Forleden publiserte Scoop.it en interessant artikkel om nyhetsbrev . Scoop er en bedrift som hjelper andre bedrifter og organisasjoner med kommunikasjon og innhold. I artikkelen får vi lese om lærdommene og konklusjonene de trakk av å ha begynt å bruke e-post som en del av innholdsmarkedsføringen. Etter to år med bruk av nyhetsbrevet viste det seg å være en viktig mekanisme i deres egen innholdsmarkedsføring.
For å komme i gang
Overgangen fra produktnyheter og reklame til innhold
Bruk nyhetsbrev til å kommunisere om mer enn produkt- og bedriftsnyheter. Ved å vise det større bildet og fortelle hele historien, er det muligheter for deling, utdanning og bedre kunnskap. Du unngår også å fremstå som selvsentrert da du kan vise at det handler om brukerne og deres interesser. E-poster med innhold er mer inspirerende for målgruppen enn faktiske rabatter og kampanjer for premiumprodukter.
Timing
Tidspunktet for utsendelse er ikke helt kritisk
Det finnes mange studier om den beste tiden å sende en kampanje eller nyhetsbrev. Utsendelsene presterer noe bedre mandag ettermiddag, men forskjellene ser ikke ut til å være statistisk signifikante.
Innholdet i emnelinjen
Tall i emnefeltet er viktigere enn blytunge merkevarer
9 av de 10 beste nyhetsbrevene for Scoop hadde tall i emnelinjen. Vinneren ble en e-post med fem (5) tips om sosiale medier som hadde en enestående åpningsrate på 45 prosent. Det som egentlig ikke hjelper på engasjementet, er å sitere Facebook, Twitter eller andre blytunge merkevarer fra internett. Det viste seg at nyhetsbrev med sterke merkevarer i emnefeltet ikke hadde sterkere gjennomslag enn de uten.
Ha innhold å formidle
Å ikke ha nok relevant innhold å formidle er den desidert største hindringen
Selv om å sende effektive nyhetsbrev er et kunstverk, er frekvensen av innholdsrike nyhetsbrev hovedkriteriet for effekt. Scoops beste utsendelser var flere nivåer mer effektive enn gjennomsnittet. De de ti nyhetsbrevene som ga best effekt avvek også betydelig fra gjennomsnittet. Så de hadde mye å tape på å ikke sende noen nyhetsbrev i det hele tatt.
Inkluder nyhetsbrev i innholdsstrategien!
Nyhetsbrev gir bedre forståelse
Totalt sett hadde Scoop vært trege med å se fordelene med nyhetsbrev. Etter at de begynte å jobbe med nyhetsbrev i innholdsstrategien sin, økte åpningsratene betraktelig. Ved å begynne å sende innholdsrike nyhetsbrev hver uke i stedet for 1-2 kampanjer per måned, ble hele innholdsstrategien strømlinjeformet. Det utdyper innsikten til målgruppen, noe som gir bedre forståelse og bedre muligheter til å tilpasse innholdet for målgruppen.