Hadde det ikke vært fint å bare ta det med ro og la markedsføringen håndteres automatisk – løsningen er Marketing Automation ! Vi har nok alle opplevd arbeidsdager som var stappfulle av møter og en huskeliste som bare ser ut til å vokse. Du må fullføre oppgaver som å sende ut e-postkampanjer til hot leads mens du skriver ferske, spennende blogginnlegg. Dager som disse kan det føles som om du må klone deg selv og at du ikke får gjort noe..
Vi ser etter en automatisk løsning
Det er i tider som disse man vanligvis spør seg om det ikke finnes en løsning som kan gjøre en del av jobben automatisk, samtidig som markedsføring og kommunikasjon blir mer effektiv?
Det vi ser etter er ikke en robot som ser ut som den nettopp har kommet fra Cyberland. Nei, det vi er ute etter – er rett og slett et Marketing Automation-verktøy.
Hvordan vet du om Marketing Automation er den rette medisinen?
Og hva er egentlig Marketing Automation ? For virkelig å være overbevist om at automatisert markedsføring er løsningen du trenger, kan du ta en rask test for å finne ut hvordan din organisasjon kan dra nytte av en smart løsning som denne.
Begynn med å svare så ærlig som mulig på følgende spørsmål:
- Kan du identifisere, spore og adressere individuelle kunder online?
- Har du tilgang til en liste over kunder der du kan prioritere dem etter styrke og sannsynlighet for at de vil gjøre nye kjøp?
- Filtrerer du potensielle kunder etter engasjement og interesse?
- Hvem kan bestemme hvor mye hver av markedsføringskampanjene dine bidrar med?
- Kan du håndtere alle disse fire punktene uten å rive ut håret hver gang du prøver å gjøre dem?
Hvis du ikke har grep om punktene ovenfor og ikke kan implementere dem på en enkel og smidig måte, så har du et stort behov for fungerende markedsautomatisering.
Like viktig for markedsførere som for salgsavdelingen
Første ting først : Det er mange myter om Marketing Automation som må avlives en gang for alle. For det første er det ikke et verktøy som sender ut spam eller erstatter markedsføringsteamet ditt. En markedsautomatiseringsplattform gir ditt team bedre forutsetninger i arbeidet ditt ved å gjøre det mer effektivt. Marketing Automation tenker ikke opp en kampanje for deg, men teknologien lar deg skalere opp markedsføringsaktivitetene dine på en bærekraftig måte.
For det andre: Marketing Automation er ikke bare e-post; den dekker alle kanaler, fra sosiale medier til direktesending. Imidlertid er e-post en oh-så-signifikant del av MA. Ikke minst i samarbeid med SMS sending og mulighet for byggautomatiseringsflyt. Og det er her Rule utmerker seg!
En stor misforståelse om markedsføringsautomatisering er at det kun er for markedsføringsteamet. Ja, selvfølgelig vil de bruke programvaren, men den har også store fordeler for salgsavdelingen din: med Marketing Automation som støtte vil også arbeidet til selgerne bli enklere og mer effektivt.
Bruk kundedata på en relevant måte i din markedsføring
I motsetning til automatisering av produksjonsprosesser, gjør ikke et automasjonssystem som Rule tilbyr jobben din irrelevant. Det vil bare gjøre deg mer effektiv. Det vil frigjøre store deler av tiden din, uten at det går på bekostning av ektheten til innholdet du produserer. Og det hjelper deg å nå dine mål raskere.
Grunnlaget for å bruke Rule riktig er at kundedataene er relevante. Dette for å unngå å sende feil eller uønskede meldinger til feil personer. Misbruk av irrelevante data kan føre deg til:
- Å kaste bort din verdifulle tid, penger og markedsføring på noen som kanskje ikke er interessert i det du deler
- Risikerer å brenne listen din (dvs. irritere kontaktene dine og få dem til å hoppe av skipet, slik at du ikke har noen mulighet til å markedsføre dem i fremtiden)
Arbeidsflyt med Marketing Automation
Gjennom riktig bruk av Rule kan du imidlertid pleie potensielle kunder og levere målrettede, personlige meldinger som bryter gjennom deres spesifikke barrierer for handling. Slik kan en grunnleggende arbeidsflyt for automatisert melding se ut:
Første trinn : Du sender en melding med et tilbud til en målrettet tag (kontaktliste) i Rule
Andre trinn: Du sender en takkemelding til alle som har åpnet tilbudet (melding)
Tredje trinn: Et par dager senere sender du en oppfølgingsmelding til listen over personer som opptrådte positivt på tilbudet og presenterer en oppfølging
Fjerde trinn: Når en av kontaktene dine har handlet, vil salgsteamet ditt motta et varsel for å kunne følge opp interessen (disse personene er nå mye mer kvalifisert enn før og er sannsynligvis lenger på vei i beslutningsprosessen enn de var før Trinn 1)
Ta deg tid til å tenke over situasjonen. Hvis du var den som fikk feeden ovenfor. Foretrekker du ikke å motta personlige meldinger? Noe som føles skreddersydd for deg basert på hvordan du samhandler med avsenderen. Det gjør det mye mer sannsynlig at du stoler på det selskapet. Og til slutt, gjør deg til en mer sannsynlig kunde.
Kom i gang med Rule i dag, helt gratis i ubegrenset tid.