fbpx

Hva er konverteringsfrekvens? Slik beregner og øker du CR!

Konverteringsfrekvens, hva betyr det egentlig? Og hvordan kan du beregne konverteringsraten på for eksempel nettsiden din? Poenget med å finne ut hvilken konverteringsrate du har på nettstedet ditt er å få en forståelse av hvorfor ens besøkende og kunder konverterer, på hvilken type innhold. I dette innlegget vil vi gå grundig gjennom hvordan du enkelt kan sette opp en strategi for å øke konverteringsraten på nettsiden din og dele med oss ​​tips til hvordan du raskt kan konvertere dine besøkende til kjøpende kunder.

Hva er konverteringsfrekvens?

Konverteringsfrekvensen er prosentandelen av hvor mange av de besøkende som konverterer. Hvis du for eksempel har 100 besøkende i nettbutikken din og 3 personer handler, har du en konverteringsrate på 3 %.

Konverteringsfrekvens er en viktig beregning for å kunne måle effektiviteten til nettstedet ditt. Den forteller deg hvor stor prosentandel av besøkende som konverterer til betalende kunder. Med andre ord gir det deg innsikt i hvor godt en besøkende reagerer på markedsføringstiltakene dine. Det hjelper deg også å identifisere om det er forbedringer som må gjøres for å øke og forbedre konverteringsfrekvensen.

Hvordan måle konverteringsfrekvens?

Konverteringsfrekvensen for en nettside påvirkes av en rekke ulike faktorer. Noen få eksempler er:

  • Hvilken type besøkende kommer til nettstedet
  • Hvordan de besøkende kom til nettstedet
  • Prisen på produktene dine
  • Hvor mye konkurranse du har
  • Ditt eksemplar på nettsiden
  • Brukervennlighet av nettsiden
  • Hvor god kundeservice du tilbyr

Den største utfordringen med å lykkes med konverteringsoptimalisering er å kunne skille dine personlige meninger om hvordan du tror kundene opplever nettstedet ditt fra de faktiske dataene.

Hva er en god konverteringsrate?

Hvis du leser dette, er du sannsynligvis nysgjerrig på hvordan du kan få en høyere konverteringsfrekvens. Men hva er en god konverteringsfrekvens? Hva som definerer en god konverteringsfrekvens varierer avhengig av hvilken type virksomhet du driver og hvilke mål du har. For eksempel kan en e-handelsbutikk ha en generell konverteringsrate på mellom 2-4 %, noe som er bra, mens et nettsted som selger tjenester der salgsprosessen er mer kompleks, kanskje bare forventer 1-2 %.

Jo større betalingsbeløp eller salgsvolum for en gjennomsnittlig transaksjon på nettstedet ditt, desto lavere er den totale konverteringsfrekvensen. En servicebedrift har også generelt en lavere kundebase sammenlignet med e-handelsbutikker eller nettsteder for generering av potensielle kunder. Dette er fordi kundene kjøper direkte fra det spesifikke selskapet i stedet for fra en tredjepartsleverandør. Derfor sikter de fleste tjenestebedrifter etter en konverteringsrate på mellom 5-10 % for å forbli lønnsomme.

Hvordan øker du konverteringsfrekvensen?

For å øke konverteringsraten må du fokusere på å hele tiden jobbe med å forbedre brukeropplevelsen på nettsiden din. I tillegg bør du optimalisere landingssidene dine slik at det er enkelt for de besøkende å navigere på nettstedet ditt, før de begynner å sammenligne deg med konkurrenter som konverterer godt.

Hvis du ønsker å øke konverteringsraten ytterligere, bør du analysere i detalj hvert trinn i salgstrakten og sjekke om det er noen flaskehalser eller problemer å løse. På denne måten blir det lettere å identifisere hvilke hindringer som finnes og hvor det kan gjøres forbedringer.

Hva forårsaker lave konverteringsfrekvenser på e-handelen din?

Nå som du har en bedre forståelse av hva konverteringsfrekvens er, er det på tide å gå gjennom hva som i stedet kan være årsaken til en lav konverteringsfrekvens.

