fbpx

TikTok-markedsføring – slik lykkes du!

Du har sikkert hørt om TikTok nå. Den revolusjonerte plattformen som konkurrerer hardt med de store sosiale mediegigantene Instagram, Youtube, Tumblr og Facebook. Og ikke minst med søkemotorer som Google! Men hva er egentlig TikTok og hvordan fungerer markedsføring på TikTok? Hvis du er klar til å ta markedsføringen til neste nivå, følg med!

Hva er TikTok?

Vi starter med å gå gjennom hva TikTok er og hvordan appen fungerer. TikTok er en plattform hvor skapere får muligheten til å lage underholdning i et bevegelig format. På TikTok kan du finne alt fra skøyerstreker og mat, til danser og videoblogger som er 15 sekunder til 10 minutter lange. I dag har appen over en milliard brukere og mange av disse, bruker appen hver måned.

Akkurat som andre sosiale medieplattformer fungerer TikTok på en slik måte at du følger brukere hvis innhold du liker. Det som skiller TikTok er at appen har to forskjellige strømmer. En feed hvor du kun eksponeres for skaperne hvis innhold du har valgt å følge, og en hvor du får se innhold som er skreddersydd for deg, basert på det du tidligere har vist interesse for og de digitale fotsporene du har satt etter deg. Denne flyten kalles «for din side».

Flere måter å markedsføre deg selv på

I dag er det mange forskjellige måter å markedsføre deg selv på i TikTok-appen. Noen av dem er:

  • TikTok-annonsering
  • Influencer markedsføring
  • Organiske videoer

Det er studier som viser at brukere på TikTok er mer mottakelige for annonser på Tiktok enn på andre kanaler. Nedenfor skal vi gå gjennom hvordan du kan bruke de forskjellige måtene å markedsføre deg selv på TikTok.

Hva er Tiktok Marketing?

TikTok startet som en app der brukere produserte ulike komiske sketsjer, virale utfordringer og danser som så ble trender. I dag har TikTok utviklet seg til en av de største plattformene for markedsføring og annonsering, ettersom du raskt kan nå millioner av mennesker.

For å annonsere på TikTok trenger du en konto i TikTok Ads Manager , og det er der du planlegger og lager annonsene dine. Du kan velge hvordan du vil administrere annonsene dine avhengig av hva du har som markedsføringsmål. Annonsene på TikTok kan yte forskjellig avhengig av hva du angir for budsjett, målgruppe og hvilken annonseplassering du velger. Som på andre plattformer, er annonsering basert på en budstrategi, der høyestbydende vinner annonseplassen.

Mål med TikTok-markedsføring

Avhengig av hva du ønsker å oppnå med annonseringen din, kan du rette annonsene dine mot ulike typer kampanjemål. TikTok har for tiden syv forskjellige kampanjemål for annonsene sine, som er delt inn i 3 kategorier. Disse er:

  • Bevissthet. Det er perfekt hvis målet med kampanjen er å skape merkekjennskap. Med dette målet er det mulig å optimalisere kampanjene dine for å nå en større rekkevidde. Det betyr at annonsen vises til så mange som mulig.
  • Betraktning. Her vil du at annonsen skal gi økt trafikk og mange utsikter. Målene i denne kategorien fokuserer på å være top of mind med selskaper og at brukere vil søke etter ytterligere informasjon om deg. Hvis du velger «trafikk» som et mål vil kampanjen i stedet drive så mange brukere som mulig til en bestemt landingsside, for eksempel din bedrifts. Ha en i stedet «videovisninger » som mål vil TikTok-annonseadministratoren optimalisere annonsen for å gi maksimalt mulig antall visninger.
  • Omdannelse. Her kan du styre kampanjen slik at annonsen vises til de som mest sannsynlig er interessert og vil kjøpe produkter, eller melde deg på for eksempel nyhetsbrevet ditt.

