fbpx

Ahead of Black Friday, del 1: Vi ser på fjorårets resultater

Den amerikanske shoppingdagen Black Friday, hvor handel konkurrerer om å sette prisene så lave som mulig, vokser som et snøskred verden rundt. Mange steder har den erstattet deler eller hele julehandelen. I fjor økte kjøp i e-handel med 14 prosent og omsetning med 20 prosent, ifølge nettbetalingsselskapet Dibs .

Kort oppsummering om Black Friday

  • Black Friday er et relativt nytt fenomen i Sverige som fortsetter å vokse.
  • Shoppingturen har vært mer vellykket blant yngre enn blant eldre.
  • Flertallet av næringsdrivende er klar over høytiden og omtrent én av tre næringsdrivende planlegger å kjøre en spesiell kampanje i forbindelse med høytiden.
  • I USA anses Black Friday for å være utgangspunktet for julehandelen, og Sverige ser ut til å følge samme mønster. Over halvparten av de som har tenkt å handle i løpet av denne handleferien planlegger å kjøpe julegaver.

Black Friday - på vei oppover i Sverige

Forrige Black Friday viste nye rekorder og aldri før har det vært så mye shopping på nett på en dag. Hver tredje svenske fant tilbudsvarer fredag ​​24. november 2017 for totalt 5,3 milliarder SEK, noe som tilsvarer en økning på 46 prosent sammenlignet med året før. Det går fram av en undersøkelse utført av Postnord.

Halvparten av alle forbrukere gjorde alle sine kjøp på nett. Totalt ble det i gjennomsnitt brukt 2290 SEK per handlende person, og de mest populære varene var klær og hjemmeelektronikk.

Black Friday blir sett på som startskuddet for julehandelen, og salget sprer seg utover uken. Men det er ikke bare julegaver som kjøpes: 58 prosent av forbrukerne handlet kun til seg selv, mens 11 prosent kjøpte kun julegaver (25 prosent kjøpte både julegaver og ting til seg selv).

handlekurv-laster-ikon

Noen flere fakta fra undersøkelsen

  • Under Black Friday-dagen (24. november 2017) kjøpte svensker rabatterte varer for 5,3 milliarder, som er cirka 1,7 milliarder mer enn året før.
  • 95 prosent av Sveriges befolkning la merke til at det var Black Friday fredag ​​24. november.
  • 33 prosent (40 % i 2016) av de som handlet på dagtid gjorde det kun i fysiske butikker, 52 prosent (46 % i 2016) handlet kun på nett og 15 prosent (14 % i 2016) både i fysiske butikker og på internett .
  • Varene som kjøpte mest på salg under Black Friday var klær (41%) , hjemmeelektronikk (32%) , skjønnhet/helse (20%) og media (19%) .

Undersøkelsen er utført av Kantar SIFO blant et nasjonalt representativt utvalg av Sveriges befolkning mellom 18-79 år. Antall respondenter var 1 475 og undersøkelsen er utført ved hjelp av Kantar SIFOs nettpanel.

Internasjonale resultater

I følge Akamais State of Online Retail Performance- rapport, Black Friday og Cyber ​​​​Monday 2017, var ikke bare netthandel populær i USA, men også internasjonalt. I løpet av de to dagene i 2017 var nettsideomsetningen betydelig høyere enn året før i blant annet Storbritannia, Tyskland, Frankrike og Spania. I Storbritannia, for eksempel, ble en sterk økning på 42 prosent (årlig konverteringsfrekvens) sett på Black Friday og en 35 prosent økning på Cyber ​​​​Monday sammenlignet med de samme handledagene året før.

Rekordsalg i USA:

  • I følge Adobe Analytics, som målte transaksjonene til de 100 største nettforhandlerne, nådde nettkjøp i USA rekord 7,9 milliarder dollar på Black Friday og Thanksgiving, som var en økning på 17,9 % fra året før. Mobil var den foretrukne digitale plattformen med 40 % av nettkjøpene på Black Friday gjennomført på mobiltelefoner.

Mobil slår desktop når det kommer til trafikk

  • På bare ett år har mobile enheter tatt et enormt sprang og vinner over desktop når det kommer til å drive nettstedtrafikk.
  • Dette er kanskje ikke så overraskende siden mange forbrukere bruker mobile enheter for å undersøke før de foretar et kjøp. Det som er interessant er at inntektene i fjor fra mobil samsvarer med inntektene fra desktop på Black Friday.
  • I år kan vi forvente at mobile enheter tar over skrivebordet på Black Friday. Sørg derfor for at strategiene dine er riktig skreddersydd.

I del 2 viser vi syv viktige tips om hvordan du kan skjerpe Black Friday-forberedelsene dine i Rule .

Kom i gang med Rule i dag, helt gratis i ubegrenset tid.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
kundundersökning

Hvordan lager man en nøyaktig kundeundersøkelse?

Å forstå kundenes behov, meninger og erfaringer er avgjørende for å utvikle virksomheten. Effektive kundeundersøkelser gir verdifull innsikt og bygger sterkere relasjoner med kundene. I ...
Read More
B2B - epostmarknadsföring

B2B-markedsføring via e-post

B2B-markedsføring via e-post handler om å bygge langsiktige relasjoner og skape forretningsresultater gjennom strategisk tilpassede kampanjer. Rule For å lykkes må du nå ut til ...
Read More
bekräftelsemail

Opprett og skriv bekreftelses-e-poster for nyhetsbrevene dine

En bekreftelses-e-post er en viktig del av kommunikasjonsstrategien din som styrker forholdet til kundene dine. Her ser vi på hva bekreftelses-e-poster er, hvorfor de er ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .