En svært effektiv tilnærming for å teste suksessen til e-post er å gjøre en såkalt A/B-test. Ved å gjøre det direkte i Rulemailer, når du automatisk ut direkte med den mest mottakelige meldingen. Enkel som en plett!
En A/B-test innebærer ganske enkelt å teste to eller flere versjoner av en kampanje mot en tilfeldig valgt del av målgruppen for å finne ut hvilken versjon som konverterer best. Testfunksjonen er innebygd i vår Rulemailer-tjeneste, og når den er fullført, skilles den «vinnende» versjonen ut som å ha flest leste meldinger eller den med flest klikk. Da lager du nyhetsbrevet like enkelt som vanlig for å sende det ut.
Åpningsfrekvens og klikk
Viktige faktorer i e-postdrevet kundekommunikasjon, for å være tett og relevant i sin kommunikasjon, er åpningsraten eller antall klikk. Dette er klare verdier for hvilken melding som er mest vellykket hos ens mottaker.
I stedet for å ta sjansen på hvilken emnelinje som får mottakerne til å åpne nyhetsbrevet, kan du teste en rekke forskjellige på en mindre gruppe og la vinnerversjonen gå skarpt ut til gjenværende medlemsliste. Det som gjør A/B-testen så kraftig er at du tester deg selv for det beste resultatet med din egen målgruppe. Ingen tips, råd, undersøkelser eller bransjestatistikk kan sammenlignes med de faktiske svarene som en A/B-test vil gi deg.
Lag en langsiktig plan
Testene dine vil ha størst effekt hvis du setter opp en langsiktig plan og tester fremgangen din bit for bit. Da er det viktig å utnytte resultatene og bruke dem i fremtidige kampanjer for å spare tid og dermed gjøre arbeidet så effektivt som mulig. Når du nettopp har tatt deg tid til å lage et nyhetsbrev, kan det føles overveldende å også begynne å tenke på A/B-testing. For å lette og hjelpe deg i gang har vi derfor listet opp de vanligste faktorene som effektivt kan testes i e-postkampanjer.
Optimaliser kampanjene dine ved å teste følgende:
- Dager i uken – Hvilken dag har best åpningsfrekvens
- Tider – morgen-, dag- eller kveldstid, avhengig av hva som gir best åpningshastighet
- Avsender – Hvilken avsender gir best åpningsrate
- Emnelinjer/Pre-header – Hvilken emnelinje og pre-header som gir best åpningsrate
- Tekster/innhold/farger – Hva påvirker klikkfrekvensen
- Knapper – Hvilken formulering gir best klikkfrekvens
- Tilpasninger – Prøv å veve inn fornavn og personlig innhold (selv i emnelinjen)
- Tilbud – Hvilke tilbud har høyest klikkfrekvens
- Legg ut en plan. Hva bør testes og i hvilken rekkefølge
- Bestem om resultatet skal måles i flest antall åpninger eller klikk
- Test én ting om gangen og gjenta testen for å sikre resultatet
Alle brukere har tilgang til vår A/B-testfunksjon. Som sagt bestemmer du selv antallet som skal inngå i testgruppen, hvor lenge testen skal vare og hva som avgjør vinner, klikk eller åpningsfrekvens. Det tar ikke mer enn noen få sekunder å sette opp. Les også om hvordan du kan forbedre konverteringen med A/B-testing . Lykke til!
Vi hjelper deg gjerne med å starte A/B-testing av nyhetsbrevene dine. Kontakt oss i dag på info@rule.se