Julen er en av de største shoppinghøytidene i Sverige. Fjorårets salg slo alle tiders rekorder med en omsetning på SEK 79,7 milliarder. I gjennomsnitt forventes svenskene å bruke over 3000 SEK per person på gaver til sine kjære i julen. 36 % av forbrukerne kjøper alle julegavene sine på nett og veksten i julehandelen skjer hovedsakelig på nett. Dette gjør det til en utrolig viktig tid for e-forhandlere, og det er derfor vi ønsker å dele noen julemarkedsføringstips for å hjelpe deg med å overgå julesalget ditt.
Ikke glem mobile enheter
En fjerdedel av befolkningen i Europa bruker mobilen til å kjøpe ting 2-3 ganger i måneden. 7 % handler via mobil hver dag. Det er derfor av største betydning at nettstedet ditt og produktene som vises der er optimalisert for små berøringsskjermer. Mobilbesøkende står for den høyeste prosentandelen av kansellerte kjøp. Forbløffende 86 % av produktene er igjen i handlekurven. En av nøklene til økt konvertering er derfor å tilby smidige utsjekker via mobil.
Landingssider i fokus
Hvis du har fått forbrukeren til nettstedet ditt, har du gjort mye av konverteringsarbeidet. Men det neste viktige trinnet er å tilby den riktige opplevelsen på landingssiden. Langsomme lastetider på landingssider gjør kundene utrolig frustrerte og kan til og med avskrekke kunden fra å komme tilbake. Fokuser på å optimalisere lastetiden til nettstedet ditt.
Mobilbesøkende blir kun på siden i en svært begrenset tid. Dette betyr at e-handlere må tilpasse nettsidene sine deretter. Det er viktig å fange forbrukernes oppmerksomhet når de klikker seg rundt på nettstedet ditt i julesesongen.
- Pusse opp og piffe opp
Du tror kanskje at bare fysiske butikker bør fokusere på glitrende dekorasjoner for å tiltrekke seg kunder i julesesongen, men du tar feil. Hvert år glitrer butikkfronter med fargerike ornamenter og julepynt, så hvorfor kan ikke nettbutikker strebe etter den samme skinnende følelsen?
Vurder en makeover denne sesongen som fortsatt resonerer med merkevaren din, men som formidler et festlig preg. Piff opp nettsiden slik at den gir et «wow»-inntrykk og fanger kundenes interesse. Logoen er også noe mange bedrifter velger å fornye før store høytider. Hvorfor ikke krydre logoen ved å inkludere et feriesymbol som et tre, snø, gave eller lys?
Gavekort
Du kan ikke legge ut en strategi for å maksimere salget i høytiden uten å inkludere gavekort som et alternativ i den strategien. Gavekort er det mest naturlige valget av gave å gi noen. Det er en perfekt gave enten det er en formell eller personlig tanke bak. Når forbrukerne ikke aner hva de skal kjøpe til den fetteren de møter en gang i året, velger de å kjøpe et gavekort. Med mange forbrukere som aktivt leter etter butikker som tilbyr gavekort, bør du fronte med gavekort som en måte å nå julehandlere på.
Gi kundene inspirasjon
Alle vet at det kan være en utfordring å finne på gode og verdifulle gaver i julen til de nærmeste. Hjelp kundene dine med gaveinspirasjon. Hvorfor ikke sende en mail full av eksempler på den perfekte gaven til for eksempel mor. Emnelinjen kan lese: «Den perfekte gaven til mamma» eller «den perfekte gaven til noen du er glad i». Hva er de mest populære produktene eller tjenestene? Og hvem er kjøperen? Del den informasjonen, mottakerne vil sette pris på det.
Vær raus – belønn kundene dine
Tilby spesialtilbud til dine beste og mest lojale kunder. Hvorfor ikke gi disse en liten gave fra deg til dem? Å få kundene til å føle seg litt ekstra spesielle i julesesongen er en utmerket måte å bygge et dypere forhold og ønske kundene en god jul. Husk at det vanligvis koster mer å skaffe nye kunder enn å beholde de du allerede har. En enda bedre idé er å lage et enda større tilbud for disse lojale kundene, hvis de henviser deg til familie og venner, slik at de også foretar et kjøp.
Hva skjer etterpå?
Generelt sett kan mottakerne deles inn i to forskjellige segmenter i henhold til julesesongens markedsføringstiltak; De som fullførte et kjøp og de som ikke fullførte et kjøp. Det er ulike muligheter knyttet til de ulike segmentene.
– De som ikke har gjort et kjøp
La retargeting-markedsføringen begynne! Hvis du har satt opp skikkelig sporing gjennom e-handelsplattformen din, bør du ha tilgang til en hel haug med brukere som nesten fullførte et kjøp, dvs. ikke helt klarte det hele. Noen kan ha bla gjennom produkter som var ment for seg selv og ikke som en gave. Minn dem om produktet de har vist interesse for. Her passer det utmerket å krydre med rabatt på prisen de først så.
– De som har gjennomført et kjøp
La oss si at noen har kjøpt en fin jakke og lue av deg, ville det ikke vært perfekt å foreslå matchende hansker? Det slutter ikke når kundene har fullført et kjøp. Det neste trinnet i kundens livssyklus er å bygge tillit og selvtillit ved å levere relevant kommunikasjon og svært relevante produktanbefalinger. Du kan også sette opp en strategi for å samle tilbakemeldinger ved å be om produktanmeldelser. For kunder som er superfornøyde med et kjøp, eller folk som er forelsket i en gave de fikk i julen, kan du oppmuntre til engasjement med merkevaren din. Ved for eksempel å ta bilder av seg selv i det nye glitrende kjedet eller med det stilige mobildekselet og tagge deg på Instagram, har du da innhold du kan bruke til e-postmarkedsføringsformål.
Trenger du hjelp til strategien for julesesongen? Ikke nøl med å kontakte oss . Har du ikke en Rule konto ennå? og ønsker å komme i gang med datadrevet digital kommunikasjon ? Kom i gang med Rule i dag, helt gratis i ubegrenset tid.