Mange markedsførere har en tendens til å blande Millennials og Generation Z i samme markedsføringskompott. Dette er en stor glipp. Det er viktig at bedrifter har ulike strategier og taktikker når det gjelder markedsføring mot de ulike generasjonsgruppene.
Gen Zs kjøpsatferd er markant forskjellig fra Millennials. Begge generasjoner har omfavnet teknologi og er digitalt kunnskapsrike, men deres generelle vaner er unike for deres generasjon. Før du setter opp en Marketing Automation -strategi eller e-postkampanje for å nå din Gen Z-publikum, er det viktig at du forstår generasjonens spesifikke egenskaper. I dette innlegget skal vi gå over hvordan generasjon Z skiller seg fra deres litt eldre Millennial-venner og hvordan du kan fange oppmerksomheten deres.
Generasjon Z vs. Millennials
Til å begynne med, la oss oppklare to ting. Hva kommer etter generasjon Y? Vel, generasjon Z – det er så langt vi har kommet. Men hva er en Millennial og hvem tilhører generasjon Z? Vel, en Millennial er født mellom årene 1981 – 1996, mens generasjon Z er generasjonen etter dem, også kjent som «post-millennials». Gen Z inkluderer personer født fra midten av 1990-tallet til midten av 2000-tallet. De to generasjonene har noen likheter. Begge generasjoner verdsetter produkter og tjenester som forenkler deres liv. Begge setter også pris på selskaper som deler deres verdier. Generasjon Z skiller seg imidlertid fra Millennials når det kommer til flere viktige punkter. Generasjonsekspert Ryan Jenkinks skriver for Inc og fremhever noen av nøkkelegenskapene som skiller de to forskjellige demografiene.
- Generasjon Z er mer realistiske enn optimistiske
- Millennials foretrekker samarbeid mens generasjon Z foretrekker uavhengighet.
- Generasjon Z har ikke opplevd et liv uten smarttelefoner og 40 % verdsetter en fungerende Wi-Fi-tilkobling over et fungerende bad.
- Millennials deler fritt personlig informasjon på nettet, mens generasjon Z er mer forsiktig. Millennials har en tendens til å bytte jobb når jobben føles for monoton, mens generasjon Z har en tendens til å bytte jobb for å få erfaring og erfaringer.
Når generasjon Zs direkte utgifter er 143 milliarder dollar , ville det være absurd for selskaper å ignorere denne viktige demografien. Nedenfor har vi samlet tips du kan ta hensyn til før du begynner å designe din første e-postkampanje.
Hvordan nå generasjon Z og hva liker de?
Behandle generasjon Z som om de er likeverdige.
Bruken av annonseblokkeringsverktøy kjennetegner generasjon Z. De vil rett og slett ikke at du skal selge til dem – de ønsker å være en aktiv del av kjøpsprosessen. Markedsførere bør sette opp sin e-postmarkedsføring på en måte som gjenspeiler dette forholdet. Vær ekte og snakk om bedriften eller produktene på en saklig måte.
Fokuser på verdien av produktet eller tjenesten.
Selv om Gen Z har stor kjøpekraft, er økonomien deres svært begrenset. Sammenlignet med tidligere generasjoner er Gen Z mer nøysomme og forsiktige med pengene sine. Det er viktig at bedrifter fokuserer på å formidle verdien av produktene eller tjenestene i hver e-postkampanje. Hvis lave priser ikke er ditt salgsargument, finn andre verdier å formidle som kan være av interesse for dem.
Fortell oss om hvordan du hjelper kunder – og helst verden.
I denne saken tenker Gen Z mye som Millennials. 50 % av forbrukerne globalt anser seg selv som trosdrevne kjøpere, og tallet mistenkes å være høyere blant Gen Z. Generasjon Z ønsker å vite at merkevarer tar vare på sine ansatte. De vil ikke at hardt opptjente penger skal havne i lommene til høyt betalte ledere – de vil at pengene skal forbedre andres liv.
Bruk e-postkampanjen din til å fortelle historien om hvordan du som selskap hjelper og støtter mennesker over hele verden. Hvordan gjør du en forskjell? Vær imidlertid ærlig om rollen du spiller i disse sakene, men la abonnentene dine vite at selskapet prøver å gjøre en forskjell.
Selv om Gen Z har stor kjøpekraft, er økonomien deres svært begrenset. Sammenlignet med tidligere generasjoner er Gen Z mer nøysomme og forsiktige med pengene sine. Det er viktig at bedrifter fokuserer på å formidle verdien av produktene eller tjenestene i hver e-postkampanje. Hvis lave priser ikke er ditt salgsargument, finn andre verdier å formidle som kan være av interesse for dem.
Alt skal være mobilvennlig og praktisk.
98 % av Gen Z globalt eier en smarttelefon. I Nord-Amerika foretrekker halvparten av generasjonen å bruke smarttelefonen sin til å surfe på Internett (den andre halvparten foretrekker en bærbar PC). I Midtøsten og Asia-Stillehavsregionen er tallet høyere, der 80 % foretrekker å bruke smarttelefonen når de surfer.
Det er avgjørende for merkevarer å sikre at hver e-postkampanje ser bra ut på alle mobile enheter. Halvparten av alle e-poster er allerede åpnet på en mobil enhet, og tallet er trolig høyere med generasjon Z.
Tilpass opplevelsen, men respekter personvernet.
Generelt har forbrukere vokst til å forvente personlig tilpasset innhold. Det er ingen hemmelighet at selskaper samler inn data fra nettlesere og nettadferd. Det er nettopp derfor forbrukere i ulike aldersgrupper tar for gitt at bedrifter har evnen til å levere relevant innhold. 42 % irriterer seg til og med på selskaper som ikke leverer dette.
Hvis du ikke leverer innhold i e-postmarkedsføringen din som er relatert til den aktuelle mottakeren, hvorfor skulle de bry seg om innholdet?
Gen Z er mye mer restriktive sammenlignet med Millennials når det gjelder å dele informasjon på nettet. Dette må respekteres av markedsførere hvis de ønsker å bygge et forhold til denne generasjonen. Vær ærlig og åpen om hva slags data du samler inn og hvordan du samler inn dem.
Kom rett på sak.
Gen Z er opptatt. Hvis du vil skille deg ut og fange oppmerksomheten deres, må du være kortfattet og komme rett på sak. Ikke gå forbi poenget ved å legge til unødvendig kopi eller bruke vanskelige å tolke emnelinjer. Hvis emnelinjen og preheader-teksten er avgrenset, er det mer sannsynlig at de åpner e-posten din.
Å oppsummere
Generasjon Z er unik. For å lykkes i din digitale kommunikasjon med denne generasjonen, må du sette pris på og tilpasse deg generasjonens verdier og adferd. Denne generasjonen, mer enn noen annen, ønsker ikke å føle seg som et salgsargument. Med en realistisk snarere enn optimistisk tilnærming basert på gjensidig respekt, vil du nå langt med denne generasjonen.