Svaret er nei. Hvis du ønsker å markedsføre deg selv på TikTok, men ikke ønsker å kjøpe annonser, finnes det måter å gjøre det organisk på. I praksis kan du legge ut en video på TikTok og fortsatt bli sett av millioner av brukere, fullstendig gratis. Men for å gjøre det, må videoen din gå viral, og det er vanskelig å påvirke det. Det er imidlertid noen retningslinjer som kan hjelpe deg å bli viral.

Noen av disse anbefalingene er:

  • Bruk TikToks egne verktøy når du redigerer videoene dine
  • Bruk TikToks egne lyder som du finner i verktøyet – de er optimalisert for tiktok-videoer!
  • Ikke legg ut noe upassende – Det vil si unngå narkotika, sexisme og rasisme i innleggene dine
  • Seertiden er viktigst – så hold den første videoen din kort, da dette øker sannsynligheten for at flere brukere vil se ferdig

Influencer Marketing på TikTok

Å bruke skapere på TikTok som allerede har en stor tilhengerskare og vet hvordan man produserer kreativt innhold kan være din gyldne billett til høye konverteringer. Det finnes mange eksempler på når skapere og influencere har solgt seg ut av produkter for bedrifter – enten for andres bedrifter, eller egne bedrifter.

Samle inn viktige førstepartsdata

Ved å bruke TikTok som markedsføringskanal kan du samle inn viktige førstepartsdata fra brukere. Det gir deg en unik mulighet til å fortsette å kommunisere med dem, etter deres første interaksjon med videoen din.

Kim Kardashians TikTok-suksess

Et eksempel på en Tiktok-suksess er Kim Kardashians merke, Skims. Takket være hypen skapt på Tik Tok om en av kjolene deres, selges den nå over hele verden og er ofte utsolgt. Dette har gitt Skims en mulighet til å samle inn e-postadresser fra folk som vil vite når kjolen er tilbake på lager. Det gjør det Skumme ved å annonsere på Tik Tok med en CTA som sier «registrer deg her for å bli varslet når kjolen er tilbake på lager».

Som du sikkert forstår har dette bidratt til at Skims nå har tilgang til mengder e-postadresser fra brukere og potensielle kunder, som de kan fortsette å markedsføre seg til. Det har også bidratt til enda flere konverteringer til nettsiden deres og for ikke å snakke om det økte salget dette har ført til.

tiktok

Regler for bedrifter på TikTok

Når du som selskap annonserer på TikTok er det regler som skal følges. En viktig regel å ta hensyn til er at du som bedrift ikke har rett til å bruke all musikken som ligger på appen. Derfor er det viktig å sørge for at du kun bruker musikken som er tilgjengelig å velge mellom på bedriftskontoen din på TikTok. Det er på grunn av opphavsrettslige årsaker. Det er heller ikke tillatt å publisere innhold av sexistisk, pronografisk eller rasistisk karakter, men dette gjelder selvsagt alle. Du finner mer generelle regler som gjelder på TikTok her .

Derfor bør bedriften din være på TikTok

Som du hører, er mulighetene uendelige når det kommer til Tiktok, og virksomheten din kan gå viral over natten. Vi håper at du med denne artikkelen føler at du har fått en god oversikt over hvordan markedsføring på Tiktok fungerer. Det er mange forskjellige måter å gå på TikTok, basert på hva målene dine er med annonseringen din. Så enten det er for å øke konverteringen, merkevarebevisstheten eller samle flere e-postadresser, er TikTok appen du kan oppnå dette på.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
Leads

Generering av B2B-kundeemner

Å generere leads for B2B-bedrifter er en viktig del av det å drive forretningsutvikling og sikre langsiktig vekst. I motsetning til B2C-leadgenerering krever B2B en ...
Read More
b2b segmentering

B2B-segmentering

B2B-segmentering er en av de mest effektive strategiene for å skape relevante og målrettede markedsføringskampanjer. Ved å dele målgruppen din inn i mindre, spesifikke grupper ...
Read More
Social proof

Vad är social proof och hur kan du använda det i din marknadsföring?

När vi dagligen bombarderas med valmöjligheter, spelar social proof en avgörande roll i att bygga förtroende och påverka beslut. Men vad innebär egentligen social proof, ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .