fbpx

Lag vellykkede lojalitetsprogrammer i Rule

En guide til vellykkede lojalitetsprogrammer og kundeklubber

Hva betyr lojalitetsprogram og hvordan bygger du lojalitet mot din bedrift?

Hvis du noen gang har bakt brød, vet du at det trengs noen få kritiske ingredienser for å lage en deig som fungerer. Uten gjær hever ikke deigen, uten vann aktiveres ikke gjæren og uten mel vil deigen mangle struktur. Utelat en av disse ingrediensene og du vil sitte igjen med et flatt brød eller en murstein – verken det ønskede sluttresultatet. Som når baking bygger vellykkede lojalitetsprogrammer for å forstå rollen til de viktige elementene og få dem til å samhandle på riktig måte.

Visste du at det er 50 % større sannsynlighet for at eksisterende kunder prøver bedriftens nye produkter og bruker 30 % mer enn nye kunder? Uansett om du allerede har et lojalitetsprogram som oppmuntrer til gjentatte kjøp på stedet, eller hvis du ikke har startet lojalitetsprogrammer i det hele tatt, viser statistikken ovenfor viktigheten deres. Vår filterbygger kan ta i betraktning flere parametere når du oppretter dine avanserte lojalitetsprogrammer i Rule .

Hva er kundelojalitet og hvorfor er det viktig?

Kundelojalitet er en kundes ønske om å komme tilbake og gjøre en slags gjentakende forretning med bedriften din på en konsistent basis. Dette skyldes mest sannsynlig en meget god og tilfredsstillende kundeopplevelse med selskapet.

Hensikten bak en for-profit virksomhet er å tiltrekke og holde de inntektsgenererende kundene så fornøyde som mulig. Kunder bruker mer tid og penger på merker de er lojale mot. Lojale kunder snakker også høyt om merkevaren til pårørende og bidrar til å drive mersalg gjennom jungeltelegrafen.

CLV - Beregn kundens levetidsverdi

Customer Lifetime Value (CLV) er en formel for å beregne langsiktig kundeverdi – hvor mye en kunde er verdt over en valgt tidsperiode. Det er viktig å beregne CLV før du starter ditt lojalitetsprogram og planlegger utgifter. CLV hjelper deg med å finne ut hvor lønnsomme dine kundeforhold kan være og hvor mye kan brukes på lojalitetsprogrammer. Ulike kundesegmenter bidrar med ulike verdier, så det er viktig å forstå forbrukspotensialet til de ulike segmentene.

Hvordan beregner du CLV?

Beregning: (Gjennomsnittlig verdi av et salg) x (Antall gjentatte kjøp) x Gjennomsnittlig oppbevaringstid i år eller måneder for en typisk kunde). Basert på denne beregningen kan du bestemme hvor mye som kan brukes på å skaffe og beholde hver kunde og fortsatt tjene penger. Å ha forståelse for kundens langsiktige verdi er en viktig forutsetning for å lage vellykkede lojalitetsprogrammer.

Segmentering av kunder

Gitt at de øverste 10 % av kundene dine bruker 3X så mye som de lengre 90 % av kundene, må du identifisere og finne gode måter å belønne segmenter basert på hvor verdifulle de er. En kunde som har gjort 10 kjøp den siste måneden, uten å ha registrert varer for retur, ville ikke følt seg verdsatt nok om han fikk samme bonusgave som den besøkende som meldte seg inn i kundeklubben din i går. Ved å segmentere brukere kan du bedre forstå deres interesser, aktivitet og mer vellykket levere kundelojalitetsprogrammer som matcher deres behov. Ved hjelp av segmentering kan du enkelt identifisere toppkundene dine og investere i å beholde dem i kundeklubbene dine, eller investere i å engasjere kunder som ikke har gjort et kjøp på lenge.

Automatiser for å øke lojalitet

De fleste bedrifter sliter med begrensninger rundt budsjett, tid og ressurser. I det lange løp er Marketing Automation er løsningen på alle hindringer, da den kan spare penger, tid og la deg bygge, bygge om og gjenbruke innhold basert på kundenes behov.

Gjennom løpende kommunikasjon, ikke bare umiddelbart etter et gjennomført kjøp, forstår kunden at du er «stø». Som skaper tillit mellom merkevaren og kunden, noe som fører til lojalitet. Ideen bak lojalitetsprogrammer er å finne og belønne de mest aktive og verdifulle for merkevaren din. Målet er å ta hensyn til behov og atferdsmønstre, slik at du kan skreddersy og automatisere kommunikasjon i henhold til ulike segmenters preferanser.

