Oppnå ønskede resultater for Marketing Automation
Mer enn 75 % av bedriftene bruker nå Marketing Automation- verktøy. Dette er en av grunnene til at Marketing Automation-bransjen forventes å vokse jevnt de neste årene. Det er spådd at Marketing Automation-teknologien vil nærme seg over 25 milliarder dollar innen 2023 . Det er tydelig at flere og flere bedrifter begynner å utforske fordelene knyttet til Marketing Automation når det kommer til å skape omnikanal kundeopplevelser. Mange bedrifter bruker imidlertid ikke verktøyet fullt ut til sin fordel. Vi lister opp vanlige Marketing Automation-feil for å hjelpe deg med å oppnå ønskede resultater.
1. Ingen klar plan i sikte
Uten en klar strategi på plass, er det stor sjanse for at Marketing Automation-innsatsen faller flatt. En gjennomtenkt plan er grunnlaget for suksess i automatisert markedsføring. Det første trinnet er å sette mål og mål for Marketing Automation-kampanjene dine. Sørg for at automatiseringsplanen din går hånd i hånd med resten av innholdsstrategien din. Før du begynner å kartlegge kundereisen og sende automatisert kommunikasjon, sørg for at du har innhold av høy kvalitet å jobbe med og en solid strategi for å tiltrekke, pleie og vinne tilbake kunder og abonnenter.
2. Du kjenner ikke kundene dine
For å kunne drive en suksessrik virksomhet er et grunnleggende krav å ha tilbakevendende kunder. Hvis du ikke forstår kundene dine og deres behov, vil det å prøve å utvide virksomheten være en stor kamp i oppoverbakke. Du kan sende massevis av e-poster, tekstmeldinger og andre meldinger, men hvis du ikke når rett mottaker, med riktig innhold, er innsatsen bortkastet. Du må kjenne hovedkundene dine, nå dem og møte deres behov. For å lykkes med din Marketing Automation omnikanalstrategi, må innholdet på nettsiden, sosiale medier og andre kanaler samhandle med de automatiserte Marketing Automation-meldingene.
3. Du sender unødvendig kommunikasjon
Å sende dårlig gjennomtenkte generiske e-poster til alle på mottakerlisten din kan i noen tilfeller gjøre mer skade enn nytte og kan føre til et høyt antall avmeldinger. Når det kommer til e-post, er det kvalitet fremfor kvantitet som teller. Det er mer verdifullt når det kommer til Marketing Automation-konvertering å ha færre mottakere med et høyere engasjement enn en database full av mottakere som ikke viser noe engasjement i kommunikasjonen som mottas. En vanlig feil og misforståelse når det kommer til Marketing Automation er at bedrifter bombarderer alle sine mottakere og kunder med informasjon som kun er relevant for en håndfull. Ved å bruke den ekstra tiden på å lage ferskt og strategisk planlagt innhold som appellerer til et spesifikt segment, vil du oppnå bedre resultater med din Marketing Automation.
4. Du begrenser antall datapunkter
Kundedata er kjerneverdien til Marketing Automation. Når det gjelder data, er en vanlig feil at selskaper ikke klarer å sammenligne informasjonen som samles inn fra ulike datapunkter. Dette kan føre til ufullstendig eller feil kundeinnsikt. Du kan anta at du kan forutsi de besøkendes neste trinn bare basert på nettlesingsdata, men aktivitetsdata basert på for eksempel e-postsending og bestillingsdata kan vise et annet synspunkt. Ved å analysere e-postatferd sammen med nettlesing og bestillingsdata, kan du knytte sammen informasjon fra forskjellige kilder og bestemme den beste måten å kommunisere med forskjellige mottakere. Samle inn viktige data fra de ulike kildene og bruk dem til å forstå kunden bedre. Det vil hjelpe deg å øke din Marketing Automation-konvertering.
5. Du har gått glipp av viktige integreringsmuligheter
Det finnes måter å utnytte Marketing Automations fulle potensial på og dra nytte av alle mulighetene som avansert teknologi gir. Virkelig vellykket Marketing Automation er ikke mulig uten at verktøyet blir assistert av data fra andre systemer. Ved å sørge for at alle bedriftens relevante systemer snakker sammen, kan du effektivisere arbeidet ditt. En vanlig feil er å bruke unødvendig tid på manuelle prosesser som kan automatiseres. Ved å utnytte alle integreringsmulighetene med din Marketing Automation-plattform frigjør du tid, og kan fokusere mer på strategi og innhold.
Å oppsummere:
Målet med Marketing Automation er å gjøre jobben din med å tiltrekke, pleie og vinne tilbake kunder litt enklere. Hvis du ikke ser resultatene du håpet på, kan det være at du gjør noen av Marketing Automation-feilene nevnt ovenfor. Da er det på tide å ta et skritt tilbake og evaluere den nåværende digitale markedsføringsstrategien som helhet.
Utvid kunnskapen din innen digital markedsføring og les også de vanligste feilene i e-postdesign og hvordan du unngår dem . Hvis du trenger hjelp til å ta din nåværende strategi til neste nivå, eller hjelp til hvordan du kan nå fastsatte mål, er det en hel haug med Marketing Automation-entusiaster her til tjeneste, klare til å snakke med deg. Kontakt oss!
Har du ennå ikke en Rule konto og ønsker å komme i gang med digital kommunikasjon? Kom i gang med Rule i dag, helt gratis i ubegrenset tid.