Døgnet rundt konkurrerer tusenvis av meldinger om oppmerksomheten vår i en konstant digital støy som gjør det stadig vanskeligere å trenge gjennom. Det er ikke rart at bedrifter leter etter nye måter å nå ut på og bli mer relevante i sin kundekommunikasjon. I mer enn 20 år har e-post og SMS vært standarden for direkte kommunikasjon, inntil nå. En ny utfordrer har entret scenen: RCS (Rich Communication Services) – også kjent som SMS 2.0.
"En one-stop shop"
Med RCS-meldinger kan bedrifter ta kundedialogen til neste nivå. Tenk bilder, videoer, lydklipp, lenker, bestillingsknapper, interaktive svaralternativer, produktkaruseller, QR- og strekkoder, kartintegrasjoner og smarte chatboter – alt i én melding, uten at brukeren trenger å forlate meldingsappen.
Det åpner for mange spennende muligheter, og hele den berømte kundereisen – fra markedsføring, til kjøp og kundeservice – kan håndteres i én meldingsapp. RCS-meldinger blir en komplett tjenestekanal, en one-stop-shop som gjør det enklere for alle.
Du kan for eksempel bestille hotell, betale, sjekke inn og få et digitalt kart til hotellet rett inn i meldingsappen. Samtidig kan du også chatte med hotellet, se bilder av restaurantmenyen og bestille en sen middag til hotellrommet ditt.
Vinoteks suksess: 7 av 10 kunder engasjerte seg i kampanjen
Et av selskapene som tidlig testet RCS-kanalen i Sverige, er Vinoteket, en av landets ledende vinbutikker på nett. Ved å analysere kundenes tidligere atferd skapte de persontilpasset kommunikasjon basert på treffsikkerhet og relevans.
I den siste RCS-kampanjen som Vinoteket sendte ut via Rule, fikk Vinotekets kunder som tidligere hadde kjøpt en bestemt vinsort, en RCS-melding om at en ny årgang nå var tilgjengelig. Utsendelsen inneholdt også interaktive elementer som et fint bilde av flasken, tydelige cta-knapper for kjøp og til og med forslag til matoppskrifter som passet til vinen. Utsendelsen fikk en åpningsrate på 69 %. Det betyr at 7 av 10 kunder åpnet og interagerte med innholdet – et tall det er vanskelig å matche i andre digitale kanaler.
«Det er tydelig at kundene setter pris på mer dynamisk, visuelt tiltalende og personlig tilpasset kommunikasjon. Med RCS kan vi ikke bare nå ut med budskapet vårt, men også skape en mer engasjerende opplevelse direkte på mobilen.»
– Andrea Hyttnäs, CMO i Vinoteket
RCS - En ny standard på vei?
Teknologien er fortsatt i en ekspansjonsfase, og vi venter på den etterlengtede støtten fra iOS 18 i iPhone. Men de selskapene som allerede har begynt å bruke RCS, ser tydelige resultater.
For mange er det ikke lenger et spørsmål om de vil begynne å bruke RCS, men når. Potensialet er enormt, og mye tyder på at RCS kan bli den nye standarden for mobil bedriftskommunikasjon.
Et tall som skiller seg ut, er at 9 av 10 RCS-meldinger åpnes innen 15 minutter, og at folk interagerer med innholdet i opptil 45 sekunder.
Kombinasjonen av høye åpningsrater, visuelt tiltalende innhold og sømløs interaksjon er vanskelig å slå, og RCS-teknologien vil endre måten bedrifter møter kundene sine på der de allerede er – på mobilen.