Rule skal gjøre digital informasjon mer tilgjengelig for personer med nedsatt funksjonsevne.
I I desember 2013 ble Rule kåret til en av 14 vinnere i Post- og telestyrets konkurranse «Innovasjon for alle» og akkurat nå jobbes det med prosjektet på fulltid. Formålet med prosjektet er å bedre vilkårene for at personer med nedsatt funksjonsevne skal kunne få tilgang til digital informasjon på datamaskiner, nettbrett og mobiltelefoner.
I dag er det ikke noe tydelig fokus på å møte behovene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. Vi tror at vår plattform vil føre til at kommunikasjon skapes med et helhetlig syn på alle individer, slik at ingen blir marginalisert, sier Elias Hemmilä som er kommunikatør i Rule Communication
Rule Communication skal utvikle en fullt implementert teknisk kommunikasjonsplattform med fokus på individualisering og tilgjengelighet. Prosjektet har som mål å gi økte muligheter for personer med nedsatt funksjonsevne til å ta del i informasjon som overføres digitalt. Informasjon skal kunne sendes til mottakers kanaler basert på deres individuelle preferanser og plattformen skal møte individuelle behov som lesbarhet/hørbarhet og forståelse av informasjon.
Målet er også å øke produsentenes bevissthet om reduksjoner slik at de kan forberede og tilpasse innholdet sitt. Ved å gi produsentene et effektivt verktøy for å gjøre informasjonen sin bedre tilgjengelig, kan de utvide kommunikasjonsarbeidet slik at informasjonen blir tilrettelagt for alle målgrupper. I dag er Rule det eneste selskapet på markedet som har til hensikt å møte behovene til personer med nedsatt funksjonsevne når det gjelder digital kommunikasjon via nyhetsbrev.
I dag sendes store mengder informasjon uten hensyn til funksjonshemmede, så prosjektet er egentlig rett i tide – det trengs bedre kunnskap og forskning på temaet , avslutter Simon Österman, som jobber med prosjektet.