fbpx

Gap 4: Google begrenser tredjeparts informasjonskapsler: Hvordan du kan dra nytte av den tapende partens data

De siste nyhetene for å ryste opp bransjen er Chromes oppdatering for å begrense bruken av tredjeparts informasjonskapsler. Så hva betyr dette? Vel, med denne endringen er det et perfekt tidspunkt å reflektere over et grunnleggende prinsipp: viktigheten av å samle inn førstepartsdata. For siden tredjeparts informasjonskapsler muligens er på vei mot en ubønnhørlig nedgang, er det førstepartsdata som vil lede veien videre for de som ønsker å bygge en bærekraftig og kundefokusert markedsføringsstrategi. Vi skal fortelle deg hvorfor, følg med!

Hva er tredjeparts informasjonskapsler?

En tredjeparts informasjonskapsel er en type informasjonskapsel opprettet av et annet domene seg fra nettsiden brukeren besøker. Når en bruker besøker et bestemt nettsted (førstepart), kan andre selskaper (tredjepart) plassere sine egne informasjonskapsler på denne brukerens enhet. Disse informasjonskapslene brukes for det meste til sporing og datainnsamling på tvers av forskjellige nettsteder. Tredjeparts informasjonskapsler gjør det mulig for annonsører å samle inn informasjon om brukeratferd og interesser, som deretter brukes til målrettet annonsering og opprettelse av brukerprofiler.

Et konkret eksempel kan være et hotellbestillingsselskap som bruker tredjeparts informasjonskapsler for å spore brukernes atferd på ulike reisenettsider, og muliggjøre skreddersydde tilbud og pakker basert på brukernes tidligere søk og bestillinger.

Hva kommer til å skje?

Tilbaketrekking av tredjeparts informasjonskapsler:

Google planlegger å fase ut tredjeparts informasjonskapsler i sin Chrome-nettleser. Googles trekk er en del av et bredere bransjeomfattende skifte mot forbedret brukerpersonvern og databeskyttelse. Med denne utfasingen får brukerne mer kontroll over dataene sine og spores ikke lenger på tvers av forskjellige nettsteder. Det vil selvsagt være forskjell for brukerne også, da det blir vanskeligere for bedriftene å målrette personannonser mot dem. Nedenfor vil vi gå gjennom hvilke handlinger Google vil ta, og også hva du som selskap kan starte med akkurat nå for å fortsette å gi dine kunder og potensielle kunder relevant kommunikasjon:

Introduksjon av personvernvennlige alternativer:

For å erstatte tredjeparts informasjonskapsler, utvikler Google Privacy Sandbox, et sett med personvernfokuserte teknologier designet for å muliggjøre personlig tilpasset annonsering uten å kompromittere brukernes personvern

Disse initiativene er fortsatt under utvikling, og det kan bli endringer i fremtiden. Så følg bransjeutviklingen og oppdateringene fra Google for de siste detaljene om hvordan Privacy Sandbox vil påvirke det digitale annonselandskapet.

google thirdpsrty cookie

Hva vil skje i nær fremtid?

Nylig skrev Google at det første steget i utfasingen er at de innfører «Sporingsbeskyttelse» i januar. Det betyr at en liten del av Chormes brukere vil bli tilfeldig valgt ut for å kunne ta valget om å surfe privat allerede i januar. Og dermed vil disse brukerne kunne surfe uten tredjeparts informasjonskapsler. Dette betyr at du må begynne å se gjennom hvordan du bruker dataene dine allerede nå, mer om det lenger ned i innlegget.

Hva betyr dette for markedsførere?

Siden bruken av tredjeparts informasjonskapsler og sporing på tvers av kanaler er begrenset, har det ført til at markedsførere og annonsører ser etter alternative måter å samle inn data og målrette annonser mot relevante målgrupper.

Deretter på sin side er selskaper pålagt å finne teknikker for å kompensere for begrensningene til tredjeparts informasjonskapsler. Slike teknikker kan for eksempel være å begynne å bruke førstepartsdata, GDPR-kompatible metoder og samarbeid mellom selskaper hvor man vil kunne kjøpe annonsering fra store aktører for å annonsere på deres plattformer. Det er et nytt fenomen som også kalles Retail medienettverk.

For oss er dette selvsagt ekstra gøy å fortelle, da Rule er en plattform som er fullt tilpasset for å jobbe med førstepartsdata, men du visste sikkert allerede at *wink*. Nedenfor vil vi fortelle deg litt om førstepartsdata og gi eksempler på hvordan du kan samle inn det.

Hva er førstepartsdata?

Førstepartsdata, ofte definert som data som samles inn av og eies av bedriften selv (deg som bedrift), har lenge vært ansett som en gullgruve for markedsførere. Det er den mest autentiske og pålitelige formen for data som gir innsikt direkte fra kundene selv. Du har derfor full kontroll over hvilke data du har tilgang til, hvordan du samler inn dem og hvordan du velger å bruke dem. Med den økende bekymringen rundt spørsmålet om personvern og bruk av data, blir førstepartsdata enda mer verdifulle og pålitelige når kunden har gitt deg samtykke til å håndtere dataene deres. Ikke overbevist ennå? Her er noen flere grunner til at det er så viktig:

  • Med førstepartsdata kan bedrifter være sikre på at de har tilgang til ekte og autentisk informasjon direkte fra sine egne kunder. Dette eliminerer risikoen for å stole på tredjepartskilder som kan være upålitelige eller unøyaktige.
  • Førstepartsdata muliggjør en dypere forståelse av kundenes behov, preferanser og atferd. Ved å samle inn disse dataene kan bedrifter skreddersy sine kampanjer og tilbud for å skape en mer meningsfull og personlig kundeopplevelse.
  • Med førstepartsdata kan du analysere brukeratferd og preferanser på din egen nettside og deretter lage mer nøyaktige og tilpassede brukerprofiler.
förstapartsdata i Rule

Førstepartsdata og GDPR i harmoni

Førstepartsdata og GDPR er nært beslektet i forbindelse med personvern og databeskyttelse.

General Data Protection Regulation (GDPR) er en viktig del av dette økosystemet og regulerer innsamling og bruk av personopplysninger. Førstepartsdata kan brukes forutsatt at selskapene overholder GDPR-bestemmelsene, inkludert å informere brukere om hvordan dataene deres brukes og respektere deres databeskyttelsesrettigheter. Hvis du vil lese mer om hvordan Rule fungerer med GDPR, kan du gjøre det her.

Førstepartsdata, derimot, refererer til data som er samlet inn direkte fra brukere av en nettside eller plattform. Dette kan omfatte informasjon som f.eks brukeren har frivillig delt , slik som navn, e-postadresse og preferanser, samt data samlet inn gjennom brukerens interaksjoner på nettstedet, som klikk, kjøp eller visninger.

Så, i sammenheng med GDPR, er førstepartsdata verdifulle, siden det er den typen data som kan samles inn og behandles forutsatt at visse krav oppfylles. Disse kravene inkluderer å informere brukere om hvordan dataene deres samles inn og brukes, sikre at data bare brukes til formålet de ble informert for, og respektere brukerens rettigheter i henhold til GDPR, for eksempel retten til å få tilgang til dataene deres og retten til å bli glemt.

Eksempler på hvordan man samler inn førstepartsdata med kundens samtykke

Å bruke Rule som en kommunikasjonsplattform er den beste måten å samle inn og administrere dataene dine på. Men for å samle inn data anbefaler vi vanligvis følgende:

  • Konkurranser og rabattkoder: Du kan med fordel arrangere konkurranser som oppfordrer dine følgere til å melde seg på for eksempel nyhetsbrevet ditt og gi sitt samtykke.
  • Brukerundersøkelser og tilbakemeldinger: Et annet hett tips er å gjennomføre undersøkelser, tilbakemeldingsskjemaer og brukerundersøkelser, på denne måten kan du samle inn førstepartsdata om brukerpreferanser, meninger og synspunkter om ditt produkt, tjeneste eller nettsted.
  • Informasjonskapsler og sporingsteknologi: Utnytt førsteparts informasjonskapsler og samle inn data om brukeratferd på ditt eget nettsted. Det kan inkludere informasjon om pålogging, språkpreferanser, handlekurv, innhold og andre aktiviteter som er spesifikke for brukerens interaksjon med nettstedet ditt.
cookies

Hva kan gjøres med Rule :

  • Skreddersydde opplevelser og nøyaktig kommunikasjon: Med tilgang til førstepartsdata får du et mer oversiktlig bilde av dine kunder, deres preferanser, og kan dermed gjøre en enda mer detaljert segmentering . For så å kunne personalisere og sende skreddersydde meldinger til hver enkelt kunde!
  • Minimer virkningen av begrensninger for informasjonskapsler: Når du har en stor mengde førstepartsdata, kan du kompensere for noe tapt sporingsinformasjon som kan ha kommet fra tredjeparts informasjonskapsler. På denne måten kan du fortsette å ta informerte beslutninger i kommunikasjonen.
  • Automatiser markedsføringen din og bygg sterke kunderelasjoner: Bruk førstepartsdata og Rules Marketing Automation- verktøy for å automatisere kommunikasjonen din, for eksempel velkomstmeldinger, påminnelser om forlatt handlevogn, bursdagsvarsler og mer.
  • Med Rule kan du samle inn og administrere alle dataene dine og bruke den til å skape kundelojalitet og utvide kundeklubben. Du kan for eksempel bruke dataene til å sende strategisk winback kommunikasjon eller tilbake på lager post når et produkt er tilbake på lager. Mulighetene med Rule er uendelige så lenge du har de riktige dataene.
  • Bruk tilpassede målgrupper: Bruk dataene du har samlet inn og engasjer kundene dine i flere kanaler som på Google og Facebook. Dette gjøres enkelt via våre forbindelser til Google, Facebook Audience og TikTok.

Reisen begynner med Rule

I det digitale landskapet i stadig endring er det viktig å sørge for at man er i forkant, og hvordan gjør man det? Ja, med Rule . I motsetning til mange av våre konkurrenter, med Rule er du ikke begrenset til kun bestillingsdata eller personopplysninger, men med Rule kan du lagre ubegrenset med data og datapunkter gratis! Noe som betyr at du kan skreddersy kommunikasjonen på et helt annet nivå.. Mulighetene med Rule er med andre ord uendelige – så lenge du har riktig data. Som vi pleier å si, bare himmelen er grensen!

Ikke kommet i gang med Rule ennå? Så gjør det i dag, start en gratis konto her!

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
bekräftelsemail

Opprett og skriv bekreftelses-e-poster for nyhetsbrevene dine

En bekreftelses-e-post er en viktig del av kommunikasjonsstrategien din som styrker forholdet til kundene dine. Her ser vi på hva bekreftelses-e-poster er, hvorfor de er ...
Read More
NKI undersökning

CSI – Kundetilfredshetsindeks

For å bygge opp en sterk og lojal kundebase må bedrifter forstå kundenes opplevelser og behov. Det er her kundetilfredshetsindeksen (CSI) er et uvurderlig verktøy. ...
Read More
black friday trender

Black Friday 2024: De hotteste trendene og 8 tips for å maksimere salget ditt med Rule

Black Friday er årets største salgsperiode, og med de nyeste trendene innen digital markedsføring finnes det mange måter å maksimere effekten av kampanjene dine på. ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .