I del 1 av bloggserien vår om utlevering av post ga vi deg tips om tiltak du som bruker kan gjøre for å forbedre leveringssikkerheten og leveringsevnen til posten din og nå flere innbokser. I del 2 av denne bloggserien vil vi dykke enda dypere inn i e-postlevering og ytterligere hjelpe deg med å minimere antallet e-poster som går tapt og ikke når mottakeren.
Så, bortsett fra å koble til e-postdomenet og de andre punktene du leste om i del 1, hva annet må du tenke på?
Vær konsekvent med volumet
Et konsistent volum av e-postkampanjer, uten store fall eller topper, spiller en viktig rolle for avsenderens omdømme. Hvis du for eksempel sender en e-post til listen din to ganger i uken og deretter bytter til tre ganger i uken, kan det føre til forstyrrelser. Selvfølgelig vil det være tider når du ønsker å sende ut flere e-poster enn vanlig, men sikte på en vanlig, konsistent tidsplan. Dette fører så til at listen din blir kjent med timeplanen din, noe som kan bidra til økt tillit, antall åpninger og klikk.
Tydeliggjøring av returvilkår
Bounces er e-poster som ikke når mottakeren. Det finnes to forskjellige typer sprett. Myk og hard sprett.
Hva er en hard sprett?
En hard avvisning skjer når du sender en melding til en postkasse som ikke eksisterer. Noen kan for eksempel bruke en falsk e-postadresse når de registrerer seg. Uansett, du vil ikke ha disse e-postadressene i listen din, så de blir blokkert i Rule etter sending.
Hva er en myk sprett?
Vi får mange spørsmål angående hva myke sprett kan skyldes og om post kommer frem til mottaker ved neste utsendelse. Det svarer vi nedenfor.
En myk sprett oppstår, for eksempel:
- Når en postkasse rett og slett er full
- Ved en midlertidig feil hos innboksleverandøren, som f.eks. Gmail og Outlook
- At mailserveren (mottakersiden) ikke svarer/er nede, selv om en epost har forlatt Rule
Adresser som spretter trenger ikke å fjernes fra listen din. Normalt vil dette være et midlertidig problem som løses ved neste utsendelse, men hvis meldingene dine stadig spretter, kan det være en underliggende årsak. På det tidspunktet kan du kontakte oss, så kan vi undersøke det nærmere.
Selv om du har gjort det du må for å øke leveranseevnen, er det eksterne faktorer som spiller inn:
- For eksempel, i sesonger når det er høyt press på kampanjer, som Black Friday, hender det at det er kø i mottakerens innboks og kampanjer leveres senere enn planlagt i Rule . Dette er en ekstern faktor utenfor vår kontroll.
Vær oppmerksom på URL-forkortere
URL-forkortere er de praktiske små verktøyene som tar en lang URL og konverterer den til en kort versjon.
Den forkortede lenken gir ingen indikasjon på den endelige destinasjonen. Dette er grunnen til at lenkeforkortere vanligvis brukes av spammere. De ønsker å skjule sine ondsinnede nettsteder og blokkerte domener. Linkforkortere har fordeler, men de oppveies av manglene knyttet til e-postlevering.
Ikke bruk en "No-Reply"-avsenderadresse
Markedsførere sender ofte kampanjene sine fra e-poster som ikke svarer. Disse e-postadressene gir feil inntrykk til mottakerne. Hvorfor skal de ikke kunne svare direkte hvis de har et spørsmål?
Det er mer enn én grunn til å unngå «No Reply»-adresser, men fremfor alt påvirker det leveringsevnen, så bruk en profesjonell forretningsadresse i stedet.
Til slutt noen tekniske elementer å vurdere
I del 1 av denne bloggserien nevnte vi den viktige SPF- innstillingen (Sender Policy Framework) som er et e-postvalideringssystem designet for å forhindre spam ved å bekrefte avsenderens IP-adresse. Du kan lese mer om her.
Det man kan gjøre som et tilleggstiltak sammen med SPF er å bruke DKIM for å bekrefte eierskapet til en e-post.
De fleste e-postklienter vil se etter en gyldig DKIM-signatur på innkommende e-post for å identifisere hvem som har sendt den. Noe som betyr at DKIM er en levedyktig måte å øke e-postleveringen ettersom mottaksserveren kan identifisere opprinnelsen til e-postkampanjen. Kontakt IT-ansvarlig internt for å sette opp DKIM.
Kom i gang med e-postmarkedsføring i Rule . Kom i gang med Rule i dag, helt gratis i ubegrenset tid.