Rule Communication jobber for tiden med å gjøre nyhetsbrev mer tilgjengelig for mottakerne. Dette prosjektet ble startet i 2014 med gradsjobb og hele gradsrapporten med resultater kan leses i lenken på denne siden. Arbeidet fortsetter og skal etter planen være ferdig sommeren 2015.
Vi takker Simon for et virkelig godt gjennomført gradsprosjekt og gratulerer ham med sivilingeniøren.
Sammendrag fra oppgaven
Store mengder informasjon publiseres i dag via ulike kanaler uten hensyn til tilgjengelighet. Ved å ikke aktivt gjøre informasjon tilgjengelig utelukkes store grupper av individer fra å kunne ta del i den, noe som er et problem både for disse individene og for de som ønsker å formidle informasjonen. I dag finnes det en rekke hjelpemidler som i noen tilfeller kan gjøre informasjon tilgjengelig i etterkant, men det er en stor fordel å kunne gjøre den tilgjengelig fra starten.
Denne oppgaven tar for seg de tilgjengelighetsproblemene som personer med dysleksi og autismespekterdiagnoser kan oppleve når de bruker ulike typer nyhetsbrev. Nyhetsbrev kan på mange måter sammenlignes med nettsider, derfor er tilgjengelighet på nett og til tekster områder som berøres i undersøkelsen. Gjennom en rekke kvalitative intervjumetoder i form av fokusgrupper og dybdeintervjuer sammen med brukertester av utviklede prototyper er det utviklet en rekke nøkkelfaktorer for kognitiv tilgjengelighet til nyhetsbrev. Disse er konkretisert i form av funksjoner i to prototyper som er utviklet; en for mottakere av nyhetsbrevet og en for redaktørene.
Konklusjonen er at det er mulig å gjøre nyhetsbrev mer kognitivt tilgjengelig for målgruppene i prosjektet ved å gi dem mulighet til individuelt å kunne tilpasse enkelte nøkkelfaktorer for presentasjon av tekst og grafisk design. Undersøkelsene har også vist at det må legges et visst ansvar på redaktørene for å lage tilgjengelig innhold. Kombinasjonen av tilgjengelig innhold og individuelle tilpasningsmuligheter for mottakerne gjør det mulig for målgruppene i prosjektet å kognitivt kunne ta til seg informasjonen.
Nøkkelord: Nyhetsbrev, Autismespekterforstyrrelse, dysleksi, kognitiv tilgjengelighet.