Eksempler på kundeprofilering for å lage vellykkede lojalitetsprogrammer kan være:

  • Kunder som har gjort gjentatte kjøp over en viss tidsperiode
  • Abonnenter eller kundeklubbmedlemmer som ikke har gjennomført et kjøp
  • Kunder eller abonnenter som har gjort x antall kjøp og har returnert x antall varer
  • Kunder som har handlet for en snittverdi som overstiger x antall kroner uten å registrere gjenkjøp
  • Kunder som har vist engasjement for bestemte produkttyper, men ikke har fullført et kjøp
  • Kunder som gjorde kjøp rundt flere ulike interesseområder, viste aktivitet som klikk på spesielt utvalgte nyheter og registrerte aldri et gjenkjøp.
  • Kunder og abonnenter som har gjort x antall kjøp uten retur i løpet av et visst tidsintervall, viser høy CTR på e-post og har deltatt i spørreundersøkelser og henvisningsprogrammer = en merkevareambassadør!

Eksempler på automatiseringer i kundelojalitetsprogrammer:

  • Personlig tilpassede og eksklusive produkttilbud kun for kunder i indre krets « Vi vet at du liker dette, du får dette gratis fordi vi liker deg så godt!»
  • Bursdagsautomatiseringer og bemerket jubileum «Det er ett år siden du ble medlem av kundeklubben vår og vi verdsetter deg som medlem!».
  • Rabattkode for potensielle kunder « Så hyggelig at du har registrert deg som abonnent, her er din rabattkode!»
  • Samle inn tilbakemeldinger og minn de som ikke har fullført undersøkelsen om å gjøre det

I en kompleks digital verden har brukere preferanser og atferd på nett som er i stadig utvikling. Forbrukere surfer på en rekke nettsteder, blogger og fora hver dag mens de holder seg utdannet på sammenligningssider og holder seg oppdatert på det siste innen sosiale medier og nyheter. Det er ikke bare ett sted potensielle kunder og kunder er, så i stedet for å tvinge dem til å motta innhold på dine vilkår, møt opp der de er. Uavhengig av kommunikasjonsstrategien din, husk å lage konsistente meldinger på tvers av alle nettkanaler. Vurdere integrasjonsmuligheter i tillegg til den klassiske e-post- og nettsideinteraksjonen, for å overgå kundens forventninger og lage vellykkede lojalitetsprogrammer for bedrifter og kunder.

Ting du bør vurdere når du bygger lojalitet gjennom et belønningssystem:

Å oppsummere:

En stor del av å lage vellykkede forretningslojalitetsprogrammer i Rule er å forstå mulighetene som finnes når data brukes riktig. Rule kan akseptere ubegrensede datapunkter, og med vår filterbygger er det bare fantasien som setter grenser. Ved å ha et helhetlig syn på kundens livssyklus og kundelivsverdier, kan du lage kundesegmenter som tar hensyn til ulike parametere og datapunkter, samtidig. Ved å gjøre det «harde grunnarbeidet» med segmentering og kundeprofilering, kan du deretter tilpasse og male fasaden med hvilke farger du liker! – som sagt er bare du setter grensene når du oppretter lojalitetsprogrammene dine i Rule .

Trenger du hjelp med kundeklubber eller kundelojalitetsprogrammer i Rule ? Kontakt oss! Har du ennå ikke en Rule konto og ønsker å komme i gang med lojalitetsprogrammet? Opprett en gratis konto via knappen nedenfor.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
kundundersökning

Hvordan lager man en nøyaktig kundeundersøkelse?

Å forstå kundenes behov, meninger og erfaringer er avgjørende for å utvikle virksomheten. Effektive kundeundersøkelser gir verdifull innsikt og bygger sterkere relasjoner med kundene. I ...
Read More
B2B - epostmarknadsföring

B2B-markedsføring via e-post

B2B-markedsføring via e-post handler om å bygge langsiktige relasjoner og skape forretningsresultater gjennom strategisk tilpassede kampanjer. Rule For å lykkes må du nå ut til ...
Read More
bekräftelsemail

Opprett og skriv bekreftelses-e-poster for nyhetsbrevene dine

En bekreftelses-e-post er en viktig del av kommunikasjonsstrategien din som styrker forholdet til kundene dine. Her ser vi på hva bekreftelses-e-poster er, hvorfor de er ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .