Med mindre enn to uker igjen til Black Week starter, har mange e-handlere allerede begynt å sende ut forberedende kampanjer. Det som nå har blitt en shoppingtid like populær som jul og høytider: Black Friday er nå en viktig shoppingtid som gir store muligheter for bedrifter til å oppnå rekordsalg. I del 1 så vi på fjorårets resultater, del 2 ga deg en sjekkliste for smidig arbeid i Rule og i dette innlegget fokuserer vi på Black Friday-tips utenfor Rule .
Sjekk teknisk stabilitet
Black Friday tester ikke bare en merkevares markedsføringsevne, men utgjør også en stor utfordring for IT-infrastrukturen. Utfordringen ligger i hovedsak på to områder. Den første er nettsidens stabilitet når det kommer til store trafikkbølger. Vi har sett mange store e-handlere tidligere år lide av problemer på nettsiden.
For eksempel kan nettstedet krasjer unngås ved å teste ytelsen. Du kan se på trafikk fra året før, noe som kan bidra til å bestemme forventet trafikkvolum og andre brukerscenarier. Derfra er det viktig å gjøre visse tester – for eksempel en såkalt «stresstest» – for å forstå kapasitetsbegrensninger og gjøre visse tiltak.
Et annet bekymringsområde er den økte mengden cyberangrep som pleier å skje mellom oktober og desember. Det er derfor viktig at netthandlere har forberedelser på plass slik at mistenkelig atferd kan merkes og utbedres. Sørg for å sjekke generell teknisk stabilitet før Black Friday med IT-sjefen.
Gi rask tilbakemelding
Kunder har en tendens til å bruke sosiale medier og e-postsvaradresser for raskt å kommunisere problemer de møter og stille spørsmål. Sørg derfor for at du har nok personale til å kunne håndtere disse sakene og gi rask tilbakemelding.
En smart idé er for eksempel å utarbeide standardsvar du kan forvente at folk har spørsmål om. Ikke glem å bruke hashtags som #blackfriday og #deals når du jobber med sosiale medier. Dette vil utvide rekkevidden til kampanjene dine på sosiale medier.
Handlekurv opp igjen
Mange e-handlere bruker glemte handlekurv-e-poster. Her får kundene en automatisert e-post når de har lagt varer i handlekurven, det vil si ikke fullført kjøpet. Hva med å implementere en lignende prosess i et scenario som ikke lar kundene fullføre kjøpet umiddelbart på grunn av høy trafikk eller andre tekniske begrensninger?
Her kan du sende dem en automatisert e-post og informere dem når kunden enkelt kan fullføre bestillingen på nytt – selvfølgelig med en direkte lenke til handlekurven.
Litt inspirasjon og ideer
1. Bruk den begrensede tiden til å dra nytte av nedtellingsfunksjonene
Midlertidige tilbud er en fin mulighet til å bruke «akselerasjonsmetoder» for å skape et element av nå-eller-aldri. Hvorfor ikke bruke en kreativ nedtelling i e-postmarkedsføringen din?
2. Kreative overskrifter
E-postinnbokser er spesielt travle i løpet av ferien, så prøv å komme opp med unike og interessante e-postoverskrifter som skiller seg ut i mottakerens innboks.
3. En virkelig god kundeopplevelse er viktigere enn prisen
Det har blitt klart at det å finne den beste opplevelsen er viktigere for forbrukeren enn å finne den beste prisen på et produkt. Det er selskapets ansvar å tilby en virkelig god kundeopplevelse fra start til slutt og levere det som er lovet. Spesielt i tider som Black Week hvor konkurransen om å levere den beste kundeopplevelsen i forbindelse med deres salg er skyhøy.
4. Mobil, mobil og mobil…(ja, det er mye oppstyr rundt det!)
Det har blitt sagt mange ganger nå, men mobiloptimalisering er nøkkelen. Mobil har vært et fokus for e-handlere i noen tid nå ettersom kundene stadig blir mer teknologikyndige og ser etter sømløse opplevelser på tvers av flere kanaler. Vurder å optimalisere e-postkampanjene dine for mobil og levere en enkel overgang fra e-post til nettstedet.
Vi håper du har hentet noen virkelig gode ingredienser til din egen personlige Black Friday-suksessoppskrift. Fremfor alt bør viktige områder være å fokusere på det som er best for din virksomhet. Planlegg langsiktig, ta en sjanse, men ikke en risiko, og sørg for at kundene dine er kjernen i virksomheten din.