Emoji-bilder, vi vet hvordan de ser ut, og vi har nok alle brukt en i en melding på et tidspunkt. Faktum er at emojier har blitt en stor del av hverdagsspråket på nett, da emoji-bilder kan formidle budskap og følelser som ikke gjennomsyrer på samme måte skriftlig. Det sies vanligvis at det er en kunst å kunne sette ord på følelser, men nå trengs det ikke lenger. Si det med en emoji!
Hva er emoji-bilder
Emoji-bilder eller «en emoji» som det kalles, er et lite ikon eller digitalt bilde, som brukes i ulike sammenhenger for å uttrykke og/eller utfylle en form for følelse eller idé. Selve begrepet emoji kommer fra det japanske «e Image + moji» (bokstav og/eller tegn). Emojis har i dag nesten helt overtatt det vi tidligere kalte uttrykksikoner, som var ansikter som for eksempel besto av tastaturkarakterer 😛 😉 🙂
Emojis og generasjon Z
Hvert år i forbindelse med verdens emoji-dag, som faller 17. juli, slipper Adobe den årlige «emoji-trendrapporten». I den kan du lese hvordan 65 % av de 1000 emoji-brukerne som deltok og svarte, er mer komfortable med å uttrykke følelsene sine via emojis i stedet for i tekst eller i en telefonsamtale. Når du spurte generasjon Z, økte dette tallet til hele 83 %.
Derfor bør du bruke emoji-bilder i markedsføringen
Emoji skaper engasjement
Vil du enkelt skape høyere engasjement på markedsføringen din eller på kanalene dine? Bruk deretter emoji-bilder. Spesielt i sosiale medier er det lekne og konsise språket mer populært enn det formelle. Emoji tiltrekker seg raskt både oppmerksomhet og engasjement. Ifølge flere studier på sosiale medier spesielt, har det vist seg at innlegg som inneholder emojier øker interaksjonen med 15 %, sammenlignet med innlegg som ikke inneholder dem.
Et emoji-bilde sier mer enn tusen ord
Med bare én emoji kan du formidle ett eller flere budskap i kommunikasjonen. I dagens smarttelefoner er det til og med en funksjon som foreslår å erstatte ord som er skrevet inn i en tekstmelding med en emoji. Over tid har språket på internett blitt stadig mer kortfattet med forkortelser og vi ser ut til å fortsette i den retningen, ettersom emojis nå erstatter ord, uttrykk og formuleringer.
Emoji-bilder forsterker budskap
Noen ganger er det ikke helt opplagt for leseren å forstå hva slags følelse du ønsker å formidle med budskapet ditt. I stedet for å måtte uttrykke det skriftlig og for eksempel skrive «haha» eller lignende, kan du i stedet formidle det ved hjelp av en lattermild eller glad emoji. Den lille animasjonen styrker kommunikasjonen din og bidrar til å forsterke budskapet ditt enda mer.
Tilpass med emojier
«Beskriv deg selv med tre ord» kan være det du bør gjøre, i et personlig brev eller i en CV. I dag kan du nesten erstatte det med «beskriv deg selv med tre emojier». For faktum er at hver person har sine egne «typiske» emoji-bilder som de ofte bruker for å uttrykke følelsene sine. På samme måte kan du gi merkevaren din en personlighet. Ved å bruke emojis i markedsføringen din kan du styrke merkevarens identitet og image, da du kan formidle mer enn ord alene kan.
Emoji-bilder kan lette kommunikasjonen
Ved å legge til en emoji i en melding eller i kommunikasjonen, gir du en avslappet touch til samtalen. I en formell kontekst der du kanskje ikke ønsker å bli oppfattet som formell, men mer vennlig og avslappet, er det perfekt å inkludere en emoji for å lette stemningen. Det kan være i forbindelse med markedsføring for for eksempel banker og lån, som vanligvis oppfattes som ganske ryddig og formell.
Fordelene med emoji-bilder er mange, og disse små animerte figurene brukes ikke bare av generasjon z og millennials, men faktisk av hele internett. Derfor bør du vurdere å bruke det i markedsføringen din også. Vi vil imidlertid understreke at du bør velge emojiene dine med omhu, for ikke å skape forvirring eller irritasjon. Får du ikke nok av emojier kan du lese mer om dem her i innlegget hvor vi gratulerer alle emojier som fyller 20 år . Lykke til!