I vårt første blogginnlegg om Lifecycle Marketing brøt vi ned hva det er og de ulike stadiene som utgjør kundens livssyklus og generelle kundereiser . I dette innlegget går vi gjennom funksjonene til Rule , som lar deg støtte hele kundereisen og dermed optimere konverteringen av utsendelsene dine.
Strategien skal ta utgangspunkt i hvordan bedriften kan sikre at den følger kunden hele veien og alltid ligger et skritt foran. Med utgangspunkt i den kommende fasen som kunden er i tilbys relevant informasjon, tilbud og dialog som kunden har behov for.
Del opp kommunikasjon i forskjellige sløyfer
I Rule kan du effektivt dele opp kommunikasjonen din i ulike looper og deretter bygge flere e-poster i kategorier som representerer de ulike fasene. Vi har laget den ultimate guiden for hvordan du setter opp kommunikasjonssløyfene nedenfor, etterfulgt av et tydelig eksempel på hvordan det kan se ut i Rule :
1. Onboarding
Loop 1. Onboarding – Denne loopen kan for eksempel bestå av 3 automatiserte e-poster der den første er en velkomst-e-post , den andre er en start-e-post og den tredje er at gratismåneden snart er over, og hvordan kunden skal fortsette med tjenesten.
2. Oppbevaring
Sløyfe 2. Oppbevaring – Her kan du fokusere på å ikke miste kunden ved å lage en serie med e-poster som sendes ut etter at kunden har gjort f.eks. to kjøp innen en viss tidsramme. I disse e-postene kan du lage personlige produktanbefalinger basert på kundens siste kjøp etterfulgt av for eksempel informasjon om din bedrift for å få kunden til å bli kjent med deg og begynne å bygge en form for tillit til deg.
3. E-post basert på kundeatferd
Loop 3. E-post basert på kundeatferd- Disse e-postene kan ha fullt fokus på å prøve å bygge et langsiktig forhold ved å analysere kundeatferd og tilpasse kommunikasjonen deretter. Noe som fører til økt tillit og en følelse av at man kjenner kunden og vet hva de liker. Eksempler på e-poster i denne sløyfen kan være basert på hva kundene har bladd i, f.eks. «Du kan også like…»-e-poster eller «Vi ser at du har vært kunde hos oss i xx år». I denne fasen vil det også være greit å prøve å samle tilbakemeldinger fra kunden. «Vi trenger din tilbakemelding på hvordan vi kan forbedre oss.»
Sløyfe 4. Vinn tilbake kunder som ikke har handlet på lenge – Bare det å la kundene gå uten å prøve å vinne tilbake, minne og prøve å sjarmere dem er ikke en del av en vellykket digital markedsføringsstrategi. I denne loopen er det greit å lage e-poster som utløses etter en viss tid og som inneholder en gave/rabatt ved neste kjøp. Også her kan du ta hjelp av å analysere tidligere kundeadferd for å kunne tilpasse innholdet.
Kombiner e-post med SMS
Kombiner e-post med SMS . For å variere kommunikasjonen og maksimere åpningsratene, anbefaler vi å kombinere e-post med SMS -meldinger. For aktivering/bekreftelser kan det være lurt å bruke innkommende SMS-svar fra mottakere hvor man enkelt gir kunden mulighet til å melde seg på.
Lag automatiserte kundeløkker
For å opprette automatiserte kundeløkker i Rule , gjør følgende:
- Gå til Automatisering fra menyen. Her velger du å lage ny Automatisering. Før du begynner å lage innholdet til e-posten, velger du hva den skal utløses på, det vil si at du velger en tag eller et filter og bestemmer regler for sendingen. Her er det greit å sjekke med din e-handelsleverandør om dataene du ønsker å bruke er samlet inn og enkelt kan kobles til Rule .
- Da er det bare å lage innholdet til e-posten og aktivere automatisering. Nedenfor finner du et eksempel på hvordan det kan se ut med automatiseringsløkker i Rule :
All informasjon om hvordan du lager Automatiseringer og filtre finner du i vår kunnskapsbank .
Trenger du hjelp til å komme i gang med automatiserte kommunikasjonsflyter i Rule ? Kontakt oss!
Kom i gang med Rule i dag, helt gratis i ubegrenset tid.