  1. Start med å analysere nettstedet ditt fra et nytt kundeperspektiv, er det enkelt å navigere? Den første delen å analysere er vanligvis den viktigste delen fordi det er her brukerne raskt avgjør om de er interessert i det du selger eller ikke.
  2. Etter det kan du begynne å gjennomgå hvordan brukeropplevelsen på nettstedet ditt oppfattes og sjekke om det er enkelt å utføre en handling. Sørg for at alle CTA-knappene fungerer riktig slik at besøkende ikke blir forvirret og ved et uhell trykker på feil knapp som tar dem tilbake til der de kom fra uten å kjøpe noe.
  3. Sist men ikke minst, finn ut hvordan det går med konkurrenter som konverterer godt. Hva gjør de annerledes? Er deres copywriting-stil, UX/UI, plassering av knapper forskjellig? Sett sammen dine nye ideer om hvordan du kan utvikle og forenkle navigasjonen og forkaste de dårlige.

Analyser brukeropplevelsen din for e-handel

Brukeropplevelse (UX) er hvordan en person har det og hvordan de opplever nettstedet eller programmet ditt. Hvis en bruker har en positiv opplevelse med nettstedet ditt, er det mer sannsynlig at de kommer tilbake til nettstedet og fullfører oppgavene sine, for eksempel å foreta et kjøp.

Den vanligste måten å måle brukeropplevelse på er gjennom Google Analytics. Der får du en helhetlig oversikt over brukeropplevelsen på nettstedet ditt og også en viss poengsum av 100 mulige, basert på seks forskjellige nøkkeltall som hjelper deg å forstå dine potensielle kunder:

  • Fluktfrekvens – hvor mange personer forlater siden så snart de lander på den?
  • Tid brukt på nettstedet per besøk – hvor lenge blir brukerne på nettstedet ditt?
  • Sesjonstid – hvor lenge oppholder hver bruker seg i nettleservinduet før de lukker det?
  • Sider per økt – hvor mange sider ser en besøkende før den avsluttes?
  • Antall % nye økter fra søkemotorer eller sosiale medieplattformer som Facebook og Twitter

Sammenlign deg selv med konkurrenter som:

  • Konverterer godt.
  • Konverterer dårlig.
  • Konverterer med samme hastighet som deg.
  • Konverterer godt på ett område, men ikke på et annet.

Optimaliser landingssidene dine

Landingssider er sidene på nettstedet ditt som besøkende lander på. De må utformes for raskt å konvertere og forvandle besøkende til betalende kunder. For å kunne gjøre det, må sidene være utformet slik at kunden kan utføre en bestemt handling, for eksempel å registrere seg for et nyhetsbrev eller en konto.

Hvis du vil at besøkende skal kjøpe noe, sørg for at det er en tydelig CTA-knapp for kjøp og en lenke til produktene dine. Dersom du ønsker at brukeren skal abonnere på et nyhetsbrev eller registrere seg for medlemskap, bør du spørre kunden direkte når kunden havner på hjemmesiden. Ikke la kunden kaste bort tid på å lete rundt etter hva de skal gjøre videre.

For å komme full sirkel om hva konverteringsfrekvens er:

Bare fordi du har et nettsted, betyr det ikke at folk vil kjøpe noe eller klikke på annonsene dine slik du hadde tenkt. Ved å beregne konverteringsfrekvensen på nettstedet ditt kan du se hvor mye av trafikken som resulterer i handlinger, for eksempel kjøp. Ta utgangspunkt i hva kunden faktisk gjør og ikke gjør på nettstedet ditt. Etter det kan du begynne å gjøre endringer og forbedringer for å effektivt øke konverteringsfrekvensen. Vil du komme i gang med digital markedsføring i dag og dermed øke konverteringene dine? Kom i gang med Rule gratis i dag!
Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
bekräftelsemail

Opprett og skriv bekreftelses-e-poster for nyhetsbrevene dine

En bekreftelses-e-post er en viktig del av kommunikasjonsstrategien din som styrker forholdet til kundene dine. Her ser vi på hva bekreftelses-e-poster er, hvorfor de er ...
Read More
NKI undersökning

CSI – Kundetilfredshetsindeks

For å bygge opp en sterk og lojal kundebase må bedrifter forstå kundenes opplevelser og behov. Det er her kundetilfredshetsindeksen (CSI) er et uvurderlig verktøy. ...
Read More
black friday trender

Black Friday 2024: De hotteste trendene og 8 tips for å maksimere salget ditt med Rule

Black Friday er årets største salgsperiode, og med de nyeste trendene innen digital markedsføring finnes det mange måter å maksimere effekten av kampanjene dine på. ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .