fbpx

RCS-teknologi: SMS 2.0 revolusjonerer kundekommunikasjonen

Døgnet rundt konkurrerer tusenvis av meldinger om oppmerksomheten vår i en konstant digital støy som gjør det stadig vanskeligere å trenge gjennom. Det er ikke rart at bedrifter leter etter nye måter å nå ut på og bli mer relevante i sin kundekommunikasjon. I mer enn 20 år har e-post og SMS vært standarden for direkte kommunikasjon, inntil nå. En ny utfordrer har entret scenen: RCS (Rich Communication Services) – også kjent som SMS 2.0.

"En one-stop shop"

Med RCS-meldinger kan bedrifter ta kundedialogen til neste nivå. Tenk bilder, videoer, lydklipp, lenker, bestillingsknapper, interaktive svaralternativer, produktkaruseller, QR- og strekkoder, kartintegrasjoner og smarte chatboter – alt i én melding, uten at brukeren trenger å forlate meldingsappen.

Det åpner for mange spennende muligheter, og hele den berømte kundereisen – fra markedsføring, til kjøp og kundeservice – kan håndteres i én meldingsapp. RCS-meldinger blir en komplett tjenestekanal, en one-stop-shop som gjør det enklere for alle.

Du kan for eksempel bestille hotell, betale, sjekke inn og få et digitalt kart til hotellet rett inn i meldingsappen. Samtidig kan du også chatte med hotellet, se bilder av restaurantmenyen og bestille en sen middag til hotellrommet ditt.

Vinoteks suksess: 7 av 10 kunder engasjerte seg i kampanjen

Et av selskapene som tidlig testet RCS-kanalen i Sverige, er Vinoteket, en av landets ledende vinbutikker på nett. Ved å analysere kundenes tidligere atferd skapte de persontilpasset kommunikasjon basert på treffsikkerhet og relevans.

I den siste RCS-kampanjen som Vinoteket sendte ut via Rule, fikk Vinotekets kunder som tidligere hadde kjøpt en bestemt vinsort, en RCS-melding om at en ny årgang nå var tilgjengelig. Utsendelsen inneholdt også interaktive elementer som et fint bilde av flasken, tydelige cta-knapper for kjøp og til og med forslag til matoppskrifter som passet til vinen. Utsendelsen fikk en åpningsrate på 69 %. Det betyr at 7 av 10 kunder åpnet og interagerte med innholdet – et tall det er vanskelig å matche i andre digitale kanaler.

«Det er tydelig at kundene setter pris på mer dynamisk, visuelt tiltalende og personlig tilpasset kommunikasjon. Med RCS kan vi ikke bare nå ut med budskapet vårt, men også skape en mer engasjerende opplevelse direkte på mobilen.»

– Andrea Hyttnäs, CMO i Vinoteket

RCS - En ny standard på vei?

Teknologien er fortsatt i en ekspansjonsfase, og vi venter på den etterlengtede støtten fra iOS 18 i iPhone. Men de selskapene som allerede har begynt å bruke RCS, ser tydelige resultater.
For mange er det ikke lenger et spørsmål om de vil begynne å bruke RCS, men når. Potensialet er enormt, og mye tyder på at RCS kan bli den nye standarden for mobil bedriftskommunikasjon.
Et tall som skiller seg ut, er at 9 av 10 RCS-meldinger åpnes innen 15 minutter, og at folk interagerer med innholdet i opptil 45 sekunder.

Kombinasjonen av høye åpningsrater, visuelt tiltalende innhold og sømløs interaksjon er vanskelig å slå, og RCS-teknologien vil endre måten bedrifter møter kundene sine på der de allerede er – på mobilen.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
seo i email

Hvordan jobbe med SEO for e-post – Avansert optimalisering og hva du bør og ikke bør gjøre

SEO (søkemotoroptimalisering) er ikke bare for nettsider og Google, det er faktisk også en del av e-postmarkedsføring. En strategisk optimalisert e-postkampanje kan forbedre leveringsevnen, øke ...
Read More
signup-sida

Skapa den perfekta registreringssidan för ditt nyhetsbrev

En registreringssida är mer än bara ett formulär, det är en chans att göra ett första intryck som konverterar besökare till prenumeranter. Ett förstklassigt första ...
Read More
Social proof

Hva er sosialt bevis, og hvordan kan du bruke det i markedsføringen din?

Når vi daglig bombarderes med valgmuligheter, spiller sosiale bevis en avgjørende rolle når det gjelder å bygge tillit og påvirke beslutninger. Men hva er egentlig ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .