Avmelder utsendelser, hva skyldes de egentlig? Vi får mange spørsmål fra kunder som synes antallet avmeldinger på deres utsendelser er for mange og de lurer på hvorfor abonnenter meldte seg ut. Svaret er at årsakene kan være mange. Det er noen ting du kan gjøre teknisk i vår plattform for å redusere antallet avmeldinger, og så er det også tips og råd å følge for å forhindre avmeldinger. De kommer hit:
Segmenter kontaktlisten din
Vi starter med det viktigste av alt. Du må segmentere kundene dine. Med det må du skille dem og dele dem inn i forskjellige segmenter, basert på deres interesser og tilhørighet. Du kan segmentere kundene dine på stort sett hva som helst, deres siste kjøp, hvilken by de bor i, hvor mye de vanligvis handler for og så videre. Basert på denne innsikten kan du deretter plassere dem i forskjellige tagger og filtre i Rule .
Ved å bruke funksjonen til segmentering i Rule sørger du for at rett person er en del av rett kundesegment, og basert på det kan du rette riktig kommunikasjon til kundene dine. På denne måten unngår du at kundene får tilsendt ting som de er totalt uinteresserte i og dermed hindrer dem i å avregistrere seg.
Preferanser i e-post - la kunden bestemme selv
For å få mest mulig engasjement i kommunikasjonen din, må det du kommuniserer være utrolig nøyaktig og relevant for mottakeren. Med funksjonen e-postpreferanser du lar kunden selv velge hvilken type kommunikasjon han ønsker å motta fra deg ved å klikke i ulike kategorier. De kan da velge at de kun ønsker å motta kommunikasjon som handler om for eksempel mat og reiser. Ved å la kunden selv bestemme hvilken type kommunikasjon de ønsker å motta fra deg, vil både engasjementet deres øke og også sjansen for at de blir værende som abonnent hos deg.
A/B-test utsendelsene dine
Hva som avgjør om kommunikasjonen din interesserer mottakeren eller ikke, kan være svært ømfintlig. Kanskje tekstinnholdet ditt er bra, men bildene dine er altfor enkle. Det er vanskelig å vite nøyaktig hva som gjør at en utsendelse går hjem til mottakerne den ene gangen og den neste kanskje ikke i det hele tatt. Å benytte seg av A/B-testing er en utmerket måte å både måle og evaluere kampanjearbeidet på. Før du lager utsendelsen din, kan du prøve å variere tittelen på den, bildene, strukturen eller hvorfor ikke hvilken kanal du sender den gjennom. Ved hjelp av A/B-testing kan du raskt finne ut hvilket innhold som mottas best av dine mottakere og hvordan du dermed reduserer risikoen for avmeldinger.
Ingen risiko for avmeldinger med hyperpersonalisering
Det viktigste når det kommer til digital kommunikasjon er at budskapet ditt er relevant for mottakeren. Utsendelser som ikke inneholder noen relevans fører raskt til avmeldinger. En kjent feil som mange e-handlere gjør, er at de sender ut postbomber med meldinger som ikke samsvarer med mottakerens preferanser i det hele tatt. Da vi tidlig så dette problemet hos mange av våre kunder, begynte vi å bygge en løsning for dette.
I fjor lanserte vi vårt tillegg til Rule plattformen, Journey Builder. Der kan du enkelt bygge sammenkoblede kommunikasjonssløyfer der utsendelsene er dynamiske og basert på dataene du har om kundene dine. På den måten kan du bruke hyper-personalisering i kommunikasjonen din og send relevante markedsføringsmeldinger til abonnentene dine, noe som øker sjansen for konvertering på utsendelsene dine via Rule og samlet ROI på din digitale kommunikasjon.
Ikke videresend utsendelser direkte fra innboksen din
Vi ser at mange av våre kunder som lager og sender utsendelser også videresender dem direkte fra innboksen. Når du videresender en utsendelse fra din egen innboks, kan alle som mottar den fra deg melde seg av utsendelsen, da avmeldingslenken i utsendelsen er unik. Hvis du vil videresende utsendelsen uten å risikere at noen melder seg av ved et uhell, kan du gjøre det på to måter. Enten kan du fjerne avmeldingslenken fra utsendelsen før du videresender den, eller du kan klikke på øyet inne i kampanjer i Rule og hente lenken derfra. På denne måten slipper du å bli avregistrert fra fremtidige utsendelser.
Avmeldinger kan forhindres
Det er ikke alltid mulig å si hva som fører til at en kunde velger å melde seg av et nyhetsbrev. Årsaken kan også være så enkel som at mottakeren ikke lenger er interessert i kommunikasjonen din fordi de for eksempel gjorde et engangskjøp hos deg. Men sikrer du deg at du har gjort disse tingene som vi nevner her ovenfor, slik at du kan forhindre ytterligere avregistreringer. Vil du ha enda flere tips? Les også innlegget hvordan håndtere økende avmeldinger .