk.
E-handel innen mat er drevet av aktører uten egne butikkjeder, som Mathem og Mat.se, men Ica.se har startet for alvor og har sørget for å drive veksten ytterligere.
Ikea og H&M Home satser stort, og om dette er årsaken til at interiøret vokser nest mest – eller som følge av veksten – er uklart.
I følge barometeret er det stor forskjell på modenheten til bransjene. Annenhver bok når oss nå gjennom nettsalg og en tredjedel av hjemmeelektronikken. Men bare 2% av maten.
E-barometeret i oppsummering:
- Netthandelen økte med 15 prosent i løpet av hele 2018.
- E-handel omsatte for 77 milliarder SEK i 2018, noe som betyr at e-handel nå står for 9,8 prosent av det totale detaljomsetningen.
- To av tre svenske forbrukere oppga i 2018 at de handlet på nett i løpet av en gjennomsnittlig måned. I løpet av året handlet svenske e-handelsforbrukere på nett for i gjennomsnitt 2 060 SEK per måned.
- De mest e-solgte varene per måned i løpet av året var klær og sko (39 prosent), skjønnhets- og helseprodukter (32 prosent) og medieprodukter (27 prosent).
- Stockholms län topper den regionale listen over hvem som handler mest med en e-handelsandel på 69 prosent og 2200 SEK per person per måned.
Les også sammendraget e-barometer 2016 . Lurer du på hvordan du kan bruke Rule til å styrke din digitale kommunikasjon ytterligere? Gjennom tilstedeværelse på nettet og oppfølging med sterke e-postkampanjer, SMS påminnelser og velbalanserte automatiseringer har du alle forutsetninger for å lykkes. Ta gjerne kontakt med sales@rule.se for å få flere tips til hvordan du kan komme høyt i e-barometeret neste gang!